Research Article
BibTex RIS Cite

PRE-SERVICE PRIMARY TEACHERS' LEVEL OF KNOWLEDGE ABOUT LABORATORY MATERIALS

Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 251 - 262, 27.12.2024
https://doi.org/10.69643/kaped.1481202

Abstract

The laboratory method benefits students and teachers in various ways with the environment and material possibilities it offers and the way it is applied. The first aim of this study is to classify the laboratory materials in terms of the ability of pre-service primary school teachers to teach and primary school students to learn the materials in line with expert opinions. The second aim of the research is to determine the level of knowledge of pre-service primary school teachers about laboratory materials according to the status of taking Science Laboratory Practices course. The survey design under the quantitative research method was adopted in the study. The research was conducted in the fall semester of the 2023-2024 academic year. The study group of the research consisted of a total of 112 pre-service primary teachers, 63 from the first year and 49 from the third year of a state university. For the first aim of the study, the "Laboratory Materials Classification Form" was used and laboratory materials were classified as simple, intermediate, and high level in line with expert opinions. For the second aim of the study, questions about the name and function of laboratory materials were asked of the pre-service teachers with the " Pre-service Teachers Laboratory Materials Information Form". The data obtained showed that there was a significant difference between the knowledge levels of pre-service teachers (p<0.05). However, it can be said that there is a lack of knowledge about laboratory materials in both grade levels, although the knowledge level of third grade students about laboratory materials is higher than that of first grade students.

Project Number

Bu araştırma TÜBİTAK “2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Desteği Programı" kapsamında gerçekleştirilmiştir.

References

  • Akdeniz, A. R. ve Karamustafaoğlu, O. (2003). Fizik öğretimi uygulamalarında karşılaşılan güçlükler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2).
  • Akkuş, H. ve Kadayıfçı, H. (2007). Laboratuvar kullanımı konulu hizmet içi eğitim kursu ile ilgili bir değerlendirme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 179-193.
  • Akyar, D. ve Sarıkaya, R. (2020). Türkiye’deki girişimcilik kavramına yönelik eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 979-1018. doi: 10.17152/gefad.714541
  • Arslan, A. ve Zengin, R. (2016). İşbirlikli öğrenme yönteminin Fen öğretimi laboratuvar uygulamaları dersine yönelik öğrencilerin tutumlarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 37-49. doi: 10.17679/iuefd.17245785.
  • Aydın, S., Diken, E. H., Yel, M. ve Yılmaz, M. (2011). Fen ve Teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 583-604.
  • Böyük, U., Demir, S. ve Erol, M. (2010). Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Türk Bilim Araştırma Vakfı Bilim Dergisi, 3(4), 342-349.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Pegem Yayınları.
  • Cengiz, C. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının Genel Kimya Laboratuvarı dersinde aktif öğrenmelerini sağlamaya yönelik bir eylem araştırması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 574-587. doi: 10.14582/DUZGEF.1813.
  • Coştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F. Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuvar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
  • Demirci Güler, M. P. (2017). Fen eğitiminde laboratuvar uygulamaları. M. P. Demirci Güler (Ed.), Fen Bilimleri Öğretimi (1. Baskı). Pegem Akademi.
  • Ekici, T., Ekici, F. ve Taşkın, E. (2002). Fen laboratuvarlarının içinde bulunduğu durum. V. Fen Bil. ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-17 Eylül 2002, ODTÜ, Ankara.
  • Gökmen, A. ve Atmaca, S. (2019). Öğretmen adaylarının laboratuvar güvenlik işaretleri konusundaki farkındalıkları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(2), 426-442.
  • Güven, İ. ve Gürdal, A. (2002). Ortaöğretim Fizik derslerinde deneylerin öğrenme üzerindeki etkileri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 513-518.
  • Güzel, H. (2003). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Laboratuvar Kullanımı ve Teknolojik Yenilikleri İzleme Eğilimleri. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 325-337.
  • Harlen, W. (2015). Working with Big Ideas of Science Education. Trieste: Global Network of Science Academies (IAP) Science Education Programme.
  • Kaymak, A. F. ve Karademir, E. (2019). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının fen bilimleri laboratuvarlarının dijitalleştirilmesine yönelik görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 4(1), 54-66.
  • Kılıç, D., Keleş, Ö. ve Uzun, N. (2015). Fen Bilimleri öğretmenlerinin laboratuvar kullanımına yönelik özyeterlik inançları: laboratuvar uygulamaları programının etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 218-236. doi: 10.17556/jef.22252.
  • Kılıç, M. S. ve Aydın, A. (2018). Öğretmenlerin Fen Bilimleri dersi kapsamında laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin planlanmış davranış teorisi yardımıyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 241-246.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
  • Mercado, M. T. (2020). Development of laboratory manual in physics for engineers. International Journal of Science and Research (IJSR), 9(10), 200-219.
  • Ocak, G. (2020). Yöntem ve teknikler. G. Ocak (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Önen, F. ve Çömek, A. (2011). Öğretmen adaylarının gözüyle basit araç-gereçlerle yapılan fen deneyleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 45-72.
  • Runco, M. A. (2004). Creativity. Annual Review of Psychology, 55(1), 657-687.
  • Şenler, B., Karışan, D. ve Bilican, K. (2017). Sınıf Öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji laboratuvarına yönelik algı ve tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 105-122. doi: 10.21764/efd.14921.
  • Tatar, N., Korkmaz, H. ve Şaşmaz Ören, F. (2007). Araştırmaya dayalı fen laboratuvarlarında bilimsel süreç becerilerini geliştirmede etkili araçlar: Vee ve I diyagramları. İlköğretim Online Dergisi, 6(1), 76-92.
  • Tekin, S., Uluçınar Sağır, Ş. ve Karamustafaoğlu, S. (2012). Sınıf Öğretmeni adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları- 1 dersi kazanımlarının kimya deneyleri açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 163-174.
  • Türk Dil Kurumu. (2023). Güncel Türkçe sözlük. TDK.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ LABORATUVAR MALZEMELERİNE İLİŞKİN BİLGİ DÜZEYLERİ

Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 251 - 262, 27.12.2024
https://doi.org/10.69643/kaped.1481202

Abstract

Laboratuvar yöntemi sunduğu ortam ve malzeme olanaklarıyla, uygulanış şekliyle öğrencilere ve öğretmenlere çeşitli açılardan yarar sağlamaktadır. Bu araştırmanın birinci amacı laboratuvar malzemelerinin uzman görüşleri doğrultusunda sınıf öğretmeni adaylarının öğretebilme ve ilkokul öğrencilerinin malzemeyi öğrenebilirliği açısından sınıflandırılmasıdır. Araştırmanın ikinci amacı ise sınıf öğretmeni adaylarının Fen Bilimleri Laboratuvar Uygulamaları dersi alma durumlarına göre laboratuvar malzemelerine ilişkin bilgi düzeylerinin tespit edilmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi altında yer alan tarama deseni benimsenmiştir. Araştırma 2023-2024 eğitim öğretim yılı güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde bulunan bir devlet üniversitesinin birinci sınıfından 63 ve üçüncü sınıfından 49 olmak üzere toplam 112 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırmanın birinci amacı için “Laboratuvar Malzemeleri Sınıflandırma Formu” kullanılarak uzman görüşleri doğrultusunda laboratuvar malzemeleri basit, orta ve üst düzey olarak sınıflandırılmıştır. Araştırmanın ikinci amacı için “Öğretmen Adayları Laboratuvar Malzemeleri Bilgi Formu” ile öğretmen adaylarına laboratuvar malzemelerinin ismi ve işlevine yönelik sorular yöneltilmiştir. Elde edilen veriler üçüncü sınıf öğretmen adaylarının lehine bilgi düzeyleri arasında anlamlı fark olduğunu göstermiştir (p<0.05). Ancak her iki sınıf seviyesinde de laboratuvar malzemelerine ilişkin bilgi eksikliğinin mevcut olduğu söylenebilir.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

Bu araştırma TÜBİTAK “2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Desteği Programı" kapsamında gerçekleştirilmiştir.

References

  • Akdeniz, A. R. ve Karamustafaoğlu, O. (2003). Fizik öğretimi uygulamalarında karşılaşılan güçlükler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2).
  • Akkuş, H. ve Kadayıfçı, H. (2007). Laboratuvar kullanımı konulu hizmet içi eğitim kursu ile ilgili bir değerlendirme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 179-193.
  • Akyar, D. ve Sarıkaya, R. (2020). Türkiye’deki girişimcilik kavramına yönelik eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 979-1018. doi: 10.17152/gefad.714541
  • Arslan, A. ve Zengin, R. (2016). İşbirlikli öğrenme yönteminin Fen öğretimi laboratuvar uygulamaları dersine yönelik öğrencilerin tutumlarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 37-49. doi: 10.17679/iuefd.17245785.
  • Aydın, S., Diken, E. H., Yel, M. ve Yılmaz, M. (2011). Fen ve Teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 583-604.
  • Böyük, U., Demir, S. ve Erol, M. (2010). Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Türk Bilim Araştırma Vakfı Bilim Dergisi, 3(4), 342-349.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Pegem Yayınları.
  • Cengiz, C. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının Genel Kimya Laboratuvarı dersinde aktif öğrenmelerini sağlamaya yönelik bir eylem araştırması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 574-587. doi: 10.14582/DUZGEF.1813.
  • Coştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F. Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuvar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
  • Demirci Güler, M. P. (2017). Fen eğitiminde laboratuvar uygulamaları. M. P. Demirci Güler (Ed.), Fen Bilimleri Öğretimi (1. Baskı). Pegem Akademi.
  • Ekici, T., Ekici, F. ve Taşkın, E. (2002). Fen laboratuvarlarının içinde bulunduğu durum. V. Fen Bil. ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-17 Eylül 2002, ODTÜ, Ankara.
  • Gökmen, A. ve Atmaca, S. (2019). Öğretmen adaylarının laboratuvar güvenlik işaretleri konusundaki farkındalıkları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(2), 426-442.
  • Güven, İ. ve Gürdal, A. (2002). Ortaöğretim Fizik derslerinde deneylerin öğrenme üzerindeki etkileri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 513-518.
  • Güzel, H. (2003). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Laboratuvar Kullanımı ve Teknolojik Yenilikleri İzleme Eğilimleri. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 325-337.
  • Harlen, W. (2015). Working with Big Ideas of Science Education. Trieste: Global Network of Science Academies (IAP) Science Education Programme.
  • Kaymak, A. F. ve Karademir, E. (2019). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının fen bilimleri laboratuvarlarının dijitalleştirilmesine yönelik görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 4(1), 54-66.
  • Kılıç, D., Keleş, Ö. ve Uzun, N. (2015). Fen Bilimleri öğretmenlerinin laboratuvar kullanımına yönelik özyeterlik inançları: laboratuvar uygulamaları programının etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 218-236. doi: 10.17556/jef.22252.
  • Kılıç, M. S. ve Aydın, A. (2018). Öğretmenlerin Fen Bilimleri dersi kapsamında laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin planlanmış davranış teorisi yardımıyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 241-246.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
  • Mercado, M. T. (2020). Development of laboratory manual in physics for engineers. International Journal of Science and Research (IJSR), 9(10), 200-219.
  • Ocak, G. (2020). Yöntem ve teknikler. G. Ocak (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Önen, F. ve Çömek, A. (2011). Öğretmen adaylarının gözüyle basit araç-gereçlerle yapılan fen deneyleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 45-72.
  • Runco, M. A. (2004). Creativity. Annual Review of Psychology, 55(1), 657-687.
  • Şenler, B., Karışan, D. ve Bilican, K. (2017). Sınıf Öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji laboratuvarına yönelik algı ve tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 105-122. doi: 10.21764/efd.14921.
  • Tatar, N., Korkmaz, H. ve Şaşmaz Ören, F. (2007). Araştırmaya dayalı fen laboratuvarlarında bilimsel süreç becerilerini geliştirmede etkili araçlar: Vee ve I diyagramları. İlköğretim Online Dergisi, 6(1), 76-92.
  • Tekin, S., Uluçınar Sağır, Ş. ve Karamustafaoğlu, S. (2012). Sınıf Öğretmeni adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları- 1 dersi kazanımlarının kimya deneyleri açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 163-174.
  • Türk Dil Kurumu. (2023). Güncel Türkçe sözlük. TDK.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science and Mathematics Education (Other), Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Gök 0009-0000-9510-3499

Melek Bilge Göktaş This is me 0009-0001-0212-9911

Dilara Akyar Yağdıran 0000-0001-7935-3789

Project Number Bu araştırma TÜBİTAK “2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Desteği Programı" kapsamında gerçekleştirilmiştir.
Early Pub Date December 25, 2024
Publication Date December 27, 2024
Submission Date May 9, 2024
Acceptance Date August 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Gök, M., Göktaş, M. B., & Akyar Yağdıran, D. (2024). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ LABORATUVAR MALZEMELERİNE İLİŞKİN BİLGİ DÜZEYLERİ. Kapadokya Eğitim Dergisi, 5(2), 251-262. https://doi.org/10.69643/kaped.1481202

Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List,  H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.

The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Cappadocia Journal of Education (KAPED) uses iThenticate and Turnitin, which are the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3

Cappadocia Jurnal of Education (KAPED) is an open-access journal.

15006