This study aims to examine the mathematics questions in the 8th-grade mathematics textbook and the mathematics questions in the central exam for secondary education institutions (2018-2022) in the context of the Revised Bloom's Taxonomy. In the study, the document analysis technique was employed. The study used as a document the 8th-grade mathematics textbook and the central examination in 2018-2022. Teacher opinions were also taken to support the documents. Descriptive analysis was used for the analysis of the qualitative data. The study findings revealed that 4% of the questions asked in the last five years' central exams for secondary education institutions (2018-2022) were at the level of understanding, 56% at the level of practice, 39% at the level analyzing, 39% at the level of analyzing, and 1% at the level of evaluating, with no questions at the level of remembering and creating. The unit evaluation questions in the 8th-grade mathematics textbook were at level of remembering, 41.66% at the level of understanding, 47.50% at the level practice, and no questions were asked at the level of analyzing, evaluating, and creating. The study determined that the problem was teachers not using the textbook as a result of exam-oriented education.At least 3 and at most 5 keywords reflecting the integrity of the work should be written by the author in the places specified in the template.
Bu araştırmanın amacı, sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav matematik soruları (2018-2022) ile 8. sınıf matematik ders kitabında yer alan soruları; Yenilenmiş Bloom Taksonomisi bağlamında incelemektir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada doküman olarak 2018-2022 yıllarında yapılan Merkezî Sınav Sayısal Bölüm A Kitapçığı ve 8. sınıf matematik ders kitabı kullanılmıştır. Ayrıca dokümanları desteklemek için öğretmen görüşleri alınmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre son beş yılda (2018-2022) ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınavlarda sorulan soruların %4’ünün anlama, %56’sının uygulama, %39’unun analiz etme ve %1’inin değerlendirme düzeyinde olduğu, hatırlama ve oluşturma basamağında soru sorulmadığı belirlenmiştir. 8. sınıf matematik ders kitabındaki ünite değerlendirme sorularının ise %10,83 ‘ünün hatırlama, %41,66 ‘sının anlama, %47,50’sinin uygulama düzeyinde olduğu belirlenmiş analiz etme, değerlendirme ve oluşturma basamağında soruya rastlanmamıştır. Merkezi sınavda, ders kitabına kıyasla daha üst düzey sorulara yer verildiği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin sınav odaklı eğitim yapması sonucu; ders kitabını kullanmaması ve sınava hazırlanmayan öğrencileri ihmal etmesi sorun olarak belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education, Curriculum and Instration (Other), Mathematics Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 27, 2024 |
Submission Date | July 2, 2024 |
Acceptance Date | November 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).