Etik değerler, toplumlar ve bilimlerin kodlarında yer alan teorik ve uygulamalı kabullerdir. Sosyal bir bilim dalı olan coğrafya ise kendi anlayışını yansıtan bir ahlak felsefesine sahiptir. Araştırma; coğrafya için önemli olan, ama çalışmalarda ve coğrafya eğitiminde gerektiği yeri bulamayan etiğin bu bilim dalı içindeki mevcut konumunun analiz edilmesi ve bu analizler dahilinde belli sorunlar üzerine eleştiriler getirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu doğrultuda geoetik, coğrafya eğitimiyle nasıl bir ilişkiye sahiptir?” sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmada gömülü teori deseni kullanılmıştır. Bunun yanı sıra veri analiz yöntemi olarak doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya kaynak sağlayan araçlar ise iki adet anket ve dokümanlardır. Araştırma anketleri 50 öğretmene uygulanan bir online anket ile ortaöğretimden yeni mezun olmuş 50 katılımcıya yüz yüze uygulanan açık uçlu sorulardan oluşan bir ankettir. Veriler kodlama tekniği sayesinde sistematik bir şekilde analiz edilmiştir. İlk kodlama ve odaklanmış kodlamalarla, kategoriler ve temalar belirlenmiştir. Araştırma bulgularına göre coğrafya etiği içerisinde en popüler olanı çevre etiğidir. Sosyal etik ise olması gerektiği konumundan hayli uzaktadır. Müfredatlarda, bölüm derslerinde geoetiğe yeterince önem verilmemekle birlikte önem verilen yerlerde ise genellikle çevre etiği lehine bir eşitsizlik söz konusudur. Araştırmaya katılan coğrafya öğretmenleri tarafından coğrafya etiğinde en fazla çevre etiğinin ön plana çıkması ve çevre ile ilgili davranışların öğrencilere kazandırılması gerektiği, tüm bunları yaparken somut bir öğrenmenin gerçekleşmesine ihtiyaç olduğu ifade edilmiştir.
Çalışmada etik dışı bir husus bulunmadığını, araştırma ve yayın etiğine özenle uyulduğunu beyan ederiz.
Ethical values are theoretical and applied acceptances included in the codes of societies and sciences. Geography, which is a social science, has a moral philosophy that reflects its own understanding. The research was conducted to analyze the current position of ethics, which is important for geography but does not find the necessary place in studies and geography education, in this branch of science and to bring criticisms on certain problems within these analyses. In this direction, the question of “How does geoethics relate to geography education?” was sought. The grounded theory design was used in the research. In addition, the document analysis method was used as the data analysis method. The tools providing resources for the research were two surveys and documents. The research surveys were an online survey applied to 50 teachers and a survey consisting of open-ended questions applied face to face to 50 participants who had recently graduated from high school. The data obtained were systematically analyzed using the coding technique. Categories and themes were determined with the initial coding and focused coding. According to the research findings, the most popular geography ethics is environmental ethics. Social ethics, on the other hand, is far from where it should be. While geoethics is not given enough importance in the curriculum and department courses, there is usually an inequality in favor of environmental ethics in the places where it is given importance. The geography teachers who participated in the research stated that environmental ethics should be the most prominent in geography ethics and that students should be taught behaviors related to the environment, and that there is a need for concrete learning while doing all these; however, ethics is not examined sufficiently in geography education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 27, 2024 |
Submission Date | October 5, 2024 |
Acceptance Date | December 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).