The main purpose of this study is to examine the visuals in primary school 1st grade textbooks in the context of inclusive education. This study was designed and conducted as a qualitative research using the document review method. In this study, primary school 1st grade textbooks were used as the main data sources as documents. In this study, the analysis of the data obtained from the textbooks was carried out using the descriptive analysis method, which is one of the qualitative analysis methods. In order to ensure credibility in this study, the expert review method was used and the opinions of field experts were sought regarding the findings obtained regarding the conformity of the visuals in the books to the determined themes. For transferability, the detailed description method was preferred in this study and for this purpose, direct quotes regarding the visuals were included in the study. In order to ensure consistency, researcher triangulation was performed and the data were re-coded by another researcher and the agreement coefficient between the coders was calculated as 0.98. As a result of the research, it was concluded that primary school 1st grade textbooks were insufficient in reflecting inclusiveness, different disadvantaged groups were not fully represented in the books, and the distribution of the groups that were limitedly represented was unbalanced.
Bu çalışmanın temel amacı ilkokul 1. sınıf ders kitaplarındaki görsellerin kapsayıcı eğitim bağlamında incelenmesidir. Bu çalışma doküman inceleme yönteminin kullanıldığı nitel bir araştırma olarak tasarlanmış ve yürütülmüştür. Bu çalışma kapsamında doküman olarak ilkokul 1. sınıfta okutulan ders kitapları temel veri kaynakları olarak kullanılmıştır. Bu çalışma kapsamında ders kitaplarından elde edilen verilerin analizi nitel analiz yöntemlerinden biri olan betimsel analiz yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Bu çalışmada inandırıcılığın sağlanması amacıyla uzman incelemesi yöntemi kullanılmış ve kitaplarda yer alan görsellerin belirlenen temalara uygunluğuna ilişkin elde edilen bulgulara yönelik alan uzmanlarının görüşüne başvurulmuştur. Aktarılabilirlik için bu çalışma kapsamında ayrıntılı betimleme yöntemi tercih edilmiş bu amaçla görsellere ilişkin doğrudan alıntılara çalışmada yer verilmiştir. Tutarlığın sağlanması amacıyla araştırmacı üçgenlemesi yapılmış ve veriler bir başka araştırmacı tarafından tekrar kodlanmış ve kodlayıcılar arası görüş birliği katsayısı 0,98 olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul 1. sınıf ders kitaplarının kapsayıcılığı yansıtmada yetersiz kaldığı, farklı dezavantajlı grupların kitaplarda tam olarak temsil edilmediği, sınırlı olarak temsil edilen grupların dağılımlarının ise dengesiz olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Inclusive Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 27, 2024 |
Submission Date | October 22, 2024 |
Acceptance Date | December 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).