İslamiyet öncesi ve sonrası sanat anlayışlarının birleşimiyle Anadolu Selçuklu döneminde özgün bir mimari tarz gelişmiştir. Bu dönemde medreseler, camiler ve kütüphaneler gibi birçok eser inşa edilmiştir. XIII. yüzyılda süslemeler ve çinilerin yoğun kullanımı dikkat çekmektedir. Bu çalışma, Sivas Gök Medrese’ deki çiniler ve renklerinin mekâna etkilerini incelemektedir. Öncelikle literatür taraması yapılarak Anadolu Selçuklu tarihi ve çini sanatı üzerine kaynaklar incelenmiştir. Gök Medrese, medreseler arasında örneklem olarak seçilmiş, iç ve dış mekânlardaki çini kullanımları tespit edilmiştir. Araştırmada medresenin fotoğrafları, süslemeleri ve renklerin anlamları ele alınmıştır. Sivas Gök Medrese’nin mekânsal incelenmesi sonucunda elde edilen veriler, çininin eğitim yapılarındaki önemi ve renklerin mekân algısına etkisi üzerine farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır.
The unique architectural style of the Anatolian Seljuk period emerged from the combination of pre-Islamic and Islamic artistic understandings. During this time, numerous structures such as madrasas, mosques, and libraries were built. The use of decorative elements and tiles was particularly notable in the 13th century. This study focuses on the tiles and their colors used in the Sivas Gök Madrasa, examining their impact on the space. Initially, a literature review was conducted, analyzing sources on Anatolian Seljuk history and tile art. Gök Madrasa was selected as a case study, and the use of tiles in its interior and exterior was identified. The research includes photographs, decorations, materials, and the meanings of colors in the madrasa. The findings highlight the importance of tiles, one of the key decorative elements of the Anatolian Seljuks, in educational structures, aiming to raise awareness of the effect of colors on spatial perception.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Interior Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 1, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |