The aim of this study is to define Turkish language and literature teachers’ opinions on the 2005 Turkish Literature Curriculum. This study is a qualitative research and survey method was carried out. For this study during 2010-2011 education year 36 randomly chosen Turkish language and literature teachers from 17 different high schools in the province of Trabzon were interviewed. According to the results of this study, Turkish language and literature teachers generally approve the new Turkish Literature Teaching Programme; however, since the class environment as stated by the programme was unobtainable, they think that the programme is not applicable. The teachers also stated that they had not been given enough information about the programme.
Turkish Literature education Turkish Literature Curriculum literature teachers literature lessons
Bu araştırma, yapılandırmacı öğrenme teorisi esas alınarak hazırlanan 2005 Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’yla ilgili olarak edebiyat öğretmenlerin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada; nitel yaklaşım takip edilerek survey (alan taraması) yöntemi kullanılmış, 2010-2011 öğretim yılında, Trabzon’da farklı okul türlerinde görev yapan 36 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenine uygulanan mülakat verileri esas alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler 2005 Türk Edebiyatı Öğretim Programı’nı genel olarak beğenmekte ancak mevcut şartlar gereği programda belirtilen sınıf ortamının sağlanamaması sebebiyle programı uygulanabilir bulmamaktadır.Ayrıca öğretmenler yeni program hakkında yeterince bilgilendirilmediklerini düşünmektedir.
Edebiyat eğitimi Türk Edebiyatı öğretim programı edebiyat öğretmenleri edebiyat dersleri Türkiye’de edebiyat eğitimi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 39 Issue: 39 |