Research Article
BibTex RIS Cite

İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ

Year 2019, Volume: 16 Issue: 64, 759 - 771, 15.12.2019

Abstract

Kent kültürü birbirlerinden farklı-değişik kültürlerden gelerek aynı kent içinde yaşamak durumunda olan bireylerin ve toplumsal gurupların, haklarının, sorumluluklarının farkındalığına dayanır. Yaşanılan kente özgü görgü kurallarına, etik davranış özelliklerine sahip çıkarak, bir arada hoşgörüyle yaşayabilme yetisi olarak kent kültürü; aynı coğrafyada yaşayan bireylerin birbirlerini daha iyi anlamalarını, böylece kaynaşmalarını sağlar. Tapani müziği de İzmir kent kültürü içinde önemli bir yeri sahiptir. Balkanların, Osmanlı Devleti'nin hakimiyeti altına girmesini takiben, Anadolu ve Balkan müzikleri karşılaşmıştır. Bu karşılaşma sonucu, farklı motifler taşıyan müzik türleri kaynaşmış ve Tapani adı verilen tür doğmuştur. Literatür taraması ve alan araştırmasına dayalı olan bu çalışmada, Makedon müziğinin İzmir, kent kültürü içindeki yeri ve önemi, değeri, işlevi, yapısı, Tapani orkestralarının nişan, kına, düğün, sünnet gibi ritüellerdeki müzik ve sunum olgusu, kuramsal veriler ve bireysel iletişimler eşliğinde ortaya konulmuştur. Tüm bu veriler İzmir’in kent kültürü içindeki değeri göz önünde bulundurularak değerlendirilmeye özen gösterilmiştir. Makedon müziğinin kent kültürü içinde ortaklaşa oluşturduğu kültürlenme, kültürleme, melezleşme, zihniyet gibi kavramlar ile geçişkenliklerinin ortaya konulması da çalışmada hedeflenen husular arasındadır.

References

  • FEATHERSTONE, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • GIDDENS, A. (1990). The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity.
  • KORKMAZ, Muammer (1996). 1957’den Günümüze Makedon Göçmen Müziği ve Nevzat Aytunç Matracı. (ed. Yetkin Özer). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü.
  • MAUSS, Marcel (2005). Sosyoloji ve Antropoloji. (çev: Özcan Doğan). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • MCFARLANE, James (2002). Modernzm ve Zihin. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Year 2019, Volume: 16 Issue: 64, 759 - 771, 15.12.2019

Abstract

References

  • FEATHERSTONE, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • GIDDENS, A. (1990). The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity.
  • KORKMAZ, Muammer (1996). 1957’den Günümüze Makedon Göçmen Müziği ve Nevzat Aytunç Matracı. (ed. Yetkin Özer). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü.
  • MAUSS, Marcel (2005). Sosyoloji ve Antropoloji. (çev: Özcan Doğan). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • MCFARLANE, James (2002). Modernzm ve Zihin. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Berrak Taranç This is me

Ragıp Taranç This is me

Publication Date December 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 16 Issue: 64

Cite

APA Taranç, B., & Taranç, R. (2019). İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ. Karadeniz Araştırmaları, 16(64), 759-771.
AMA Taranç B, Taranç R. İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ. Karadeniz Araştırmaları. December 2019;16(64):759-771.
Chicago Taranç, Berrak, and Ragıp Taranç. “İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ”. Karadeniz Araştırmaları 16, no. 64 (December 2019): 759-71.
EndNote Taranç B, Taranç R (December 1, 2019) İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ. Karadeniz Araştırmaları 16 64 759–771.
IEEE B. Taranç and R. Taranç, “İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ”, Karadeniz Araştırmaları, vol. 16, no. 64, pp. 759–771, 2019.
ISNAD Taranç, Berrak - Taranç, Ragıp. “İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ”. Karadeniz Araştırmaları 16/64 (December 2019), 759-771.
JAMA Taranç B, Taranç R. İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ. Karadeniz Araştırmaları. 2019;16:759–771.
MLA Taranç, Berrak and Ragıp Taranç. “İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ”. Karadeniz Araştırmaları, vol. 16, no. 64, 2019, pp. 759-71.
Vancouver Taranç B, Taranç R. İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ. Karadeniz Araştırmaları. 2019;16(64):759-71.