Research Article
BibTex RIS Cite

AFGANİSTAN’DA VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2019, Volume: 16 Issue: 64, 773 - 781, 15.12.2019

Abstract

Din, bir toplumun ahlakını, tarihini, siyasi, sosyal ve kültürel yapısını etkileyen ve yönlendiren önemli bir faktördür. Afganistan, İslam dinini kabul ettikten sonra ilim ve irfan alanında önemli gelişmeler sağlamıştır. Ancak ardı arkası kesilmeyen savaşlar nedeniyle ilmî gelişmeler sürdürülememiş, hatta geriye gidilmiştir. Özellikle son çeyrek asrını savaşlarla geçiren Afganistan’da eğitim-öğretim sistemi nitelik ve nicelik anlamda büyük zararlar görmüştür. Afganistan’ın Yükseköğretim Bakanlığı’nın genel hedeflerinin başında nesillerin İslam dininin inanç esaslarına göre yetiştirilmesi gelmektedir. Bu bağlamda Afganistan’ın bütün eğitim-öğretim kurumlarında ilköğretimden başlayıp yükseköğretimin bütün kademelerine din eğimi dersleri zorunlu olarak okutulmaktadır. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasından sonra eğitimi tek elde toplamak için 3 Mart 1924 yılında kabul edilen Tevhid-i Tedrisat Kanunu din eğitimi alanında da bir takım düzenlemeler getirmiştir. Türkiye’de bazı dönemler din eğitimi sekteye uğramış olsa da son çeyrek asırda din eğitimi alanında büyük gelişmeler yaşanmıştır. İlköğretim ve Ortaöğretimde din eğitimi dersleri diğer dersler arasında seçmeli ve zorunlu ders olarak yer alırken yükseköğretimde İlahiyat Fakültelerinin yanında Uluslararası İslam ve Din Bilimleri ve İslami Bilimler Fakültesi gibi farklı isimler adı altında din eğitimi dersleri yapılmaktadır.

References

  • AKENGİN, Hamza (2013). Siyası Coğrafya İnsan ve Mekan Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • AKYÜREK, Süleyman (2009). Din Öğretimi Model Strateji Yöntem ve Teknikler.Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • AMAÇ, Aziz Muhammed (1992). Tarihçey-i Muhtasar-ı Talim ve Terbiyey-i Cemhur-i Afganistan. Kabil: II, İrfan Yayınları.
  • AŞLAMACI, İbrahim (2014). Pakistan Medreselerine Bir Model Olarak İmam-Hatip Okulları. İstanbul: Dem Yayınları.
  • AYDIN, Mehmet Zeki (2007). Din Öğretiminde Yöntemler. Ankara: Nobel Yayınları. ÇOLAK, Fatih (2005). İmam Hatip Liselerinde Eğitim ve Öğretim. İstanbul: DemYayınları.
  • GÜLECEN, Sadık (2008). Afganistan ve Türkiye Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • KAMGAR, Cemillurahman (2010). Nigahi Muhtasar ba Tarihi Muhassiri Afganistan.Kabil: Meyvend Yayınları.
Year 2019, Volume: 16 Issue: 64, 773 - 781, 15.12.2019

Abstract

References

  • AKENGİN, Hamza (2013). Siyası Coğrafya İnsan ve Mekan Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • AKYÜREK, Süleyman (2009). Din Öğretimi Model Strateji Yöntem ve Teknikler.Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • AMAÇ, Aziz Muhammed (1992). Tarihçey-i Muhtasar-ı Talim ve Terbiyey-i Cemhur-i Afganistan. Kabil: II, İrfan Yayınları.
  • AŞLAMACI, İbrahim (2014). Pakistan Medreselerine Bir Model Olarak İmam-Hatip Okulları. İstanbul: Dem Yayınları.
  • AYDIN, Mehmet Zeki (2007). Din Öğretiminde Yöntemler. Ankara: Nobel Yayınları. ÇOLAK, Fatih (2005). İmam Hatip Liselerinde Eğitim ve Öğretim. İstanbul: DemYayınları.
  • GÜLECEN, Sadık (2008). Afganistan ve Türkiye Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • KAMGAR, Cemillurahman (2010). Nigahi Muhtasar ba Tarihi Muhassiri Afganistan.Kabil: Meyvend Yayınları.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Humayun Begzad

Hasan Dam This is me

Publication Date December 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 16 Issue: 64

Cite

APA Begzad, H., & Dam, H. (2019). AFGANİSTAN’DA VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Karadeniz Araştırmaları, 16(64), 773-781.
AMA Begzad H, Dam H. AFGANİSTAN’DA VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Karadeniz Araştırmaları. December 2019;16(64):773-781.
Chicago Begzad, Humayun, and Hasan Dam. “AFGANİSTAN’DA VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”. Karadeniz Araştırmaları 16, no. 64 (December 2019): 773-81.
EndNote Begzad H, Dam H (December 1, 2019) AFGANİSTAN’DA VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Karadeniz Araştırmaları 16 64 773–781.
IEEE H. Begzad and H. Dam, “AFGANİSTAN’DA VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”, Karadeniz Araştırmaları, vol. 16, no. 64, pp. 773–781, 2019.
ISNAD Begzad, Humayun - Dam, Hasan. “AFGANİSTAN’DA VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”. Karadeniz Araştırmaları 16/64 (December 2019), 773-781.
JAMA Begzad H, Dam H. AFGANİSTAN’DA VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Karadeniz Araştırmaları. 2019;16:773–781.
MLA Begzad, Humayun and Hasan Dam. “AFGANİSTAN’DA VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”. Karadeniz Araştırmaları, vol. 16, no. 64, 2019, pp. 773-81.
Vancouver Begzad H, Dam H. AFGANİSTAN’DA VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Karadeniz Araştırmaları. 2019;16(64):773-81.