Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YUNUS EMRE’DE İNSAN

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 72, 1021 - 1029, 15.12.2021

Öz

Yunus Emre’nin şiirine bakanlar onun “götürü bazar ile” sonsuz bir insan sevgisi ve hoşgörü sahibi olduğunu görürler. Çünkü ona göre insan ilâhî bir varlıktır. Bütün yaratılmış âlem, aşk üzeredir; insan da bu aşkın doruklardaki tezahürüdür. Yunus’un bu aşkı duyuşu ve yansıtışı coşkun ve aşkın bir terennüm gibidir. Çünkü o, bu aşkın cezbesine tutulmuş bir “deli derviş”tir… Yunus, yaratılanda Yaratan’ı gördüğü için sever insanı. Çünkü Yaratan da yaratılan da birdir ve “varlığın birliği” söz konusudur. Onun Hakk’ı gerçek sevenlere cümle âlem kardaş gelür söyleyişi de bu düşünceyi ifade eder. Ondaki kardeşlik anlayışı ilâhî varlık ve ilâhî varlığın tezahürlerine bakışının bir sonucudur. Yunus, “varlığın birliğine” inanan bir mutasavvıftır. O’na göre, varlık tektir; o da mutlak varlık olan Allah’tır. Allah’ın varlığı dışındaki her türlü var oluş, yaratıcıdan birer yansıma olup yine yaratıcıya doğru yol alan birer yokluktan (gölgeden, hayâlden) ibarettir. Gölgeden ibaret bu varlıklara “özgün” birer vücut izafe etmek şirktir. Aslında varlık tek bir cevherdir; o da aşk’tan ibarettir. Gerçek anlamda insan da ikilikten kurtulmuş, bu aşk ile bir olmuş insandır. Bu bakımdan, insan, insan olduğu için toptancı (götürü) bir anlayışla sevilir ve hoş görülür. Ama yine de beş parmağın beşi bir olmadığı gibi; her insan da bir değil… ‘Âşık insan var, aşksız insan var; hayvan derecesinde insan var, yabani hayvan gibi insan var… Bir de o taş gibi o kaya gibi olanı var bunun… Söylersin, anlamaz, sesin onun varlığına nüfuz edemez; kayaya seslenmişsin gibi yankılanıp geri gelir… Bu çalışmada Yunus’un çok iyi tanıdığı ve şiirleriyle bize tanıttığı insan tipleri belirlenerek ortaya konulacaktır.

Kaynakça

  • ALIÇLI, S. (1966). "Yunus Emre’de İnsanlık". Türk Yurdu, Yunus Emre Özel Sayısı. 5: 117- 122.
  • ALPAY, G. (1972). Yunus Emre’nin Hümanizmasının Temelleri, Yunus Emre, Sabahattin Eyuboğlu, İstanbul: Cem Yayınevi: 321-323.
  • DOĞAN, A. (2013). "Yunus Emre Divanı’nda İdeal İnsan". Turkish Studies. VIII/13: 829-839. ENGÜNÜN, İ. – Z. KERMAN (1988). “İnsaniyetçilik”. Mehmet Kaplan’dan Seçmeler. Ankara:Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. 2: 235-238.
  • EYÜBOĞLU, S. (1972). Yunus Emre. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • GÜZEL, A. (2021). Bizim Yunus. İstanbul: Eyüpsultan Belediyesi Yayınları.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mahmut Sarıkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 72

Kaynak Göster

APA Sarıkaya, M. (2021). YUNUS EMRE’DE İNSAN. Karadeniz Araştırmaları, 18(72), 1021-1029.
AMA Sarıkaya M. YUNUS EMRE’DE İNSAN. Karadeniz Araştırmaları. Aralık 2021;18(72):1021-1029.
Chicago Sarıkaya, Mahmut. “YUNUS EMRE’DE İNSAN”. Karadeniz Araştırmaları 18, sy. 72 (Aralık 2021): 1021-29.
EndNote Sarıkaya M (01 Aralık 2021) YUNUS EMRE’DE İNSAN. Karadeniz Araştırmaları 18 72 1021–1029.
IEEE M. Sarıkaya, “YUNUS EMRE’DE İNSAN”, Karadeniz Araştırmaları, c. 18, sy. 72, ss. 1021–1029, 2021.
ISNAD Sarıkaya, Mahmut. “YUNUS EMRE’DE İNSAN”. Karadeniz Araştırmaları 18/72 (Aralık 2021), 1021-1029.
JAMA Sarıkaya M. YUNUS EMRE’DE İNSAN. Karadeniz Araştırmaları. 2021;18:1021–1029.
MLA Sarıkaya, Mahmut. “YUNUS EMRE’DE İNSAN”. Karadeniz Araştırmaları, c. 18, sy. 72, 2021, ss. 1021-9.
Vancouver Sarıkaya M. YUNUS EMRE’DE İNSAN. Karadeniz Araştırmaları. 2021;18(72):1021-9.