Research Article
BibTex RIS Cite

HİKÂYE ANLATICISININ SİLİNİŞİ VE OKURUN BELİRİŞİ: HÜZÜNLÜ HAZ OLARAK OKUMA SORUNU

Year 2021, Volume: 18 Issue: 72, 1069 - 1078, 15.12.2021

Abstract

Walter Benjamin, “Hikâye Anlatıcısı” başlıklı ünlü çalışmasında, sözlü kültürün hikâye anlatıcısının aradan çekilişi ile yazılı metinle karşı karşıya kalan okurun yaşamış olduğu krizi tartışır. Yazılı dünyada hikâye anlatıcısının beden ve sesinin silinmesiyle temelde okur ve metin başbaşa kalır. Bu başbaşalık, okuma tecrübesinin haz ve hüzün karşıtlığında açığa çıkan çift boyutlu anlam dünyasını açığa çıkarır. Hikâye anlatıcısının sesinin silinmesiyle metinle başbaşa kalan okurun metnin anlamını üretmede aktif ve özgür hâle gelmesi okumanın haz boyutunu oluşturur. Diğer taraftan, okurun hikâye anlatıcısının doğrudan aktardığı tecrübeden uzaklaşarak kendini yalnızca harflerle örülü kurgusal bir dünyada bulması okumanın hüzünlü boyutudur. Bu makale, Hasan Ali Toptaş’ın Harfler ve Notalar adlı eserindeki “Hikâye Anlatıcısına Ne Oldu?” ve “Okurun Okuru Olmak” adlı yazılarını, okuma tecrübesinin hüzünlü hazzı sorunu bağlamında analiz eder. Yazarın ünlü romanı Bin Hüzünlü Haz’a ismen atıfta bulunarak bu sorunun aşılabilmesinde okurun rolünü ön plana çıkarırken aynı zamanda tecrübe kavramını da göz ardı etmeyen bir okuma düşüncesine yer açmanın önemini vurgular. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, Peter Brooks’un psikanaliz ile hikâye anlatıcılığı arasında kurduğu ilişki ve okur ile metin arasındaki diyalog ortamını öne çıkaran hermenötik düşünce eşliğinde, okuma pratiği içinde tecrübe alışverişinin nasıl yeniden canlandırılabileceği mütalaa edilir.

References

  • BARTHES, R. (2006a). S/Z. (çev. Sündüz Öztürk Kasar). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BARTHES, R. (2006b). Yazı Üzerine Çeşitlemeler, Metnin Hazzı. (çev. Şule Demirkol).İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BENJAMIN, W. (2008). “Hika ye Anlatıcısı Nikolay Leskov'un Eserleri Ü̈ zerine Dü şü nceler”. Son Bakışta Aşk. (hzl. Nurdan Gürbilek). (çev. Nurdan Gürbilek-Sabir Yücesoy). İstanbul: Metis: 77-100.
  • BROOKS, P. (2014). Psikanaliz ve Hikâye Anlatıcılığı. (çev. Hivren Demir Atay-Hakan Atay).I stanbul: Bog aziçi Ü̈ niversitesi Yayınları.
  • EFLÂTÜN (1943). Phaidros. (çev. Hamdi Akverdi). İstanbul: Maarif.
  • GADAMER, H. G. (2009). Hakikat ve Yöntem. (çev. Hüsamettin Arslan ve İsmail Yavuzcan).C. II, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • GOODY, J. (2017). Mit, Ritüel ve Söz. (çev. Damla Sezgi). İstanbul : Küre Yayınları.
  • GÜ̈ NDOĞ DÜ, S. (2019). “Tarihselcilig in ve Formalizmin Ö tesinde Edebiyatın Tanıklıg ı”.Milel ve Nihal. XVI/2: 375-391.
  • KEARNEY, R. (2017). “Hikâyeler Nereden Gelir?”. (çev. Yasin Sofuoğlu). Notos Öykü 64: 126-131.
Year 2021, Volume: 18 Issue: 72, 1069 - 1078, 15.12.2021

Abstract

References

  • BARTHES, R. (2006a). S/Z. (çev. Sündüz Öztürk Kasar). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BARTHES, R. (2006b). Yazı Üzerine Çeşitlemeler, Metnin Hazzı. (çev. Şule Demirkol).İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BENJAMIN, W. (2008). “Hika ye Anlatıcısı Nikolay Leskov'un Eserleri Ü̈ zerine Dü şü nceler”. Son Bakışta Aşk. (hzl. Nurdan Gürbilek). (çev. Nurdan Gürbilek-Sabir Yücesoy). İstanbul: Metis: 77-100.
  • BROOKS, P. (2014). Psikanaliz ve Hikâye Anlatıcılığı. (çev. Hivren Demir Atay-Hakan Atay).I stanbul: Bog aziçi Ü̈ niversitesi Yayınları.
  • EFLÂTÜN (1943). Phaidros. (çev. Hamdi Akverdi). İstanbul: Maarif.
  • GADAMER, H. G. (2009). Hakikat ve Yöntem. (çev. Hüsamettin Arslan ve İsmail Yavuzcan).C. II, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • GOODY, J. (2017). Mit, Ritüel ve Söz. (çev. Damla Sezgi). İstanbul : Küre Yayınları.
  • GÜ̈ NDOĞ DÜ, S. (2019). “Tarihselcilig in ve Formalizmin Ö tesinde Edebiyatın Tanıklıg ı”.Milel ve Nihal. XVI/2: 375-391.
  • KEARNEY, R. (2017). “Hikâyeler Nereden Gelir?”. (çev. Yasin Sofuoğlu). Notos Öykü 64: 126-131.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section Research Articles
Authors

Atiye Gülfer Gündoğdu

Publication Date December 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 72

Cite

APA Gündoğdu, A. G. (2021). HİKÂYE ANLATICISININ SİLİNİŞİ VE OKURUN BELİRİŞİ: HÜZÜNLÜ HAZ OLARAK OKUMA SORUNU. Karadeniz Araştırmaları, 18(72), 1069-1078.
AMA Gündoğdu AG. HİKÂYE ANLATICISININ SİLİNİŞİ VE OKURUN BELİRİŞİ: HÜZÜNLÜ HAZ OLARAK OKUMA SORUNU. Karadeniz Araştırmaları. December 2021;18(72):1069-1078.
Chicago Gündoğdu, Atiye Gülfer. “HİKÂYE ANLATICISININ SİLİNİŞİ VE OKURUN BELİRİŞİ: HÜZÜNLÜ HAZ OLARAK OKUMA SORUNU”. Karadeniz Araştırmaları 18, no. 72 (December 2021): 1069-78.
EndNote Gündoğdu AG (December 1, 2021) HİKÂYE ANLATICISININ SİLİNİŞİ VE OKURUN BELİRİŞİ: HÜZÜNLÜ HAZ OLARAK OKUMA SORUNU. Karadeniz Araştırmaları 18 72 1069–1078.
IEEE A. G. Gündoğdu, “HİKÂYE ANLATICISININ SİLİNİŞİ VE OKURUN BELİRİŞİ: HÜZÜNLÜ HAZ OLARAK OKUMA SORUNU”, Karadeniz Araştırmaları, vol. 18, no. 72, pp. 1069–1078, 2021.
ISNAD Gündoğdu, Atiye Gülfer. “HİKÂYE ANLATICISININ SİLİNİŞİ VE OKURUN BELİRİŞİ: HÜZÜNLÜ HAZ OLARAK OKUMA SORUNU”. Karadeniz Araştırmaları 18/72 (December 2021), 1069-1078.
JAMA Gündoğdu AG. HİKÂYE ANLATICISININ SİLİNİŞİ VE OKURUN BELİRİŞİ: HÜZÜNLÜ HAZ OLARAK OKUMA SORUNU. Karadeniz Araştırmaları. 2021;18:1069–1078.
MLA Gündoğdu, Atiye Gülfer. “HİKÂYE ANLATICISININ SİLİNİŞİ VE OKURUN BELİRİŞİ: HÜZÜNLÜ HAZ OLARAK OKUMA SORUNU”. Karadeniz Araştırmaları, vol. 18, no. 72, 2021, pp. 1069-78.
Vancouver Gündoğdu AG. HİKÂYE ANLATICISININ SİLİNİŞİ VE OKURUN BELİRİŞİ: HÜZÜNLÜ HAZ OLARAK OKUMA SORUNU. Karadeniz Araştırmaları. 2021;18(72):1069-78.