Research Article
BibTex RIS Cite

LİPTON ÖRNEĞİYLE KÜLTÜR KODU VE GLOKAL PAZARLAMA İLİŞKİSİ

Year 2022, Volume: 19 Issue: 75, 847 - 859, 21.09.2022
https://doi.org/10.56694/karadearas.1173604

Abstract

İçine doğduğumuz ve bir üyesi/aktörü olmanın güven ve sevincimizi yaşadığımız kültür ve paylaşılan ortak anlamlar-semboller olarak kültür kodu pazarlama alanında dikkate değer unsurlar olarak değerlendirilmektedir. Global markalar, ürünlerinin satışa sunulduğu yerel pazarlarda insanlara daha kolay ulaşabilmek ve en çok tercih edilir olmak için kültür kodlarından yararlanmakta, globali ve lokali (evrenseli ve yereli) birleştiren bir yöntem olarak glokal reklam yoluna gitmektedir. Çalışmamızda kültür kodu ve glokal reklam kavramlarına değinildikten sonra global bir çay ürünleri markası olan Lipton’un -çayın oldukça rağbet gördüğü ve kültürünün oluştuğu- Türkiye pazarındaki reklamlarında kültür kodlarından veya glokal reklam yolundan nasıl yararlandığı incelenmektedir. Bu saptama ve incelemeler, reklam filmlerinde, kültürel verilerin doğru bir şekilde okunup- kullanılıp-yansıtılması ve “kültürel çuvallama”ların önüne geçilmesinde dikkati çeken bir adım niteliğindedir. Söz konusu reklamlar, Lipton’un Türk kültüründe çayın işleviyle ilgili göndermeleri, gelenekte olduğu hâliyle uyarladığı ancak çay demliği, bardağı, kaşığı, şekeri gibi kimi unsurlarda geleneğe kendince/markaca bir seçenek ürettiği görülmektedir. Esas itibarıyla poşette çay sunması yönüyle bir yenilikle tüketiciye seslenen Lipton, kendine özgü renk, bardak, çaydanlık kullanımlarıyla da marka kimliğini güçlendirme yoluna gitmektedir.

References

  • DENEÇLİ, C. (2013). “Küresel Markalar, Yerellik ve Kültürel Göstergeler”. TOJDAC. III/1: 1- 11.
  • DÖNMEZ, C. (2018). Global Firmaların Türkiye Pazarındaki Glokalizasyon Çalışmaları: Fast Food Firmaları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • DUMAN, M. (2017). Çay Kitabı. İstanbul: Kitabevi.
  • EKİNCİ, D. (2010). Küreselleşme Sürecinde Glokal Pazarlama Stratejileri. Ankara: Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • ELDEN, M. (2005). “Glokal Reklam Kampanyalarında Yaratıcılığın Önemi”. Bilig. 32: 65- 82.
  • ERKE, E. (2019). Çay. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • GÜNAYDIN, A. U. ( 2006 ). “Akbank Reklamlarında Folklorik Unsurların, Kültürel Kod ve Göstergelerin İşlevleri”. Milli Folklor. IX/71: 56-59.
  • GÜNDEL, N.( 2010 ). Kültürel Küreselleşmenin Reklam Mesajlarına Yansımaları. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • GÜNEŞ, S. (2001). Medya ve Kültür Sessiz Yığınların Kültürel İntiharı. Ankara: Vadi Yayınları.
Year 2022, Volume: 19 Issue: 75, 847 - 859, 21.09.2022
https://doi.org/10.56694/karadearas.1173604

Abstract

References

  • DENEÇLİ, C. (2013). “Küresel Markalar, Yerellik ve Kültürel Göstergeler”. TOJDAC. III/1: 1- 11.
  • DÖNMEZ, C. (2018). Global Firmaların Türkiye Pazarındaki Glokalizasyon Çalışmaları: Fast Food Firmaları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • DUMAN, M. (2017). Çay Kitabı. İstanbul: Kitabevi.
  • EKİNCİ, D. (2010). Küreselleşme Sürecinde Glokal Pazarlama Stratejileri. Ankara: Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • ELDEN, M. (2005). “Glokal Reklam Kampanyalarında Yaratıcılığın Önemi”. Bilig. 32: 65- 82.
  • ERKE, E. (2019). Çay. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • GÜNAYDIN, A. U. ( 2006 ). “Akbank Reklamlarında Folklorik Unsurların, Kültürel Kod ve Göstergelerin İşlevleri”. Milli Folklor. IX/71: 56-59.
  • GÜNDEL, N.( 2010 ). Kültürel Küreselleşmenin Reklam Mesajlarına Yansımaları. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • GÜNEŞ, S. (2001). Medya ve Kültür Sessiz Yığınların Kültürel İntiharı. Ankara: Vadi Yayınları.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Fadime Tikbaş Apak

Publication Date September 21, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 19 Issue: 75

Cite

APA Tikbaş Apak, F. (2022). LİPTON ÖRNEĞİYLE KÜLTÜR KODU VE GLOKAL PAZARLAMA İLİŞKİSİ. Karadeniz Araştırmaları, 19(75), 847-859. https://doi.org/10.56694/karadearas.1173604
AMA Tikbaş Apak F. LİPTON ÖRNEĞİYLE KÜLTÜR KODU VE GLOKAL PAZARLAMA İLİŞKİSİ. Karadeniz Araştırmaları. September 2022;19(75):847-859. doi:10.56694/karadearas.1173604
Chicago Tikbaş Apak, Fadime. “LİPTON ÖRNEĞİYLE KÜLTÜR KODU VE GLOKAL PAZARLAMA İLİŞKİSİ”. Karadeniz Araştırmaları 19, no. 75 (September 2022): 847-59. https://doi.org/10.56694/karadearas.1173604.
EndNote Tikbaş Apak F (September 1, 2022) LİPTON ÖRNEĞİYLE KÜLTÜR KODU VE GLOKAL PAZARLAMA İLİŞKİSİ. Karadeniz Araştırmaları 19 75 847–859.
IEEE F. Tikbaş Apak, “LİPTON ÖRNEĞİYLE KÜLTÜR KODU VE GLOKAL PAZARLAMA İLİŞKİSİ”, Karadeniz Araştırmaları, vol. 19, no. 75, pp. 847–859, 2022, doi: 10.56694/karadearas.1173604.
ISNAD Tikbaş Apak, Fadime. “LİPTON ÖRNEĞİYLE KÜLTÜR KODU VE GLOKAL PAZARLAMA İLİŞKİSİ”. Karadeniz Araştırmaları 19/75 (September 2022), 847-859. https://doi.org/10.56694/karadearas.1173604.
JAMA Tikbaş Apak F. LİPTON ÖRNEĞİYLE KÜLTÜR KODU VE GLOKAL PAZARLAMA İLİŞKİSİ. Karadeniz Araştırmaları. 2022;19:847–859.
MLA Tikbaş Apak, Fadime. “LİPTON ÖRNEĞİYLE KÜLTÜR KODU VE GLOKAL PAZARLAMA İLİŞKİSİ”. Karadeniz Araştırmaları, vol. 19, no. 75, 2022, pp. 847-59, doi:10.56694/karadearas.1173604.
Vancouver Tikbaş Apak F. LİPTON ÖRNEĞİYLE KÜLTÜR KODU VE GLOKAL PAZARLAMA İLİŞKİSİ. Karadeniz Araştırmaları. 2022;19(75):847-59.