The Harem organization is one of the most significant elements of Ancient Near Eastern royal life. Having conquered the Near Eastern kingdoms, The Persians inherited many practices of their contemporaries, the court of Ancient Egypt, Neo-Assyria, and Neo-Babylon, and concubines, an important component of the harem organization, became part of The Persian court life. The limited of Persian sources providing information on concubines necessitated an evaluation of the subject through Ancient Western sources. Contrary to Persians, Ancient Western sources frequently mention court life and concubines. On the other hand, The Hellenic view of monogamy as one of the dintinguishing features of their society was also significant. The article aims to reveal of the place and status of concubines in Persian court life by utilizing the works of Hellenic historians such as Ksenophan, Ktesias, Dinon and Herekleides, especially Herodotus as well as the origin of the Hellenic-Latin history and geography writers such as Plutarkhos, Athenaios, Curtius Rufus, Claudius Aelianus, Strabon and Pausanias who lived in the Roman period. According to the Hellenic sources, polygamy was one of the methods used by Persian kings and nobles to have many children and guarantee their lineage. Calling legitimate wives and concubines by different words was also used to emphasize the difference in social status between them. Concubines who were lower in the court hierarcy than legitimate wives, were responsible for the continuation of the king’s lineage as wives. After giving birth to a son, they gained prestige through the king’s acceptance of the child, but socially and legally, concubines wer eternally below the legitimate wife. Underlying this was the traditional marriage policy for Persian kings and nobles.
Harem teşkilatı Eski Yakın Doğu saray yaşamının önemli unsurlarından biridir. Yakın Doğu krallıklarını fetheden Persler çağdaşları Eski Mısır, Yeni Asur ve Yeni Babil saraylarının birçok uygulamasını devralmış; harem teşkilatının önemli bileşenlerinden biri olan cariyeler de Pers saray yaşamının bir parçası olmuştur. Cariyeler hakkında bilgi veren Pers kaynaklarının kısıtlı olması, konuyu Antik Batı kaynakları üzerinden değerlendirmeyi gerektirmiştir. Perslerin aksine, Antik Batı kaynakları saray yaşamından ve cariyelerden sıkça söz eder. Öte yandan, tek eşliliği kendi toplumunun ayırt edici özelliklerinden biri olarak kabul eden Hellenlerin konuya bakış açısı da önemlidir. Bu makalenin amacı, Herodotos başta olmak üzere Ksenophon, Ktesias, Dinon ve Herakleides gibi Hellen tarih yazarlarının yanı sıra Roma Dönemi’nde yaşamış Plutarkhos, Athenaios, Curtius Rufus, Claudius Aelianus, Strabon ve Pausanias gibi Hellen-Latin kökenli tarih ve coğrafya yazarlarının eserlerinden yararlanarak, cariyelerin Pers saray yaşamındaki yeri ve statüsünü ortaya koymaktır. Hellen kaynaklara göre, çok eşlilik Pers kral ve soyluların çok sayıda çocuk sahibi olmak ve soylarını güvence altına almak için uyguladığı yöntemlerden biridir. Meşru eşler ve cariyelerin farklı sözcüklerle adlandırılması, aralarındaki sosyal statü farkını vurgulamak için de kullanılmıştır. Saray hiyerarşisi içinde meşru eşlere göre daha alt basamaklarda yer alan cariyeler, kral soyunun devam etmesinden eşler kadar sorumlu tutulmuştur. Erkek çocuk doğurduktan sonra, kralın çocuğu kabul etmesiyle prestij kazanmış olsalar da sosyal ve hukuki açıdan daima meşru eşin altında yer almışlardır. Bu durumun altında Pers kral ve soyluları için düzenlenmiş geleneksel evlilik politikası yatmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political History (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | June 25, 2024 |
Acceptance Date | September 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 83 |