Bu makale, Uluslararası İlişkiler alanında önemli bir paradigma olan Neorealizm'in temel varsayımlarını eleştiren Alexander Wendt'in sosyal inşacılık modelini incelemektedir. Neorealizm, devletlerin davranışlarını uluslararası sistemin yapısal özelliklerine ve anarşik ortamda hayatta kalma mücadelesine dayanarak açıklarken, devletlerin kimlik ve çıkarlarının nasıl şekillendiğini açıklamakta yetersiz kalmaktadır. Wendt'in sosyal inşacılık modeli, uluslararası politikanın yalnızca maddi güç dağılımıyla değil, aynı zamanda paylaşılan normlar, kolektif kimlikler ve sosyal etkileşimlerle inşa edildiğini savunur. Bu yaklaşım, devletlerin kimlik ve çıkarlarının sosyal etkileşim süreçleriyle şekillendiğini ve uluslararası yapının yalnızca maddi güç faktörlerinden oluşmadığını vurgular. Makale, Wendt'in Neorealizm'in bireyci ve materyalist ontolojisini eleştirerek, uluslararası politikanın daha dinamik ve dönüştürülebilir bir yapıya sahip olduğunu ortaya koyduğunu tartışmaktadır. Wendt, uluslararası sistemin devletlerin kimlik ve çıkarlarını şekillendiren bir sosyal yapı olduğunu savunarak, Neorealizm'in materyalist ve bireyci yaklaşımını sorgular. Makale, Wendt'in Neorealizm'e yönelik üç temel eleştirisini özetler: Neorealizm'in bireyci doğası, materyalist yaklaşımı ve devletler arası etkileşimi bireyci teorilerle açıklama eğilimi. Wendt, uluslararası sistemin maddi özelliklerden ziyade fikirlerin dağılımı ve paylaşılan bilgi üzerine kurulu olduğunu savunur. Bu yaklaşım, devletlerin kimlik ve çıkarlarının uluslararası sistem tarafından inşa edildiğini ve bu sürecin sosyal etkileşimlerle şekillendiğini vurgular.
This article examines Alexander Wendt's social constructivist model, which critiques the core assumptions of Neorealism, an important paradigm in the field of International Relations. Neorealism explains state behavior based on the structural features of the international system and the struggle for survival in an anarchic environment, but it falls short in explaining how states' identities and interests are shaped. Wendt's social constructivist model argues that international politics is constructed not only by the distribution of material power but also by shared norms, collective identities, and social interactions. This approach emphasizes that states' identities and interests are shaped by social interaction processes, and that the international structure is not composed solely of material power factors. The article discusses how Wendt critiques Neorealism's individualistic and materialist ontology, revealing that international politics has a more dynamic and transformable nature. Wendt argues that the international system is a social structure that shapes states' identities and interests, challenging Neorealism's materialist and individualist approach. The article summarizes three main critiques Wendt makes of Neorealism: its individualistic nature, materialist approach, and the tendency to explain interstate interaction through individualistic theories rather than systemic theories. Wendt argues that the international system is based on the distribution of ideas and shared knowledge rather than material features. This approach emphasizes that states' identities and interests are constructed by the international system and shaped by social interactions.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Uluslararası İlişkiler Kuramları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 87 |