BibTex RIS Kaynak Göster

Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 2, 25 - 30, 01.06.2011

Öz

Kavram yanılgıları, kimya öğretiminde öğrenci ve öğretmenler için sıkıntı verici bir sorundur. Öğrencilerin sahip oldukları bu fikirler bilimsel olarak tutarsız düşünce, önyargı ve yaşam deneyimlerini ortaya koymaktadır. Bu durum, öğrencilerin kimya konularını doğru olarak öğrenmelerini güçleştirmektedir. Araştırmada, öğrencilerin sahip oldukları kavram yanılgılarını gidermek için ısı ve sıcaklık kavramlarını doğru biçimde öğrenmelerini sağlayan kavram karikatürleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Ereğli Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Fen Bilgisi Öğretmenliği 1. Sınıf öğrencilerinden 35 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan ısı ve sıcaklık kavram testi ISKT , öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konularındaki temel kavramları anlama düzeylerini ve bu konudaki kavram yanılgılarını belirlemek için Başer 1996 tarafından geliştirilmiştir ve güvenirlik katsayısı 0,71 olarak bulunmuştur. ISKT hem başarı testi hem de kavram yanılgılarını ölçebilecek şekilde tasarlanmıştır. Test 19 sorudan oluşan çoktan seçmeli bir yapıdadır ve ısı ve sıcaklık konusunda öğrencilerde görülen en yaygın 15 kavram yanılgısını belirleyebilmek için kullanılmaktadır. Isı-sıcaklık kavramlarının öğretiminde çeşitli araştırmacılar tarafından geliştirilen karikatür örnekleri kullanılmıştır Keogh and Naylor 1999, Ekim 2007, Demir 2008 . Kavram karikatürü uygulamalarında, kavramların doğru biçimde ifade edildiği gözlenmiştir. Öğrencilerin sahip oldukları kavram yanılgılarını bilimsel fikirlere dönüştürmede kavram karikatürlerinin yardımı olduğu tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Balım, AG., İnel, D., Evrekli, E. 2008. Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. İOO, 7:188- 202.
  • Başer, M. 1996. Effect of conceptual change instruction on understanding of heat and temperature concepts and science attitude. Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Demir, Y. belirlenmesinde kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Driver, R., Easley, J. 1978. Pupils and paradigms: a review of literature related to concept development in adolescent science student. Stud. Sci. Educ., 5:61-84.
  • Driver, R. 1985. Children's ideas in science. Milton Keynes, UK: Open University Press.
  • Driver, R., Erickson, G. 1983. Theories in action: some theoretical and emprical issues in the study of students’ conceptual frameworks in science. Stud. Sci. Educ., 10:37-60.
  • Ekici, F., Ekici, E., Aydın, F. 2007. Utility of concept cartoons in diagnosing and overcoming misconceptions related to photosynthesis. Int. J. Environ. Sci. Educ., 2:111-124.
  • Ekim, FK. 2007. İlköğretim fen öğretiminde kavramsal karikatürlerin öğrencilerin kavram yanılgılarını gidermedeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • İnel, D., Balım, AG., Evrekli, E. 2009. Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri.EFMED, 3:1-16.
  • Kabapınar, F. 2005. Effectiveness of teaching via concept cartoons from the point of view of constructivist approach. KUYEB, 5:135-146.
  • Keogh, B., Naylor, S., Wilson, C. 1998. Concept cartoons: a new perspective on physics education. Phys. Edu., 33:219-224.
  • Keogh, B., Naylor, S. 1999. Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. Int. J. Sci. Educ., 21:431-446.
  • Keogh, B., Naylor, S. 2004. Concept cartoons in science education. Millgate House Publishing, 206, Cheshire.
  • Kılıç Özün, S. 2010. Hayat bilgisi öğretiminde kavram karikatürü yaklaşınının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zonguldak.
  • Nakhleh, MB. 1992. Why some students don’t learn chemistry. J. Chem. Educ., 69:191-196.
  • Naylor, S., Keogh, B. 1999. Constructivism in classroom: theory into practice. J. Sci. Teach. Educ., 10: 93-106.
  • Saka, A., Akdeniz, AR. , Bayrak, R., Asilsoy, Ö. (2006). “Canlılarda enerji dönüşümü” ünitesinde karşılaşılan yanılgıların giderilmesinde kavram karikatürlerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara: 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Stephenson, P., Warwick, P. 2002. Using concept cartoons to support progression in students’ undestanding of light. Phys. Edu., 37:135-141.
  • Wittrock, M. 1994. Generative science teaching. In: P. Fensham, R. Gunstone and R. White [eds.], The Content of Science (London: Falmer) pp.29–38.

Usage of Concept Cartoons in Teaching of Heat-Temperature Topic

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 2, 25 - 30, 01.06.2011

Öz

Misconceptions are common problems in chemistry education for teachers and students. These non-scientific ideas are reflecting students’ not consistent ideas, biases and daily-life experiences. This situation is an obstacle for students to learn chemistry topics. In the research, concept cartoons, which are intended to give information about heat and temperature subject, are used to get rid of misconceptions. Sample of the research is 35 students who are enrolled Elementary Science Education at Bent Ecevit University in 2010-2011. Heat and temperature concept test HTCT was used as data collection tool, which was developed by Başer 1996 . Alpha Croanbach coefficient of test was 0.71. HTCT is not only developed to measure achievement but also to identification of misconceptions. The test consist of 19 multiple choice questions items and it can be used to detect 15 common misconceptions related to heat and temperature topic. Concept cartoons are used by some researchers in teaching heat and temperature concepts. Keogh and Naylor 1999, Ekim 2007, Demir 2008 . In the application of concept cartoons appropriate usage of the concepts are observed. Also the fact that observed, concept cartoons are helpful in transformation of misconceptions to scientific ideas

Kaynakça

  • Balım, AG., İnel, D., Evrekli, E. 2008. Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. İOO, 7:188- 202.
  • Başer, M. 1996. Effect of conceptual change instruction on understanding of heat and temperature concepts and science attitude. Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Demir, Y. belirlenmesinde kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Driver, R., Easley, J. 1978. Pupils and paradigms: a review of literature related to concept development in adolescent science student. Stud. Sci. Educ., 5:61-84.
  • Driver, R. 1985. Children's ideas in science. Milton Keynes, UK: Open University Press.
  • Driver, R., Erickson, G. 1983. Theories in action: some theoretical and emprical issues in the study of students’ conceptual frameworks in science. Stud. Sci. Educ., 10:37-60.
  • Ekici, F., Ekici, E., Aydın, F. 2007. Utility of concept cartoons in diagnosing and overcoming misconceptions related to photosynthesis. Int. J. Environ. Sci. Educ., 2:111-124.
  • Ekim, FK. 2007. İlköğretim fen öğretiminde kavramsal karikatürlerin öğrencilerin kavram yanılgılarını gidermedeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • İnel, D., Balım, AG., Evrekli, E. 2009. Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri.EFMED, 3:1-16.
  • Kabapınar, F. 2005. Effectiveness of teaching via concept cartoons from the point of view of constructivist approach. KUYEB, 5:135-146.
  • Keogh, B., Naylor, S., Wilson, C. 1998. Concept cartoons: a new perspective on physics education. Phys. Edu., 33:219-224.
  • Keogh, B., Naylor, S. 1999. Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. Int. J. Sci. Educ., 21:431-446.
  • Keogh, B., Naylor, S. 2004. Concept cartoons in science education. Millgate House Publishing, 206, Cheshire.
  • Kılıç Özün, S. 2010. Hayat bilgisi öğretiminde kavram karikatürü yaklaşınının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zonguldak.
  • Nakhleh, MB. 1992. Why some students don’t learn chemistry. J. Chem. Educ., 69:191-196.
  • Naylor, S., Keogh, B. 1999. Constructivism in classroom: theory into practice. J. Sci. Teach. Educ., 10: 93-106.
  • Saka, A., Akdeniz, AR. , Bayrak, R., Asilsoy, Ö. (2006). “Canlılarda enerji dönüşümü” ünitesinde karşılaşılan yanılgıların giderilmesinde kavram karikatürlerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara: 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Stephenson, P., Warwick, P. 2002. Using concept cartoons to support progression in students’ undestanding of light. Phys. Edu., 37:135-141.
  • Wittrock, M. 1994. Generative science teaching. In: P. Fensham, R. Gunstone and R. White [eds.], The Content of Science (London: Falmer) pp.29–38.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Soner Yavuz

Cem Büyükekşi

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yavuz, S., & Büyükekşi, C. (2011). Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması. Karaelmas Fen Ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 25-30.
AMA Yavuz S, Büyükekşi C. Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi. Haziran 2011;1(2):25-30.
Chicago Yavuz, Soner, ve Cem Büyükekşi. “Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması”. Karaelmas Fen Ve Mühendislik Dergisi 1, sy. 2 (Haziran 2011): 25-30.
EndNote Yavuz S, Büyükekşi C (01 Haziran 2011) Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi 1 2 25–30.
IEEE S. Yavuz ve C. Büyükekşi, “Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması”, Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, c. 1, sy. 2, ss. 25–30, 2011.
ISNAD Yavuz, Soner - Büyükekşi, Cem. “Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması”. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi 1/2 (Haziran 2011), 25-30.
JAMA Yavuz S, Büyükekşi C. Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi. 2011;1:25–30.
MLA Yavuz, Soner ve Cem Büyükekşi. “Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması”. Karaelmas Fen Ve Mühendislik Dergisi, c. 1, sy. 2, 2011, ss. 25-30.
Vancouver Yavuz S, Büyükekşi C. Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi. 2011;1(2):25-30.