In this study, the energy absorption capabilities of crash boxes, which provide energy absorption during an accident in the automotive transportation sector, were investigated. For this purpose, crash boxes in two different materials and four different geometries, Al6063 and A36 steel, were designed. The effects of triangle, square, circular, and hexagon cross-section geometries and material type on energy absorption were investigated using the finite element method, provided that the cross-sectional areas remained the same. In order to minimize the effect of mesh size on the analysis results made with the finite element method, a mesh free preliminary study was performed. Then, crash boxes made of all different geometric sections and different materials were subjected to crash tests under the same boundary conditions. As a result of the analysis, damage patterns, force-time curves, and energies absorbed by crash boxes were obtained. According to these results, the order from the most energy absorbing to the least energy absorbing geometry is hexagon, circle, square, and triangle. The same results were obtained for both material types. Steel material showed about ten times more reaction force than aluminum material.
Crash box Crashworthiness Finite element method Geometric section.
Bu çalışmada, otomotiv sektöründe kullanılan ve meydana gelen bir kaza sırasında enerji absorpsiyonunu sağlayan çarpışma kutularının enerji absorpsiyon yetenekleri araştırılmıştır. Bu amaçla Al6063 ve A36 çelik olmak üzere iki farklı malzeme ve dört farklı geometride çarpışma kutuları tasarlanmıştır. Üçgen, kare, dairesel ve altıgen kesit geometrilerinin ve malzeme tipinin enerji absorpsiyonuna etkileri, kesit alanları aynı kalmak şartıyla sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Sonlu elemanlar yöntemi ile yapılan analiz sonuçlarında mesh boyutunun etkisini en aza indirmek için meshten bağımsızlaştırma ön çalışması yapılmıştır. Daha sonra farklı geometrik kesitlerden ve farklı malzemelerden oluşan çarpma kutuları aynı sınır şartlarında çarpışma testlerine tabi tutulmuştur. Analizler sonucunda, çarpışma kutuları tarafından emilen enerjil miktarları, hasar modelleri, kuvvet-zaman eğrileri elde edilmiştir. Bu sonuçlara göre en çok enerji yutan geometriden en az enerji yutan geometriye doğru sıralama altıgen, daire, kare ve üçgen şeklindedir. Her iki malzeme türü için de benzer sonuçlar elde edilmiştir. Çelik malzemenin, alüminyum malzemeden yaklaşık on kat daha fazla reaksiyon kuvveti gösterdiği tespit edilmiştir.
Çarpışma kutusu Çarpışmaya dayanıklılık Geometrik kesit Sonlu elemanlar metodu
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1 |