In this study, it is aimed to systematically analyze the researches which are published between the years of 2002-2019 in Turkey about the role of game on the parent-child relationship. The researches were scanned by using the key words "parent-child communication", "the relationship between parent-child and game" on Google Scholar which is a database. The scanning results were restricted by using these criterias: "Search in Turkish websites", "the years of 2002-2019", "the ones which are totally accessible", "the ones which are performed in Turkey", "Quantitative and qualitative researches", "the effect of game on the relationships", "parent-child relationship". As a result of the scanning, 35 articles relating to the topic were found, and 13 of them were for analyzing the documents, 10 of them were about quantitative researches, other 10 articles were about qualitative researches, and 2 of them were about both quantitative and qualitative researches. "The effects of parents on child development", "the role of game on child's language development", "mother-child relationship", "father-child relationship" and "the importance of the communication factors in parent-child relationship" are the remarkable titles of the study results. In this respect it is seen that games positively effect the parent-child relationship and they play a facilitating role on children when it comes to expressing their feelings and thoughts. The effects of cultural differences on child's communication skills and the effects of parents' attitude towards child on child's psychosocial development and language development are attracts a great deal of attention. Besides, it is ascertained that conservative parents, restrictive type of parenting, lack of love and neglecting the family roles are the factors that negatively effect child's mental development and language development
Game Communication Parent-Child Relationship ParentChild-Game Relationship
Bu çalışmada, Türkiye’de 2002-2019 yılları arasında yayımlanmış olan ebeveyn-çocuk iletişiminde oyunun rolüne ilişkin araştırmaların, sistematik olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmalar, “Google Akademik” veri tabanında, ‘’annebaba ve çocuk iletişimi” ve “ebeveyn-çocuk-oyun ilişkisi” anahtar kelimeleri kullanılarak taranmıştır. Tarama sonuçları, “Türkçe sayfalarda ara”, “2002-2019 yılları”, “Tam metin erişilebilenler”, “Türkiye’de gerçekleştirilenler”, “Nitel ve nicel araştırmalar”, “Oyunun çocuk ile kurulan iletişime etkisi”, “Anne-baba ve çocuk ilişkisi” ve “Ebeveyn-çocuk arasındaki iletişim” kriterleri kullanılarak sınırlandırılmıştır. Google Akademik’te yapılan tarama neticesinde; incelenen makalelerden 13’ü doküman incelemesi, 10’u nitel araştırma, 10’u nicel araştırma ve 2’si hem nitel hem nicel araştırma olmak üzere konuyla ilişkili 35 makaleye ulaşılmıştır. Çalışmalar neticesinde; “anne ve babanın çocuğun zihin ve dil gelişimi üzerindeki etkisi”, “oyunun, çocuğun dil gelişimindeki rolü”, “anne-çocuk iletişimi”, “baba-çocuk iletişimi”, “iletişim aktörlerinin, ebeveyn-çocuk ilişkisindeki önemi” gibi olgular dikkat çeken unsurlar olmuştur. Bu bağlamda oyunun, ebeveyn çocuk iletişimini olumlu yönde etkilediği, çocuğun duygu ve düşüncelerini ifade edebilmesinde kolaylaştırıcı rol oynadığı görülmüştür. Bununla birlikte; kültürel farklılıkların, çocuğun iletişim becerilerini etkilediği ve anne baba tutumunun, çocuğun psikososyal ve dil gelişiminde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca “tutucu ebeveyn algısı”, “kısıtlayıcı ebeveyn modeli”, “sevgi eksikliği”, “aile rollerini yerine getirememe” gibi faktörlerin, çocuğun zihinsel ve dil gelişimini olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir
Oyun İletişim Anne-Baba ve Çocuk İlişkisi EbeveynÇocuk-Oyun İlişkisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 3 |