Bu araştırmanın amacı; Web of Science (WoS) veri tabanında bilgi güvenliği ve eğitim araştırmaları kapsamında yer alan makalelerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma durum çalışması çerçevesinde yapılmış olup elde edilen veriler bibliyometrik analiz aracılığı ile raporlanmıştır. Bibliyometrik analiz, inceleme kriterleri belirlenmiş bir alanda yayınlanan araştırmaları farklı değişkenler üzerinde incelemeyi sağlar. Araştırma sonucunda elde edilen veriler R programlama dili kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz edilen veriler incelendiğinde bilgi güvenliği çerçevesinde eğitim araştırmaların 2006 yılı itibari ile başladığı, 2006 ile 2024 tarihleri arasında toplam 126 araştırmanın makale düzeyinde yapıldığı ve yayınlandığı, yapılan araştırmaların sayısı her yıl farklılık gösterse de 2022 yılında en fazla araştırmanın yapıldığı, araştırmaların genelde birden fazla yazar tarafından yapıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca “sistemler” ve “kullanım” kelimelerinin de bilgi güvenliği ve eğitim araştırmaları çerçevesinde sıklıkla kullanıldığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte ülkelere göre yapılan araştırmalar incelendiğinde belirlenen alanda en fazla araştırmanın ABD, Rusya, Çin, Ukrayna ve Türkiye’de yapıldığı görülmüştür. Bu bulgular doğrultusunda Web of Science veri tabanında bilgi güvenliği ve eğitim araştırmaları üzerine; farklı değişkenler temele alınarak çalışmalar yapılabilir, bilgi güvenliği ve eğitim araştırmaları belirli yaş grupları üzerinde yapılabilir, araştırmaların tarama ve deneysel yöntemler çerçevesinde gerçekleştirilebilir ve farklı branşlarla multidisipliner çalışmalar yapılabilir şeklinde öneriler sunulabilir. Ek olarak ölçek geliştirme çalışmaları da bilgi güvenliği farkındalık araştırmaları kapsamında yapılabilir.
Araştırmada etik dışı bir sorun olmadığı, araştırma ve yayın etiğine uygun şekilde araştırma yaptığımızı beyan ederiz. Bu konuda yazarlar tarafından “Etik İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu” doldurularak imzalanmış ve gönderilmiştir.
Araştırma ilk olarak 17. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumunda sunulmuştur. Söz konusu araştırma geliştirilip genişletilerek makaleye dönüştürülmüştür.
The aim of this study is to examine the articles in the Web of Science (WoS) database within the scope of information security and education research in terms of various variables. The research was conducted within the framework of a case study, and the data obtained was reported using bibliometric analysis. Bibliometric analysis enables examining research published in a field with defined examination criteria for different variables. The data obtained from the research were analyzed using R programming language. When the analyzed data were examined, it was determined that educational research within the framework of information security started in 2006; a total of 126 researches were conducted and published at the article level between 2006 and 2024, although the number of researches differed every year, the most research was conducted in 2022, and more than one author generally conducted the researches. In addition, it has been determined that the words “systems” and “use” are frequently used within the framework of information security and education research. In addition, when the research was conducted according to the countries analyzed, it was seen that most of the research was conducted in the USA, Russia, China, Ukraine, and Turkey. In line with these findings, it can be suggested that studies on information security and education research in the Web of Science database can be conducted based on different variables, information security, and education research can be conducted on specific age groups, research can be conducted within the framework of survey and experimental methods, and multidisciplinary studies can be conducted with different branches. In addition, scale development studies can also be conducted within the scope of information security awareness research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Research, Science and Technology Policy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2024 |
Submission Date | November 16, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |