Aim of study: This study explores the adoption of information and communications technologies (ICTs) and current and potential ICT use in forest products industry. Based on the perceptions of the respondents, the paper investigates the underlying factors affecting the adoption of ICT.
Area of study: Case study is conducted in Düzce province where nearly all types of forest product enterprises are conducting business operates.
Material and method: Face-to-face interviews were conducted with owners and/or engineers of forest products companies. A questionnaire was developed with three main sections, including 20 questions and 81 judgments. Data on the study parameters were coded and analyzed using SPSS software.
Main results: The three major constructs of these factors, based on the purposes of ICT use, were identified as business productivity, information exchange and customer communications. Increased access to current industry news was the principle benefit expected by the respondents from the Internet use, followed closely by enhancement of the company image and facilitation of banking transactions. According to the study, information and communications applications were more common than e-business and e-commerce use in the forest products industry.
Research highlights: The forest products industry should plan to develop and implement ICT strategies focusing on increased business productivity, competitiveness and profits, in addition to efficient customer and supplier communications and expanded markets.
Çalışmanın amacı: Bu çalışma, orman ürünleri endüstrisinde bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) benimsenme düzeyi ile mevcut ve potansiyel kullanımını incelemektedir. Makalede katılımcıların algılarına dayanarak, BİT'in benimsenmesini etkileyen temel faktörleri araştırılmaktadır.
Çalışma alanı: Vaka çalışması, hemen hemen her türlü orman ürünü işletmesinin faaliyet gösterdiği Düzce ilinde gerçekleştirilmiştir.
Materyal ve yöntem: Sahipler ve/veya mühendislerle yüz yüze görüşme yapıldı. 20 soru ve 81 yargı içeren üç ana bölümden oluşan bir anket formu geliştirilmiştir. Çalışma parametreleriyle ilgili veriler SPSS yazılımı kullanılarak kodlanmış ve analiz edilmiştir.
Temel sonuçlar: BİT kullanım amaçlarına göre; işletme verimliliği, bilgi alışverişi ve müşteri iletişimi olarak tanımlanan üç faktörlü yapı belirlenmiştir. Katılımcıların internetten beklediği temel fayda mevcut endüstri haberlerine erişimin artması olup, ardından şirket imajının iyileştirilmesi ve bankacılık işlemlerinin kolaylaştırılması faydaları gelmektedir. Çalışmada, orman ürünleri endüstrisinde bilgi ve iletişim uygulamalarının, e-işletme ve e-ticaret kullanımından daha yaygın olduğu belirlenmiştir.
Araştırma vurguları: Orman ürünleri endüstrisi, etken müşteri ve tedarikçi iletişimi ile genişleyen pazarlara ilaveten, daha yüksek işletme verimliliği, rekabet gücü ve kârlara odaklanan BİT stratejileri geliştirmeli ve uygulamalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 1 |