This study aims to analyze the pedagogical and emotional aspects of Friday sermons delivered in Turkey in 2024. A total of 53 sermons published by the Presidency of Religious Affairs were examined in terms of content and emotional tone, focusing on the distribution of basic emotions such as happiness, sadness, fear, anger, disgust, surprise, and interest. The research was conducted using a qualitative content analysis method, and the language used in the sermons was evaluated with respect to its pedagogical impact and communicative effectiveness. The findings reveal that positive emotions—particularly happiness and interest—predominate in the sermons, while negative emotions such as fear and sadness are primarily employed to create deterrence and raise awareness. It was also determined that while the didactic function of the sermons is strong, their pedagogical effectiveness could be enhanced through simpler, more interactive language supported by contemporary content.
Based on the findings, the study suggests that the appropriate use of pedagogical approaches and emotional communication in sermon texts contributes not only to the strengthening of individual spirituality but also to the development of a sense of social responsibility. Furthermore, it is recommended that sermons incorporate positive emotions in a balanced manner and establish connections with current issues. In this regard, sermons are not merely religious texts for the transmission of doctrinal knowledge, but strategic tools for fostering social awareness and values education.
Friday sermons in 2024 pedagogy in sermons emotional analysis of sermons emotion analysis pedagogical analysis
İİKV_ENS_Hutbe_001
Bu çalışma 2024 yılında Türkiye'de Cuma namazlarında verilen hutbelerin pedagojik ve duygusal yönlerden analizini amaçlamaktadır. Çalışmada Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından yayımlanan 53 hutbe içerik ve duygusal ton açısından incelenmiş mutluluk, üzüntü, korku, öfke, tiksinme, şaşkınlık ve ilgi gibi temel duyguların dağılımları analiz edilmiştir. Araştırma nitel içerik analizi yöntemiyle yürütülmüş, hutbelerde kullanılan dilin pedagojik etkileri ve iletişim gücü açısından değerlendirmeler yapılmıştır. Bulgular hutbelerde pozitif duyguların (özellikle mutluluk ve ilgi) baskın olduğunu, korku ve üzüntü gibi olumsuz duyguların ise daha çok caydırıcılık ve farkındalık yaratma amacıyla yer aldığını göstermiştir. Ayrıca hutbelerin didaktik işlevinin güçlü olduğu, ancak pedagojik etkinin artırılması için dilin daha sade, etkileşimli ve güncel içeriklerle desteklenmesi gerektiği tespit edilmiştir.
Çalışma bulgularına göre pedagojik yaklaşımların ve duygusal iletişimin hutbe metinlerinde doğru kullanılmasının hem bireysel maneviyatın güçlenmesine hem de toplumsal sorumluluk bilincinin gelişimine katkı sağlayacağını önermektedir. Ayrıca hutbelerde pozitif duyguların dengeli kullanımı ve güncel konularla bağ kurulması gerektiği önerilmektedir. Bu kapsamda hutbeler yalnızca dini bilgi aktaran metinler değil, aynı zamanda toplumsal farkındalık ve değer eğitimi açısından stratejik metinler olarak değerlendirilmiştir.
2024 yılına ait hutbeler hutbelerde pedogoji hutbelerin duygusal analizi duygu analizi pedogojik analiz
İstanbul İlim Kültür Vakfı
İİKV_ENS_Hutbe_001
Bu çalışma İstanbul İlim Kültür Vakfı'nın İİKV_ENS_001 kodlu projesi kapsamında desteklenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Refereed Articles |
Authors | |
Project Number | İİKV_ENS_Hutbe_001 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 14, 2025 |
Acceptance Date | June 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 19 |
Katre International Human Studies Journal is open access journal under the CC BY-NC license (Creative Commons Attribution 4.0 International License)
Based on a work at https://dergipark.org.tr/en/pub/katre
E-mail: katre@iikv.org