Research Article
BibTex RIS Cite

YUMUŞAK GÜÇ UNSURU OLARAK EĞİTİM DİPLOMASİSİ: JEAN MONNET BURS PROGRAMI

Year 2023, , 229 - 247, 12.06.2023
https://doi.org/10.56597/kausbed.1261866

Abstract

Değişen dünya sisteminde diğer alanlarda olduğu gibi iletişim alanında da çeşitli dönüşümler gerçekleşmiştir. Ülkelerin birbirleri ile kurdukları iletişim diplomasiden öte gidemezken artık iletişimin boyutu gelişen iletişim teknolojileri ile birlikte daha farklı bir yöne kaymaktadır. Ülkeler artık askeri ve ekonomi gibi sert güç unsurlarının kullanıldığı klasik diplomasi anlayışı yerine ikili işbirliklerini kültürel, sosyal, eğitsel gibi kamu diplomasisi unsurları üzerinden yürütmeye karar vermiş, bu doğrultuda yabancı kamuoyuna yönelik ılımlı iletişim faaliyetleri gerçekleştirmeye başlamıştır. Diplomasinin kamu diplomasisine evrildiği bu süreçte ülkeler, diğer ülke vatandaşları üzerinde olumlu algı yaratmak için farklı yöntemler kullanmaktadır. Kamu diplomasinin temel bileşenlerinden olan yumuşak güç unsurları, sert güç sonrasında ülkeler adına daha ılımlı ilişkiler kurmak adına oldukça önemli bir kavram olarak ortaya çıkmaktadır. Yumuşak gücün önemli öğelerinden biri olan eğitim, uluslararası boyutta kamu diplomasisi aracı olarak kullanılmakta ve giderek yayılmaktadır. Çalışma, Jean Monnet Burs Programı’nın kamu diplomasisi ve eğitim diplomasisi üzerindeki rolünü nitel ve nicel içerik analizi yöntemiyle analiz etmeyi amaçlamaktadır. Verilerin seçiminde Türkiye bazlı 2007-2008 ve 2021-2022 akademik dönem ele alınmış ve araştırma kapsamında verilerin toplanması sürecinde doküman incelemesi yöntemine başvurulmuştur. Tespit edilen örneklem üzerinde gerçekleştirilen nicel içerik analizinde 811 kadın ve 665 erkek olmak üzere burs programından faydalanan öğrenci sayısının toplam 1476 olduğu bulgulanmış ve bu sayının yalnızca söz konusu akademik dönemler kapsamında olduğu düşünüldüğünde eğitim diplomasisi açısından oldukça kayda değer olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Global Mobility Trends. https://iie.widen.net/s/g2bqxwkwqv/project-atlas-infographics -2020 Access Date: 04.07.2022
  • Gregory, B. (2011). American public diplomacy: Enduring characteristics. Elusive Transformation, Hague Journal of Diplomacy, 6(3–4), 351–372.
  • Haigh, A. (1974). Cultural diplomacy in Europe. Strasbourg: Council of Europa
  • Himelfarb, S. & Idriss, S. (2011). Publications. United States Institute of Peace, Exchange 2.0:
  • https://www.usip.org/publications/2011/05/exchange-20-0/ Access Date: 05.07.2022

EDUCATIONAL DIPLOMACY AS SOFT POWER: JEAN MONNET SCHOLARSHIP PROGRAM

Year 2023, , 229 - 247, 12.06.2023
https://doi.org/10.56597/kausbed.1261866

Abstract

In the changing world system, various transformations have taken place in the field of communication as well as in other fields. Countries have decided to carry out their bilateral cooperation through public diplomacy elements such as cultural, social and educational, instead of the classical diplomacy understanding in which hard power elements such as military and economy are used, and in this direction, they have started to carry out moderate communication activities for foreign public opinion. Soft power elements, one of the basic components of public diplomacy, emerge as a very important concept in order to establish more moderate relations on behalf of countries after hard power. This soft power element, which we can call education diplomacy, enables countries to establish good relations with each other in the international arena and to provide long-term benefits. The study aims to analyze the role of the Jean Monnet Scholarship Program on public diplomacy and education diplomacy by using qualitative and quantitative content analysis. In the selection of the data, Turkey-based 2007-2008 and 2021-2022 academic periods were considered and document analysis method was used in the data collection process within the scope of the research. In the quantitative content analysis carried out on the identified sample, it was found that the number of students benefiting from the scholarship program was 1476, 811 women and 665 men. Considering that this number is only within the scope of the said academic periods, it has been concluded that it is quite significant in terms of education diplomacy.

References

  • Global Mobility Trends. https://iie.widen.net/s/g2bqxwkwqv/project-atlas-infographics -2020 Access Date: 04.07.2022
  • Gregory, B. (2011). American public diplomacy: Enduring characteristics. Elusive Transformation, Hague Journal of Diplomacy, 6(3–4), 351–372.
  • Haigh, A. (1974). Cultural diplomacy in Europe. Strasbourg: Council of Europa
  • Himelfarb, S. & Idriss, S. (2011). Publications. United States Institute of Peace, Exchange 2.0:
  • https://www.usip.org/publications/2011/05/exchange-20-0/ Access Date: 05.07.2022
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Elifnur Terzioğlu 0000-0002-3467-1537

Publication Date June 12, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Terzioğlu, E. (2023). EDUCATIONAL DIPLOMACY AS SOFT POWER: JEAN MONNET SCHOLARSHIP PROGRAM. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(31), 229-247. https://doi.org/10.56597/kausbed.1261866