Research Article
BibTex RIS Cite

BİR HALKLA İLİŞKİLER ARACI OLARAK OTEL İŞLETMELERİNİN WEB SİTELERİNİN İÇERİK ANALİZİ: KARS ÖRNEĞİ

Year 2023, Issue: 32, 673 - 692, 19.12.2023
https://doi.org/10.56597/kausbed.1299080

Abstract

Rekabetin yoğun bir şekilde yaşandığı ve dijital teknolojiyi yakından takip ederek kendini değişimler karşısında dinamik ve güncel tutmayı başarabilen hizmet odaklı otel işletmelerinin web sitelerini halkla ilişkiler amaçlı olarak kullandıklarını söylemek mümkündür. Bir otel işletmesi açısından web sitesi, hedef kitlesi ile işletme arasında mükemmel bir pazarlama, reklam, ürün, hizmet bilgileri ve iletişim olanakları sunan son derece önemli bir halkla ilişkiler aracı olarak otelin, konaklama yapmak için tercih edilmesini ve olumlu kurumsal imaj sergileyebilmesini sağladığı söylenebilir. Dolayısıyla bir otel işletmesinin web sitesi kendini tüm dünyaya tanıttığı sanal bir vitrindir. Bu bağlamda web sitelerinin içeriğinin de hedef kitlenin ihtiyaçlarını karşılayabilir nitelikte olması beklenmektedir. Zira çevrimiçi ziyaretçilerin, bir web sitesinin güvenilir, dürüst, doğru, şeffaf, güncel, ulaşılabilir ve anlaşılabilir bir şekilde hizmet vermesini umduklarını söylemek mümkündür. Bu kapsamda bu araştırmanın amacı, Kars ili ve Sarıkamış ilçesi sınırlarında faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı oteller ile butik otel işletmelerinin kurumsal web sitelerini, içerik analizi yöntemini kullanarak halkla ilişkiler perspektifinden ele almaktır. Araştırmada Kars ilinde ve Sarıkamış ilçesinde hizmet veren 20 otel işletmesinin web sitesi örneklem olarak belirlenmiştir. Yapılan içerik analizi neticesinde, işletmelerin web sitelerini aktif bir şekilde kullandıklarını fakat yabancı dil desteği, bölgenin turistik cazibe merkezlerin tanıtımı, havaalanı bilgileri ve müşteri temsilcisi bilgileri, site içinde arama motoru, sık sorulan sorular ve ilgili sitelere bağlantı hususlarında yetersiz kaldıklarını söylemek mümkündür. Elde edilen sonuçlar ışığında, söz konusu otel işletmelerine ait web sitelerinin yeniden güncellenip eksikliklerinin giderilmesi umulmaktadır.

References

  • Alikılıç, Ö., & Onat, F. (2007). Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kurumsal Bloglar. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2(8), 899-927.
  • Arat, T., & Uygun, E. (2018). Otel İşletmelerinde Halkla İlişkilerin Rolü ve Önemi (Konya’da Bir Araştırma). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(14), 233-253.
  • Bastida, U., & Huan, T. C. (2014). Performance Evaluation of Tourism Websites' İnformation Quality of Four Global Destination Brands: Beijing, Hong Kong, Shanghai, And Taipei. Journal of Business Research, 67(2), 167-170.
  • Bayraktar, S., & Üzümcü, T. P. (2019). Otel İşletmelerinin Pazarlanmasında Web Sitelerinin Kullanımı: Kocaeli Otelleri. Turar Turizm Ve Araştırma Dergisi, 8(2), 21-41.
  • Boztepe, H. (2013). Halkla İlişkiler Perspektifinden Güven Kavramı: Katılımcılık, Şeffaflık ve Hesap Verebilirlik İlkelerinin Kamu Kurumlarına Yönelik Güvenin Oluşmasındaki Rolü. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (45), 53-74.
  • Çilingir, A. (2017). İletişim Alanında İçerik Analizi Yöntemi Kullanılarak Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 5(1), 148-160.
  • Geçikli, F. (2000). Turizm İşletmelerinde Halkla İlişkilerin Önemi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (10), 311-328.
  • Hall, C. M., Williams, A. M., & Lew, A. A. (2014). Conceptualizations, Disciplinarity, Institutions, and Issues. The Wiley Blackwell Companion to Tourism, 1.
  • Işık, M., & Eşitti, Ş. (2014). Erzurum Palandöken Dağı Bölgesinde Bulunan Otel İşletmelerinde Sürdürülen Halkla İlişkiler Uygulamalarına Yönelik Bir Alan Araştırması. Journal of International Social Research, 7(32), 639-651.
  • Kara, G., & Sezgin, M. (2020). Akdeniz Bölgesi’nde Bulunan Dört ve Beş Yıldızlı Otellerin Web Site İçeriklerinin Analizi. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 3(2), 138-151.
  • Karamustafa, K., Biçkes, D. M., & Ulama, Ş. (2002). Türkiye’deki Konaklama İşletmelerinin İnternet Web Sitelerini Değerlendirmeye Yönelik Bir Çalışma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (19), 51-92.
  • Koçyiğit, M. (2017). Dijital Halkla İlişkiler ve Online İtibar Yönetimi, Eğitim Yayınevi.
  • Konak, S. & Özhasar, Y. (2019). Türkiye’deki Glamping İşletmelerinin Web Site İçeriklerinin Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (2), 937-949.
  • Leiper, N. (1979). The Framework of Tourism: Towards A Definition of Tourism, Tourist, and The Tourist İndustry. Annals of Tourism Research, 6 (4), 390-407.
  • L’Etang, J., Falkheimer, J., & Lugo, J. (2007). Public Relations and Tourism: Critical Reflections and A Research Agenda. Public Relations Review, 33 (1), 68-76.
  • Naude, A. M., Froneman, J. D., & Atwood, R. A. (2004). The Use of The İnternet by Ten South African Non-Governmental Organizations a Public Relations Perspective. Public Relations Review, 30(1), 87-94.
  • Öztürk, M., & Ayman, M. (2007). Web Sayfalarının Halkla İlişkiler Amaçlı Kullanımı. Selçuk İletişim, 4 (4), 57-66.
  • Pamukçu, H., & ARPACI, Ö. (2016). Helal Konseptli Otel İşletmelerinin Web Sitelerinin Analizi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 147-160.
  • Rızaoğlu, B. (2004). Turizm Pazarlaması, Detay Yayıncılık.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2001), “İşletmelerde Halkla İlişkiler”, Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Schmidt, S., Cantallops A. S. ve Santos C. P. (2008). The Characteristics of Hotelwebsites and Their İmplications for Website Effectiveness. Tourism Management, 28 (2), 504-516.
  • Sigala, M. (2011). Evaluating Website Design and Structure in Tourism: Dimensions, Stakeholders and Marketing Issues. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(7), 691-694.
  • Stacks, D. W., & Carroll, T. B. (2005). Travel-Tourism Public Relations: One Step Forward, Two Steps Back?. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 12(1-2), 3-8.
  • So, S.I. A. ve Morrison, A. M. (2004). Internet Marketing in Tourism in Asia: An Evaluationof the Performance of East Asian National Tourism Organization Websites, Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 11(4), 93-118.
  • Türksoy, A. (2005). Otel İşletmelerinde Dış Kaynaklardan Yararlanma (Outsourcing). Ege Academic Review, 5(1), 11-18.
  • Üngüren, E. & Çevirgen, A. (2016). Alanya’daki Konaklama İşletmelerinin Genel Yapısının Analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 2223-2236.
  • Wan, C.S. (2002). The Web Sites of International Tourist Hotels and Tour Wholesalers in Taiwan. Tourism Management, 23, 155-160.
Year 2023, Issue: 32, 673 - 692, 19.12.2023
https://doi.org/10.56597/kausbed.1299080

Abstract

References

  • Alikılıç, Ö., & Onat, F. (2007). Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kurumsal Bloglar. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2(8), 899-927.
  • Arat, T., & Uygun, E. (2018). Otel İşletmelerinde Halkla İlişkilerin Rolü ve Önemi (Konya’da Bir Araştırma). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(14), 233-253.
  • Bastida, U., & Huan, T. C. (2014). Performance Evaluation of Tourism Websites' İnformation Quality of Four Global Destination Brands: Beijing, Hong Kong, Shanghai, And Taipei. Journal of Business Research, 67(2), 167-170.
  • Bayraktar, S., & Üzümcü, T. P. (2019). Otel İşletmelerinin Pazarlanmasında Web Sitelerinin Kullanımı: Kocaeli Otelleri. Turar Turizm Ve Araştırma Dergisi, 8(2), 21-41.
  • Boztepe, H. (2013). Halkla İlişkiler Perspektifinden Güven Kavramı: Katılımcılık, Şeffaflık ve Hesap Verebilirlik İlkelerinin Kamu Kurumlarına Yönelik Güvenin Oluşmasındaki Rolü. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (45), 53-74.
  • Çilingir, A. (2017). İletişim Alanında İçerik Analizi Yöntemi Kullanılarak Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 5(1), 148-160.
  • Geçikli, F. (2000). Turizm İşletmelerinde Halkla İlişkilerin Önemi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (10), 311-328.
  • Hall, C. M., Williams, A. M., & Lew, A. A. (2014). Conceptualizations, Disciplinarity, Institutions, and Issues. The Wiley Blackwell Companion to Tourism, 1.
  • Işık, M., & Eşitti, Ş. (2014). Erzurum Palandöken Dağı Bölgesinde Bulunan Otel İşletmelerinde Sürdürülen Halkla İlişkiler Uygulamalarına Yönelik Bir Alan Araştırması. Journal of International Social Research, 7(32), 639-651.
  • Kara, G., & Sezgin, M. (2020). Akdeniz Bölgesi’nde Bulunan Dört ve Beş Yıldızlı Otellerin Web Site İçeriklerinin Analizi. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 3(2), 138-151.
  • Karamustafa, K., Biçkes, D. M., & Ulama, Ş. (2002). Türkiye’deki Konaklama İşletmelerinin İnternet Web Sitelerini Değerlendirmeye Yönelik Bir Çalışma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (19), 51-92.
  • Koçyiğit, M. (2017). Dijital Halkla İlişkiler ve Online İtibar Yönetimi, Eğitim Yayınevi.
  • Konak, S. & Özhasar, Y. (2019). Türkiye’deki Glamping İşletmelerinin Web Site İçeriklerinin Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (2), 937-949.
  • Leiper, N. (1979). The Framework of Tourism: Towards A Definition of Tourism, Tourist, and The Tourist İndustry. Annals of Tourism Research, 6 (4), 390-407.
  • L’Etang, J., Falkheimer, J., & Lugo, J. (2007). Public Relations and Tourism: Critical Reflections and A Research Agenda. Public Relations Review, 33 (1), 68-76.
  • Naude, A. M., Froneman, J. D., & Atwood, R. A. (2004). The Use of The İnternet by Ten South African Non-Governmental Organizations a Public Relations Perspective. Public Relations Review, 30(1), 87-94.
  • Öztürk, M., & Ayman, M. (2007). Web Sayfalarının Halkla İlişkiler Amaçlı Kullanımı. Selçuk İletişim, 4 (4), 57-66.
  • Pamukçu, H., & ARPACI, Ö. (2016). Helal Konseptli Otel İşletmelerinin Web Sitelerinin Analizi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 147-160.
  • Rızaoğlu, B. (2004). Turizm Pazarlaması, Detay Yayıncılık.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2001), “İşletmelerde Halkla İlişkiler”, Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Schmidt, S., Cantallops A. S. ve Santos C. P. (2008). The Characteristics of Hotelwebsites and Their İmplications for Website Effectiveness. Tourism Management, 28 (2), 504-516.
  • Sigala, M. (2011). Evaluating Website Design and Structure in Tourism: Dimensions, Stakeholders and Marketing Issues. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(7), 691-694.
  • Stacks, D. W., & Carroll, T. B. (2005). Travel-Tourism Public Relations: One Step Forward, Two Steps Back?. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 12(1-2), 3-8.
  • So, S.I. A. ve Morrison, A. M. (2004). Internet Marketing in Tourism in Asia: An Evaluationof the Performance of East Asian National Tourism Organization Websites, Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 11(4), 93-118.
  • Türksoy, A. (2005). Otel İşletmelerinde Dış Kaynaklardan Yararlanma (Outsourcing). Ege Academic Review, 5(1), 11-18.
  • Üngüren, E. & Çevirgen, A. (2016). Alanya’daki Konaklama İşletmelerinin Genel Yapısının Analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 2223-2236.
  • Wan, C.S. (2002). The Web Sites of International Tourist Hotels and Tour Wholesalers in Taiwan. Tourism Management, 23, 155-160.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Tuba Gönül 0000-0002-5327-7711

Mehmet Serdar Erciş 0000-0003-1007-9085

Publication Date December 19, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 32

Cite

APA Gönül, T., & Erciş, M. S. (2023). BİR HALKLA İLİŞKİLER ARACI OLARAK OTEL İŞLETMELERİNİN WEB SİTELERİNİN İÇERİK ANALİZİ: KARS ÖRNEĞİ. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(32), 673-692. https://doi.org/10.56597/kausbed.1299080