Research Article
BibTex RIS Cite

GRAFİK TASARIMDA YARATIMIN DİJİTAL EVRİMİ: TRANSHÜMANİZM VE YAPAY ZEKA

Year 2024, Issue: 33, 203 - 226, 11.06.2024
https://doi.org/10.56597/kausbed.1424683

Abstract

İnsan zekâsının, tasarlanarak bilişsel yeteneklerinin artırılması düşüncesi, Antik Yunan kadar eskiye dayanan bir tartışmanın ürünüdür. Bu düşünceleri merkezine alan transhümanizm felsefesi, insanın teknolojiyi içselleştirerek kendi potansiyelini aşması; daha güçlü, daha zeki ve daha sağlıklı, bir birey ve toplumun inşasını savunan post-modern bir entelektüel harekettir. Algoritmik sistemlere dayalı yapay öğrenme modelleri ve yapay zekâ kavramı, insan zihninin bilişsel yeteneklerini "arttırma" konusunda fayda sağlayabilecek gelişimi, son zamanlarda göstermektedir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılmıştır. Alanla ilgili literatür taraması yapılarak birçok güncel modeller incelenmiş ve karşılaştırmalar yapılarak bir değerlendirme ortaya çıkarılmıştır. Transhümanizm ve yapay zekâ, arasındaki temel bağlantı noktalarından hareketle, grafik tasarım alanlarına etkisini incelemiştir. Yapay zekâ modelleri, tasarımcı ile etkileşimi sonucunda günümüzün tüketim hızını yakalayabilecek, hızlı grafik ürünler üretirken; tasarımın aşamalarında kullanılan farklı modellerin nasıl yarar sağlayabileceğinden bahsedilmiştir. İnsan ve makine zekâsının ortak üretimi ile ortaya çıkmış grafik tasarımları; “Nutella” etiket tasarımları, “Netflix” için kişiselleştirilmiş afiş tasarımları, “Alibaba Luban” ticari banner tasarımları, “The Economist” dergisinin kapak tasarımı ve “Ülker, Albeni” ambalaj tasarımı gibi güncel grafik ürünler üzerinden örneklendirilmiştir.

References

  • Alibaba Clouder. (2018, Aralık 19). Alibaba Luban: AI-based Graphic Design Tool. AlibabaCloud Blog: https://www.alibabacloud.com/blog/alibaba-luban-ai-based-graphic-design-tool_594294 (Erişim: 09.11.2023)
  • Aouf, R. S. (2017, Hazira 1). Algorithm designs seven million different jars of Nutella. Dezeen: https://www.dezeen.com/2017/06/01/algorithm-seven-million-different-jars-nutella-packaging-design/ (Erişim: 03.11.2023)
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde Yapay Zeka Uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-80.
  • Artut, S. (2019). Yapay Zekâ Olgusunun Güncel Sanat Çalışmalarındaki Açılımları, İnsan&İnsan, 6(22), 767-783.
  • Ballı, Ö. (2020). Yapay Zekâ ve Sanat Uygulamaları Üzerine Güncel Bir Değerlendirme, Sanat ve Tasarım Dergisi, (26), 277-306.
  • Becer, E. (2018). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Bümen, N. T. (2004). Okullarda Çoklu Zeka Kuramı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dağ, A. (2018). Sinema ve Romanda Transhümanizm: “Blade Runner” Filmi ve “Neuromancer” Roman Örneği, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (11), 89-98.
  • Dağ, A. (2019). Yaratılışa Müdahale ve Yeni Bir Evrimci Neo-Darwinist Bir Yaklaşım Olarak Transhümanizm, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 153-168.
  • Deveci, M. (2022). Yapay Zeka Uygulamalarının Sanat ve Tasarım Alanlarına Yansıması, Vankulu Sosyal araştırmalar Dergisi, (9), 119-140.
  • Erickson, J. (2019). Algorithms. Independently published.
  • Ergün, A. T., Gönüllü, A. B. ve Sezer, N. (2022). Logo Tasarımının Yapay Zekâ ile Üretimi, İdil Dergisi (91), 389–399.
  • Fukuyama, F. (1989). The End of History. The National Intereset, (16), 3-18.
  • Gilebbi, M. (2020). Posthuman/transhuman. An inquiry into Gabriele Salvatores’ Nirvana, The Italianist, 40(2), 1-10.
  • Gülırmak, T. (2023, Eylül 11). Ülker'den Sektörde İlk: Yapay Zekayla Ambalaj Tasarımı. BrandMap: https://www.brandmap.com.tr/post/%C3%BClker-den-sekt%C3%B6rde-ilk-yapay-zekayla-ambalaj-tasar%C4%B1m%C4%B1 (Erişim: 22.01.2024)
  • Güngör, A. (2022). Yeni Medya’dan Transmedya’ya İllüstrasyon ve Oyun Tasarımında Periferi, Akdeniz Sanat, 16(29), 139-163.
  • Haugeland, J. (1997). Mind Design II Philosophy Psychology Artificial Intelligence. Cambrige: MIT Press.
  • Hui, J. (2018, Haziran 19). GAN — What is Generative Adversarial Networks GAN? Medium: https://jonathan-hui.medium.com/gan-whats-generativeadversarial-networks-and-its-application-f39ed278ef09 adresinden alındı. (Erişim: 30.10.2023)
  • Hughes, A. (2023, Temmuz 11). Midjourney: The gothic AI image generator challenging the art industry. BBC Science Focus: https://www.sciencefocus.com/future-technology/midjourney (Erişim: 02.11.2023)
  • Karabulut, B. (2021). Yapay Zeka Bağlamında Yaratıcılık Ve Görsel Tasarımın Geleceğı̇, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(79), 1517-1539.
  • Karauğuz, A. M. (2020). Cennetten Kovulan İnsanın Cenneti Yeniden İnşa Uğraşı: Transhümanizm, Türk Dili, 821, 52-59.
  • Kopuz, M. A. (2022). Grafı̇k Tasarımın Geleceğı̇nde Yapay Zekâ Programları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi̇), Ordu Ünı̇versı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü, Ordu.
  • More, M., & Vita-More, N. (Eds.). (2013). The transhumanist reader: Classical and contemporary essays on the science, technology, and philosophy of the human future. John Wiley & Sons
  • Netflix Technology Blog, (2017, Aralık 07). Artwork Personalization at Netflix. Medium: https://netflixtechblog.com/artwork-personalization-c589f074ad76 (Erişim: 03.11.2023)
  • Özdemir, A. (2022). Yapay Zekânın Grafik Tasarıma ve Tasarımcıya Etkisi, Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 628-637.
  • Rezk, S. M. M. (2023). The Role of Artificial Intelligence in Graphic Design. Journal of Art, Design and Music, 2(1), 1.
  • Shahzadi, N. (2023, Haziran 24). Deep Class Generative Adversarial Networks(DCGANs). Medium: https://medium.com/@nimrashahzadisa064/ deep-class-generative-adversarial-networks-dcgans-2b5441d731b (Erişim: 05.11.2023)
  • The Economist, (2022, Haziran 11). How a computer designed this week’s cover. The Economist: https://www.economist.com/news/2022/06/11/how-a-computer-designed-this-weeks-cover (Erişim: 04.11.2023)
  • Toraldo, M. & Toraldo, D. M. (2019). Trans-Human and Post-Human, s. A Challenge for the Human and Philosophical Sciences. Open Journal of Philosophy, (9), 54-61.
  • Whitby, B. (2005). Yapay Zekâ, Çiğdem Karabağlı (Çev.), İstanbul: İletişim Yayıncılık.

Digital Evolution of Creation in Graphic Design: Transhumanism and Artificial Intelligence

Year 2024, Issue: 33, 203 - 226, 11.06.2024
https://doi.org/10.56597/kausbed.1424683

Abstract

The idea of enhancing human intelligence by designing and augmenting cognitive abilities dates back to ancient times, as far as Ancient Greece. The philosophy of transhumanism, which centers around these ideas, is a post-modern intellectual movement advocating for the construction of a stronger, smarter, and healthier individual and society by internalizing technology. The development of algorithmic systems and the concept of artificial intelligence shows recent advancements that could contribute to enhancing the cognitive capabilities of the human mind. In this study, qualitative research methods were employed. A literature review was conducted, examining various contemporary models and making comparisons to derive an evaluation. Exploring the fundamental connections between transhumanism and artificial intelligence, the research investigated their impact on the field of graphic design. It delved into how artificial intelligence models, through interaction with designers, can generate fast graphic products that align with the current pace of consumption. The study also discussed how different models used in various stages of design can be beneficial. Examples of graphic designs arising from the collaborative production of human and machine intelligence were illustrated through contemporary graphic products such as "Nutella" label designs, personalized posters for "Netflix", commercial banner designs for "Alibaba Luban", cover designs for "The Economist" magazine and packaging desing for “Ulker, Albeni”.

References

  • Alibaba Clouder. (2018, Aralık 19). Alibaba Luban: AI-based Graphic Design Tool. AlibabaCloud Blog: https://www.alibabacloud.com/blog/alibaba-luban-ai-based-graphic-design-tool_594294 (Erişim: 09.11.2023)
  • Aouf, R. S. (2017, Hazira 1). Algorithm designs seven million different jars of Nutella. Dezeen: https://www.dezeen.com/2017/06/01/algorithm-seven-million-different-jars-nutella-packaging-design/ (Erişim: 03.11.2023)
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde Yapay Zeka Uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-80.
  • Artut, S. (2019). Yapay Zekâ Olgusunun Güncel Sanat Çalışmalarındaki Açılımları, İnsan&İnsan, 6(22), 767-783.
  • Ballı, Ö. (2020). Yapay Zekâ ve Sanat Uygulamaları Üzerine Güncel Bir Değerlendirme, Sanat ve Tasarım Dergisi, (26), 277-306.
  • Becer, E. (2018). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Bümen, N. T. (2004). Okullarda Çoklu Zeka Kuramı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dağ, A. (2018). Sinema ve Romanda Transhümanizm: “Blade Runner” Filmi ve “Neuromancer” Roman Örneği, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (11), 89-98.
  • Dağ, A. (2019). Yaratılışa Müdahale ve Yeni Bir Evrimci Neo-Darwinist Bir Yaklaşım Olarak Transhümanizm, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 153-168.
  • Deveci, M. (2022). Yapay Zeka Uygulamalarının Sanat ve Tasarım Alanlarına Yansıması, Vankulu Sosyal araştırmalar Dergisi, (9), 119-140.
  • Erickson, J. (2019). Algorithms. Independently published.
  • Ergün, A. T., Gönüllü, A. B. ve Sezer, N. (2022). Logo Tasarımının Yapay Zekâ ile Üretimi, İdil Dergisi (91), 389–399.
  • Fukuyama, F. (1989). The End of History. The National Intereset, (16), 3-18.
  • Gilebbi, M. (2020). Posthuman/transhuman. An inquiry into Gabriele Salvatores’ Nirvana, The Italianist, 40(2), 1-10.
  • Gülırmak, T. (2023, Eylül 11). Ülker'den Sektörde İlk: Yapay Zekayla Ambalaj Tasarımı. BrandMap: https://www.brandmap.com.tr/post/%C3%BClker-den-sekt%C3%B6rde-ilk-yapay-zekayla-ambalaj-tasar%C4%B1m%C4%B1 (Erişim: 22.01.2024)
  • Güngör, A. (2022). Yeni Medya’dan Transmedya’ya İllüstrasyon ve Oyun Tasarımında Periferi, Akdeniz Sanat, 16(29), 139-163.
  • Haugeland, J. (1997). Mind Design II Philosophy Psychology Artificial Intelligence. Cambrige: MIT Press.
  • Hui, J. (2018, Haziran 19). GAN — What is Generative Adversarial Networks GAN? Medium: https://jonathan-hui.medium.com/gan-whats-generativeadversarial-networks-and-its-application-f39ed278ef09 adresinden alındı. (Erişim: 30.10.2023)
  • Hughes, A. (2023, Temmuz 11). Midjourney: The gothic AI image generator challenging the art industry. BBC Science Focus: https://www.sciencefocus.com/future-technology/midjourney (Erişim: 02.11.2023)
  • Karabulut, B. (2021). Yapay Zeka Bağlamında Yaratıcılık Ve Görsel Tasarımın Geleceğı̇, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(79), 1517-1539.
  • Karauğuz, A. M. (2020). Cennetten Kovulan İnsanın Cenneti Yeniden İnşa Uğraşı: Transhümanizm, Türk Dili, 821, 52-59.
  • Kopuz, M. A. (2022). Grafı̇k Tasarımın Geleceğı̇nde Yapay Zekâ Programları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi̇), Ordu Ünı̇versı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü, Ordu.
  • More, M., & Vita-More, N. (Eds.). (2013). The transhumanist reader: Classical and contemporary essays on the science, technology, and philosophy of the human future. John Wiley & Sons
  • Netflix Technology Blog, (2017, Aralık 07). Artwork Personalization at Netflix. Medium: https://netflixtechblog.com/artwork-personalization-c589f074ad76 (Erişim: 03.11.2023)
  • Özdemir, A. (2022). Yapay Zekânın Grafik Tasarıma ve Tasarımcıya Etkisi, Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 628-637.
  • Rezk, S. M. M. (2023). The Role of Artificial Intelligence in Graphic Design. Journal of Art, Design and Music, 2(1), 1.
  • Shahzadi, N. (2023, Haziran 24). Deep Class Generative Adversarial Networks(DCGANs). Medium: https://medium.com/@nimrashahzadisa064/ deep-class-generative-adversarial-networks-dcgans-2b5441d731b (Erişim: 05.11.2023)
  • The Economist, (2022, Haziran 11). How a computer designed this week’s cover. The Economist: https://www.economist.com/news/2022/06/11/how-a-computer-designed-this-weeks-cover (Erişim: 04.11.2023)
  • Toraldo, M. & Toraldo, D. M. (2019). Trans-Human and Post-Human, s. A Challenge for the Human and Philosophical Sciences. Open Journal of Philosophy, (9), 54-61.
  • Whitby, B. (2005). Yapay Zekâ, Çiğdem Karabağlı (Çev.), İstanbul: İletişim Yayıncılık.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Research Articles
Authors

Uğur Artut 0009-0000-4374-5617

Sevtap Kanat 0000-0002-9182-0244

Publication Date June 11, 2024
Submission Date January 23, 2024
Acceptance Date March 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 33

Cite

APA Artut, U., & Kanat, S. (2024). GRAFİK TASARIMDA YARATIMIN DİJİTAL EVRİMİ: TRANSHÜMANİZM VE YAPAY ZEKA. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(33), 203-226. https://doi.org/10.56597/kausbed.1424683