The aim of the study is to determine the extent to which the individual voice training lecturers in universities benefit from the tools and software of music technologies during the class hours. For this purpose and importance, the semi-structured interview form prepared by the researchers and passed the approval of three experts was presented to 20 lecturers in the field of sound education in some universities in the Central Anatolia Region. Content analysis was conducted with the opinions obtained and the findings were reached. During the lecture hours, voice training lecturers mostly make use of technological equipment, use computer and mobile phone as technological equipment, prefer metronome and external recording devices as music equipment and also use online-offline music technology software. It is concluded that the mobile phone often uses its own voice recording software and notation softwares.
Araştırmanın amacı, üniversitelerde görev yapmakta olan bireysel ses eğitimi öğretim elemanlarının ders saatleri içerisinde müzik teknolojileri araç-gereçleri ve yazılımlarından ne derece faydalandığını ortaya koymaktır. Bu amaç ve önem doğrultusunda; araştırmacılar tarafından hazırlanan ve üç uzman onayından geçen yarı yapılandırılmış görüşme formu, İç Anadolu Bölgesi’nde bazı üniversitelerde görev yapan ses eğitimi alanındaki 20 öğretim elemanına sunulmuştur. Elde edilen görüşler içerik analizi yapılarak bulgulara erişilmiştir. Ses eğitimi öğretim elemanlarının ders saatleri içerisinde, çoğunlukla teknolojik araç-gereçlerden faydalandığı, teknolojik araç-gereç olarak ise bilgisayar ile cep telefonu kullandığı, müzik teknolojileri araç-gereçleri olarak metronom ve harici kayıt cihazlarını daha çok tercih ettiği ayrıca çevrimiçi-çevrimdışı müzik teknolojileri yazılımları olarak cep telefonunun kendi ses kayıt yazılımı ve nota yazım programlarını sıklıkla kullandıkları sonuçlarına varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 22 |