BibTex RIS Cite

GUERNİCA VE IRAK ÖZGÜRLÜK ANITINDA SANATSAL ANLATIM GÜCÜ

Year 2018, Issue: 16, 160 - 173, 01.08.2018

Abstract

20.yüzyıla damgasını vuran sanatçı Picasso’nun, ünlü resmi “Guernica”, sanatçının Guernica kasabasındaki iç savaşı duyumsaması içselleştirmesi sonucu tasarlanmış, ünü bir duvar resmi olmanın ötesine geçmiş ve anıtlaşmıştır. Her ülkenin uygarlık öncesi ya da uygarlık sonrası tarihine ilişkin yaşanmış önemli olaylarını ve yaşamış önemli kişilerini gelecek kuşaklara tanıtmak, tarihi olaylarını hatırlatmak için yaptırılmış anıtları mevcuttur. Picasso 1937 de dönemin İspanya hükümeti tarafından Dünya Fuarının İspanya sergilemesi için görevlendirildiğinde İspanya iç savaşa sürüklenmiş ve Guernica kasabası hava saldırısına uğramıştır. Fuar resminin konusu Picasso için bu kasabaya yapılan saldırı olmuştur. Kasabanın adını taşıyan bu duvar resmi, fuardaki resimlerin tümünden farklı bir işlev üstlenmiş ve anıt resim olarak nitelendirilmiştir. Resim gerek ideolojik konusuyla gerek sanatsal anlatım gücüyle 20.yüzyılın sembolü olmuştur. Resmin, biçim-içerik bütünlüğünün önemli elemanlarından olan rengin karakter ve duygusal özellikleriyle -siyah-beyaz tonlarıyla- vurgulanan içerik, bugün hala dünya sanatçılarının ve sanat eleştirmenlerinin ilgi odağı olmakta, bir çok makale ve tez raporunda sanatsal anlatım değeri yönüyle çalışılmaktadır. Iraklı sanatçı Cevat Selim de 1958 yılında Irak’ta yaşanan 14 Temmuz devrimi anısına düzenlenen anıt tasarımı yarışmasına katılır. Hükümet tarafından tasarımı seçilir ve “Irak Özgürlük Anıtını” yapmak üzere görevlendirilir. Selim eğitimini Fransa’da tamamlamış ve başta Picasso olmak üzere birçok Batı’lı sanatçıdan etkilenmiştir. Selim’in anıtı için seçtiği ismin ABD Özgürlük Anıtı ile benzerliği bu etkilenmenin başka bir görüntüsüdür. ”Irak Özgürlük Anıtı” incelendiğinde ise Guernica duvar resminden Selim’in kuvvetle etkilenmiş olduğu görülmektedir. Kompozisyon ve anlam dizgesi yönüyle Guernica’yı içselleştiren sanatçı anıtı tasarlarken resmin arayüzlerindeki anlamları sembolleri okuyarak kendi anıtı için yapılandırmaya çalışmıştır. Ancak bu makalede anlatılmak istenen Selim’in anıtının Picasso’nun resmiyle olan benzerliğinin ötesinde bir eserin sanatsal anlatım gücünün temelde konunun içselleştirilmesi sürecinden kavramsal ve imgesel düşünme dizgesine değin nasıl biçim bulduğudur. Selim’in anıtının ünü henüz Guernica’ya ulaşabilmiş değildir. Çünkü bir eserin sanatsal anlatım gücü, sanatçının eserinde anlatmak istediği konuya ilişkin duygularını, düşüncelerini özümseyebilmesine, içselleştirmesine düşünme süreçlerini kavramlara, imgelere dayalı bağlamda görsel biçime dönüştürülebilmesine, eserin biçim-içerik ilişkisini bütüne ulaştırabilmesine, mecaz anlatımın bütünlüğüne dayanır. Bu makalede Guernica’da sanatsal anlatım ve Irak Özgürlük Anıtın’da sanatsal anlatım üzerinde durulacaktır. Bağlam çerçevesinde sanatsal anlatım gücünün biçim-içerik boyutu ulusal ve uluslararası olan mecaz anlamlarıyla anlatılacaktır. Her iki eser kompozisyon yönüyle incelenecek, aralarındaki ilişki tanımlanacak, benzer figürlerin sanatsal anlatım farklılığı irdelenecektir. 20.yüzyıla damgasını vuran sanatçı Picasso’nun, ünlü resmi “Guernica”, sanatçının Guernica kasabasındaki iç savaşı duyumsaması içselleştirmesi sonucu tasarlanmış, ünü bir duvar resmi olmanın ötesine geçmiş ve anıtlaşmıştır. Her ülkenin uygarlık öncesi ya da uygarlık sonrası tarihine ilişkin yaşanmış önemli olaylarını ve yaşamış önemli kişilerini gelecek kuşaklara tanıtmak, tarihi olaylarını hatırlatmak için yaptırılmış anıtları mevcuttur. Picasso 1937 de dönemin İspanya hükümeti tarafından Dünya Fuarının İspanya sergilemesi için görevlendirildiğinde İspanya iç savaşa sürüklenmiş ve Guernica kasabası hava saldırısına uğramıştır. Fuar resminin konusu Picasso için bu kasabaya yapılan saldırı olmuştur. Kasabanın adını taşıyan bu duvar resmi, fuardaki resimlerin tümünden farklı bir işlev üstlenmiş ve anıt resim olarak nitelendirilmiştir. Resim gerek ideolojik konusuyla gerek sanatsal anlatım gücüyle 20.yüzyılın sembolü olmuştur. Resmin, biçim-içerik bütünlüğünün önemli elemanlarından olan rengin karakter ve duygusal özellikleriyle -siyah-beyaz tonlarıyla- vurgulanan içerik, bugün hala dünya sanatçılarının ve sanat eleştirmenlerinin ilgi odağı olmakta, bir çok makale ve tez raporunda sanatsal anlatım değeri yönüyle çalışılmaktadır. Iraklı sanatçı Cevat Selim de 1958 yılında Irak’ta yaşanan 14 Temmuz devrimi anısına düzenlenen anıt tasarımı yarışmasına katılır. Hükümet tarafından tasarımı seçilir ve “Irak Özgürlük Anıtını” yapmak üzere görevlendirilir. Selim eğitimini Fransa’da tamamlamış ve başta Picasso olmak üzere birçok Batı’lı sanatçıdan etkilenmiştir. Selim’in anıtı için seçtiği ismin ABD Özgürlük Anıtı ile benzerliği bu etkilenmenin başka bir görüntüsüdür. ”Irak Özgürlük Anıtı” incelendiğinde ise Guernica duvar resminden Selim’in kuvvetle etkilenmiş olduğu görülmektedir. Kompozisyon ve anlam dizgesi yönüyle Guernica’yı içselleştiren sanatçı anıtı tasarlarken resmin arayüzlerindeki anlamları sembolleri okuyarak kendi anıtı için yapılandırmaya çalışmıştır. Ancak bu makalede anlatılmak istenen Selim’in anıtının Picasso’nun resmiyle olan benzerliğinin ötesinde bir eserin sanatsal anlatım gücünün temelde konunun içselleştirilmesi sürecinden kavramsal ve imgesel düşünme dizgesine değin nasıl biçim bulduğudur. Selim’in anıtının ünü henüz Guernica’ya ulaşabilmiş değildir. Çünkü bir eserin sanatsal anlatım gücü, sanatçının eserinde anlatmak istediği konuya ilişkin duygularını, düşüncelerini özümseyebilmesine, içselleştirmesine düşünme süreçlerini kavramlara, imgelere dayalı bağlamda görsel biçime dönüştürülebilmesine, eserin biçim-içerik ilişkisini bütüne ulaştırabilmesine, mecaz anlatımın bütünlüğüne dayanır. Bu makalede Guernica’da sanatsal anlatım ve Irak Özgürlük Anıtın’da sanatsal anlatım üzerinde durulacaktır. Bağlam çerçevesinde sanatsal anlatım gücünün biçim-içerik boyutu ulusal ve uluslararası olan mecaz anlamlarıyla anlatılacaktır. Her iki eser kompozisyon yönüyle incelenecek, aralarındaki ilişki tanımlanacak, benzer figürlerin sanatsal anlatım farklılığı irdelenecektir.

References

  • Beksaç,E. (1994). Avrupa Sanatı, İstanbul: Troya yayınları.
  • Beysar, S. (2011). Havva dergisi, (09), 2011.
  • Dos, F. (1985).Menar dergisi. Arapça çevirisi yapılmış. (6).
  • Elatrakçi, S. (2014 ).Cevat Selim ve özgürlük anıtı, Elmuhtar dergisi ,Bağdat.
  • Elruvvak , .(1983). Irak kültür bakanlığı dergisi, (14) .
  • Hasan, H. (1984). Devrim sayfası , (5070), Nisan
  • Hasan, Ş .( 1991). Cevat Selim ve diğer sanatçılar, Bağdat :Genel kültür yayın evi.
  • Haydar, N. (2006) .Sanat Eğitimi ve güzelliğinde çalışmalar, Ürdün: Elmuhamadavi yayınevi.
  • İbrahim, C. (1974).Cevat Selim ve özgürlük anıtı, Bağdat :Remzi yayınları.
  • İbrahim, C. (1961). Asva dergisi, ( 3).
  • Kırışoğlu, O,T. (2009). Sanat Kültür Yaratıcılık, Ankara: Pegem Akademi yayınevi.
  • Muhsin, K. (2015). Faik Hasan Rengin Hatırası, Bağdat: Elcevahiri yayınları
  • Oktay, A. (1995). Sanat eğitiminin önemi ve sanatın geleceği. Sanat Eğitiminin Geleceği. Türk- Alman Kültür İşleri Kurulu Yayın Dizisi No.8. Ankara: Mert Matbaa
  • San,İ. (1985). Sanat ve Eğitim, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Selim, N. (1987). Menar dergisi.
  • Shabi, K. (2013).”Guernica Meaning: Analysis&Interpretation of painting by Pablo Picasso”.
  • Tablolar ve Fikirler, (1976) . Bağdat Tanıtım bakanlığının dergisi. Elhurriye yayınevi. İnternet Siteleri
  • http://mangish.net 11.04.2017’de alınmıştır.
  • http://www.wkiwand.com/en/14-july-Revolution/ adresinden 11Nisan 2017’de alınmıştır.
  • http://haber.sol.org.tr/kultur-sanat/aydinlanma-caginin-en-romantik-devrimci- ressami-goya- haberi-55131adresinden 24 Mayıs 2017’de alınmıştır.
  • http://legomenon.com/guernica-meaning-analysis-of-Painting-by-pablo- picasso.html adre- sinden 25 Mayıs 2017’de alınmıştır.
  • http://mecaz-turleri.nedir.org/ adresinden 25 Mayıs 2017 ‘de alınmıştır .
  • http://www.oneonta.edu/faculty/farberas/arth/arth200guernica.html.adresinden 6 Ağustos 2017 ‘de alınmıştır.
  • http://www.euskoguide.com/places-basque-country/spain/guernica- tourism/adresinden 6 Ağustos 2017 ‘de alınmıştır. Görsel Kaynaklar
  • Resim 1. www.oneonta.edu/faculty/farberas/arth/arth200guernica.html.adresinden 6 Ağustos 2017’de alınmıştır.
  • Resim 2. Basil Abdullah Fathi Jajju tarafından 21 Eylül 2013’de çekilmiştir.
  • Resim 3,5,7,9. www.oneonta.edu/faculty/farberas/arth/arth200guernica.html.adresinden 6 Ağustos 2017’de alınan görselden (Resim 1) kesilmiştir.
  • Resim 4,6,10. Basil Abdullah Fathi Jajju tarafından 21 Eylül 2013’de çekilen fotoğraftan (Resim 2) kesilmiştir.
  • Resim 8. www.ıraqi.Artist.com adresinden 7 Nisan 2017’de alınmıştır.

POWER OF ARTISTIC EXPRESSION IN GUERNICA AND IRAQ FREEDOM MONUMENT

Year 2018, Issue: 16, 160 - 173, 01.08.2018

Abstract

Picasso's famous Guernica mural, which struck the stamp to 20th century period of his internalize the sense of civil war in the town of Guernica,it's reputation has gone beyond being a wall painting and has become admirable. Each country has memorials built to remind future generations of important events and important people who have lived in relation to the pre-civilization or post-civilization history, and to remind them of historical events. When Picasso was commissioned by the Spanish government for the World Exhibition in Spain in 1937, Spain was dragged into civil war and the Guernica town was attacked by air. Picasso was attacked on this town. This wall painting bearing the name of the town has taken on a different function than the whole of the paintings in the picture and is described as a monumental painting. The artwork has become a symbol of the 20th century with the power of art and ideology. The content emphasized by its color and emotional characteristics - black and white tones - which is one of the important elements of form-content integrity, is still the center of attention of world artists and art critics today and many artistic and narrative values are being studied in the thesis report. The Iraqi artist Cevat Selim participated in the monument design contest held in memory of the July 14th Revolution in Iraq in 1958. Designed by the government and elected to make the "Iraqi Freedom Monument". Selim completed his education in France and was influenced by many Western artists, mainly Picasso. The resemblance to the US Statue of Liberty, the name chosen for Selim's memorial, is another image of this influence. When the "Iraqi Statue of Liberty" was examined, it was seen that Selim was strongly influenced by Guernica wall painting. The artist, who internalized Guernica in the direction of composition and meaning, tried to construct the monument by reading the symbols at the interfaces of the artist while designing the monument. However, beyond the similarity of Picasso's picture to that of the memorial of Selim wanted to be described in this article, how artistic expression power of a work finds its way from the internalization of the subject to the conceptual and imaginary line of thought. The reputation of Selim's monument has not yet reached Guernica. Because artistic narrative power of an artwork is based on the totality of metaphorical expression, in which the artist can assimilate his feelings about the subject he wants to express in his work, to internalize his processes of thinking, into visual concepts in imagery-based contexts. This article will focus on artistic expression in Guernica and artistic expression in the Iraqi Freedom Monument. In the context of context, the form-content dimension of artistic expression power will be narrated in metaphorical meanings which are national and international. Both works will be examined in composition, the relation between them will be defined and the artistic expression difference of similar figures will be examined. Picasso's famous Guernica mural, which struck the stamp to 20th century period of his internalize the sense of civil war in the town of Guernica,it's reputation has gone beyond being a wall painting and has become admirable. Each country has memorials built to remind future generations of important events and important people who have lived in relation to the pre-civilization or post-civilization history, and to remind them of historical events. When Picasso was commissioned by the Spanish government for the World Exhibition in Spain in 1937, Spain was dragged into civil war and the Guernica town was attacked by air. Picasso was attacked on this town. This wall painting bearing the name of the town has taken on a different function than the whole of the paintings in the picture and is described as a monumental painting. The artwork has become a symbol of the 20th century with the power of art and ideology. The content emphasized by its color and emotional characteristics - black and white tones - which is one of the important elements of form-content integrity, is still the center of attention of world artists and art critics today and many artistic and narrative values are being studied in the thesis report. The Iraqi artist Cevat Selim participated in the monument design contest held in memory of the July 14th Revolution in Iraq in 1958. Designed by the government and elected to make the "Iraqi Freedom Monument". Selim completed his education in France and was influenced by many Western artists, mainly Picasso. The resemblance to the US Statue of Liberty, the name chosen for Selim's memorial, is another image of this influence. When the "Iraqi Statue of Liberty" was examined, it was seen that Selim was strongly influenced by Guernica wall painting. The artist, who internalized Guernica in the direction of composition and meaning, tried to construct the monument by reading the symbols at the interfaces of the artist while designing the monument. However, beyond the similarity of Picasso's picture to that of the memorial of Selim wanted to be described in this article, how artistic expression power of a work finds its way from the internalization of the subject to the conceptual and imaginary line of thought. The reputation of Selim's monument has not yet reached Guernica. Because artistic narrative power of an artwork is based on the totality of metaphorical expression, in which the artist can assimilate his feeli

References

  • Beksaç,E. (1994). Avrupa Sanatı, İstanbul: Troya yayınları.
  • Beysar, S. (2011). Havva dergisi, (09), 2011.
  • Dos, F. (1985).Menar dergisi. Arapça çevirisi yapılmış. (6).
  • Elatrakçi, S. (2014 ).Cevat Selim ve özgürlük anıtı, Elmuhtar dergisi ,Bağdat.
  • Elruvvak , .(1983). Irak kültür bakanlığı dergisi, (14) .
  • Hasan, H. (1984). Devrim sayfası , (5070), Nisan
  • Hasan, Ş .( 1991). Cevat Selim ve diğer sanatçılar, Bağdat :Genel kültür yayın evi.
  • Haydar, N. (2006) .Sanat Eğitimi ve güzelliğinde çalışmalar, Ürdün: Elmuhamadavi yayınevi.
  • İbrahim, C. (1974).Cevat Selim ve özgürlük anıtı, Bağdat :Remzi yayınları.
  • İbrahim, C. (1961). Asva dergisi, ( 3).
  • Kırışoğlu, O,T. (2009). Sanat Kültür Yaratıcılık, Ankara: Pegem Akademi yayınevi.
  • Muhsin, K. (2015). Faik Hasan Rengin Hatırası, Bağdat: Elcevahiri yayınları
  • Oktay, A. (1995). Sanat eğitiminin önemi ve sanatın geleceği. Sanat Eğitiminin Geleceği. Türk- Alman Kültür İşleri Kurulu Yayın Dizisi No.8. Ankara: Mert Matbaa
  • San,İ. (1985). Sanat ve Eğitim, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Selim, N. (1987). Menar dergisi.
  • Shabi, K. (2013).”Guernica Meaning: Analysis&Interpretation of painting by Pablo Picasso”.
  • Tablolar ve Fikirler, (1976) . Bağdat Tanıtım bakanlığının dergisi. Elhurriye yayınevi. İnternet Siteleri
  • http://mangish.net 11.04.2017’de alınmıştır.
  • http://www.wkiwand.com/en/14-july-Revolution/ adresinden 11Nisan 2017’de alınmıştır.
  • http://haber.sol.org.tr/kultur-sanat/aydinlanma-caginin-en-romantik-devrimci- ressami-goya- haberi-55131adresinden 24 Mayıs 2017’de alınmıştır.
  • http://legomenon.com/guernica-meaning-analysis-of-Painting-by-pablo- picasso.html adre- sinden 25 Mayıs 2017’de alınmıştır.
  • http://mecaz-turleri.nedir.org/ adresinden 25 Mayıs 2017 ‘de alınmıştır .
  • http://www.oneonta.edu/faculty/farberas/arth/arth200guernica.html.adresinden 6 Ağustos 2017 ‘de alınmıştır.
  • http://www.euskoguide.com/places-basque-country/spain/guernica- tourism/adresinden 6 Ağustos 2017 ‘de alınmıştır. Görsel Kaynaklar
  • Resim 1. www.oneonta.edu/faculty/farberas/arth/arth200guernica.html.adresinden 6 Ağustos 2017’de alınmıştır.
  • Resim 2. Basil Abdullah Fathi Jajju tarafından 21 Eylül 2013’de çekilmiştir.
  • Resim 3,5,7,9. www.oneonta.edu/faculty/farberas/arth/arth200guernica.html.adresinden 6 Ağustos 2017’de alınan görselden (Resim 1) kesilmiştir.
  • Resim 4,6,10. Basil Abdullah Fathi Jajju tarafından 21 Eylül 2013’de çekilen fotoğraftan (Resim 2) kesilmiştir.
  • Resim 8. www.ıraqi.Artist.com adresinden 7 Nisan 2017’de alınmıştır.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Reyhan Yüksel Gemalmayan This is me

Bassıl Abdullah Fathi Jajju This is me

Publication Date August 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 16

Cite

APA Yüksel Gemalmayan, R., & Jajju, B. A. F. (2018). GUERNİCA VE IRAK ÖZGÜRLÜK ANITINDA SANATSAL ANLATIM GÜCÜ. Kesit Akademi Dergisi(16), 160-173.