To increase of competition, today’s supermarkets and hypermarkets not only to meet the the consumers but also to to get help from various disciplines to show their differences and make a differences from the competition. In this era, the effects of developing technology and the impact of globalization . In this age competitive advantage is necessary to create and capture the difference and also to make a difference, the progress of businesses through sensory items is a critical differentiating criterion. Influencing consumers' decisions and attracting the consumer brand are among the main objectives of the companies. While the consumers give their purchasing decisions, they also brings in their senses as well as the mind. The importance of sensory marketing appealing to the five senses is increasing day by day. In the current literature, researchers agree that stimulus senses are effective on consumer buying behavior, brand and product perception. In this study; the analysis of the sensory marketing items used in supermarkets and hypermarkets sight, hearing, smell, touch and taste was done.
Günümüzde rekabetin artmasıyla birlikte süpermarketler ve hipermarketler tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamanın yanı sıra rakiplerinden farklarını göstermek ve onlardan ayrılmak için farklı disiplinlerden yardım almaktadır. Gelişen teknoloji ve küreselleşme ile rekabet avantajı yakalamanın ve farklılık yaratmanın zorunlu olduğu bu çağda, işletmelerin duyusal öğeler üzerinden ilerlemesi önemli bir farklılaşma kriteri olarak karşımıza çıkmaktadır. Tüketicilerin kararlarını etkilemek ve tüketiciye markasını çekici göstermek firmaların temel amaçları arasındadır. Tüketiciler satın alma kararlarını verirken aklın yanı sıra duyularını da devreye sokmaktadır. Beş duyuya hitap eden duyusal pazarlamanın önemi her geçen gün artmaktadır. Mevcut literatürde, araştırmacılar uyarıcı duyuların tüketici satın alma davranışı, marka ve ürün algısı üzerinde etkili olduğunu kabul etmektedir. Bu çalışmada; süpermarket ve hipermarketlerde kullanılan duyusal pazarlama öğelerinin görme, işitme, koku alma, dokunma ve tatma analizi yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 13 |