BibTex RIS Cite

DKAB ÖĞRETMEN ADAYLARININ TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI DERSİNE YÖNELİK ALGILARI İLE MENTAL İYİ OLUŞ DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2017, Issue: 12, 310 - 359, 01.12.2017

Abstract

“Topluma hizmet” kavramından ilk kez 1960’lı yıllarda ABD’de söz edilmeye başlanmıştır. Tecrübeye dayalı öğrenmenin olumlu geri dönütlerinden hareketle zaman içerisinde ABD’de üniversite mezunu olabilmek için Topluma Hizmet Uygulaması zorunlu hale getirilmiştir. Daha sonra “Topluma Hizmet” diğer ülkelerde de uygulanmaya başlanmıştır. Gençlerin üniversite öğrenimleri esnasında değişik şekillerde topluma hizmet etmeleri, toplumla kucaklaşabilmeleri üniversitelerin toplumla bağlarını kurmada önemli bir işlev gördüğü gibi öğrencilerin topluma hizmetleri esnasında pratik hayatla ilgili pek çok tecrübe ve öğrenmeleri kazanmalarına ve bunları ilerideki kariyer yaşamlarına taşımalarında da son derece etkili bir faktördür. Bilindiği üzere ruh sağlığının en önemli kriterlerinden birisi kişinin asıl icra ettiği işin veya uğraşın dışında spor, sanat, toplumsal yardımlaşma vb. gibi kendisini kişisel anlamda geliştiren ve sosyal ilişkilerini güçlendiren, özgüven duygusunu besleyen, onu üretken ve girişken hale getiren bir takım aktiviteleri icra ediyor olmasıdır. Ayrıca gerçek iyi oluş ya da mutluluk başkalarının iyi oluş veya mutluluğuna katkıda bulunabilmekle elde edilmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada, DKAB öğretmen adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi’ne yönelik algıları ile Mental İyi Oluş durumları arasında bir ilişkinin var olup olmadığı incelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 öğretim yılında ÇOMÜ ilahiyat fakültesi İDKAB Bölümü’nde öğrenim gören 3. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi’ne İlişkin Algıları Ölçeği” ve “Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin bilgisayar ortamına girilmesinde ve analiz işlemlerinde SPSS 18 paket programı kullanılmıştır. Tarama survey yöntemi ve anket etkniği ile gerçekleştirilen ilişkisel korelasyonel nitelikteki bu araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi’ne İlişkin algı düzeyleri ile Mental İyi Oluş düzeyleri arasında pozitif yönde ve istatiksel olarak anlamlılık düzeyinde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Anonim.(2009). Ankara:Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Topluma Hizmet Uygulamaları Komisyonu Yayımlanmamış Öğrenci Ders Tanıtım Broşürü.
  • Elemanları ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Topluma Hizmet Uygulamaları” Dersine İlişkin Görüşleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 21-54.
  • Arkün, Selay; Seferoğlu, S. Sadi (2010).“Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin İşlenişine Yönelik Bir Örnek Uygulama ve Sürece İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi,” Gençlere topluma hizmet bilinci kazandırma çalışmaları: Üniversiteden örnek uygulamalar, 7. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı, Sabancı Üniversitesi, İstanbul, ss.1-13.
  • Ataünal, A. (2003). Niçin ve Nasıl Bir Öğretmen. Ankara: MEB Vakfı Yayınları. Avaroğulları, M. (2009). “Yurt Dışında Toluma Hizmet Uygulamalarına Genel Bakış,” B. Aksoy,T. Çetin ve F. Sönmez (Editör), Topluma Hizmet Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Aydın, M. Zeki (2010).“Okulda Değerler Eğitimi,” Eğitime Bakış Dergisi, Yıl:6, Sayı:18, Ankara, ss.16-19.
  • Aydoğan, M. (2007). Köy Enstitüleri: Amaçlar, İlkeler ve Uygulamalar, Ankara: Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Ayvacı, Hakan Şevki, Akyıldız, Salih (2009). “Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Bireye ve Topluma Kazandırdıkları ve Toplumun Beklentileri,” Millî Eğitim Dergisi, Sayı 184, ss.102-119).
  • Boss, Judith A. (1994). “The effect of community service work on the moral development of college ethics students,” Journal of Moral Education, Vol. 23 Issue 2, pp.183-198.
  • Bray I, Gunnell D. (2006). Suicide Rates, Life Satisfaction and Happiness As Markers For Population Mental Health, Soc Psychiatr, 41, pp.333-337.
  • Bringle, Robert G. and Hatcher, Julie A. (1996). “Implementing Service Learning in Higher Education,” The Journal of Higher Education, Vol. 67, No. 2, pp. 221- 239.
  • Brown, DR. (1992). Physical Activity, Ageing, and Psychological Well-being:An Overview of the Research. Can J Sport Sci, 17, pp.186-187.
  • Bulut, Mehmet; Bulut, Neslihan; Bulut, Aykut (2012). “Öğretmen Eğitiminde Değer Eğitimi Fırsatı Olarak Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi,” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt,9, Sayı,17, ss.347-357.
  • Coşkun, H. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları, Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Deiner E.(2001). Subjective Well-Being: The Science of Happiness and A Proposal for A National Index. Am Psycho, 55, pp.34-43.
  • Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture and subjective wellbeing:Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology, pp. 403-425.
  • Dinçer, Çağlayan; Ergül, Ayşegül; Şen, Müge; Çabuk, Burcu (2011). “Bir Topluma Hizmet Uygulaması Örneği: “haydi kavram oyuncaklarıyla oynayalım,” Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:19 No:1, ss. 19-38.
  • Dolan, Paul, Peasgood, Tessa, White, Mathew (2008). “Do We Really Know That Makes us Happy? A Review of The Economic Literatüre on The Factors Associated with Subjective Well-Being”, Journal of Economic Psychology, 29, pp. 94–122.
  • Eğitim Fakültelerinin Topluma Hizmet Çalıştayı (2006). Sonuç Bildirgesi. Eğitim Fakültelerinde Topluma Hizmet Uygulamaları Yönergesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi,10.04.2009, Mersin; http://toplumahizmet.mersin.edu.tr/ doc/thuy.pdf erişim:15.10.2017.
  • Ekşi, Zeynep, Cinoğlu, Mustafa (2012).“Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Değerlendirilmesi,” CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:10, Sayı:2, ss.3-22.
  • Elma, Cevat; Kesten, Alper; Kıroğlu, Kasım; Uzun, Elif Mercan; Dicle, Abdullah N. ve Palavan, Özcan (2010) “Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Algıları,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 16, Sayı 2, ss:231- 252.
  • Ercan, B. (2009). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Sosyal Sorumluluk Anlayış Ve Uygulamaları Antalya Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erdem A. R., Kıran H., Susar K.F. (2011). “Köy Enstitüleri Mezunlarının Öğretmen Yeterliklerine İlişkin Nitel Bir Araştırma”, Journal of New World Sciences Academy, 6, 1, 476-489).
  • Ergan, Zafer Hüseyin; Karadayı, Sezen (2015). “Meslek Yüksekokulları Öğrencilere Yönelik Farklı Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Proje Önerileri,” EJOIR – IWCEA Özel Sayısı, Cilt 3, ss.171-177.
  • Ergül, H. Fazlı, Kurtulmuş, Mehmet (2014). “Sosyal sorumluluk Anlayışının Geliştirilmesinde Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşleri,” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13 Sayı:49:221-232.
  • Er Nas, Sibel, Çoruhlu Şenel, Tülay, Akbulut İpek, Hava (2015). “Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinden Yansımalar: Özel Durum Çalışması,” Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, ss. 27-43.
  • Ester, Cerin, Leslie, Eva, Sugiyama, Takemi, Owen, Neville (2009). “ Associations of Multiple Physical Activity Domains with Mental Well-being,” Mental Health and Physical Activity 2, 55–64).
  • Flecky, K. (2011). Foundations of Service Learning, Service Learning in Occupational Therapy Education Philosophy and Practice, Sudbury: Joness and Bartlett Publishers. Grayy, M.J., Ondaatje, E.H., Zakaras, L. (1999). Combining Service and Learning in Higher Education. Rand Education.
  • Gökçora, İ.H. (2007). “Kulluktan Özgür Bireye: Üretken Eğitim ve Aydınlanma Yolunda Köy Enstitüleri”, Üniversite ve Toplum Dergisi, 7 (1), ss.1-7.
  • Gökçe, Nazlı. (2011). “Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamalarına ilişkin değerlendirmeleri.” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi [Bağlantıda].Cilt 8, Sayı 2, ss.176-194, Erişim: http://www.insanbilimleri. com.
  • Heikkinen, Riitta-Liisa, Kauppinen, Markku (2011). “Mental Well-Being: A 16-Year Follow-up Among Older Residents in Jyvӓskylӓ,” Archives of Gerontology and Geriatrics 52, pp. 3–39.
  • Himley, Margeret (2004). “'The Stranger' in Community Service Learning,” College Composition and Communication, Vol. 55, No. 3, pp. 416-438.
  • İnternet:http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/aciklama_programlar/aa7bd091- 9328-4df7-aafa-2b99edb6872f, erişim;20.10.2017.
  • İnternet: http://www.medicalnewstoday.com/articles/154543.php, erişim:20.08.2017.
  • İnternet: http://www.medicalnewstoday.com/articles/154543.php, erişim:20.08.2017.
  • Kadıbeşegil, Salim. (2006). İtibar Yönetimi: İtibarınızı Yönetmekten Daha Önemli Bir İşiniz mi Var?, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Kartal, Sadık (2008). “Toplum Kalkınmasında Farklı Bir Eğitim Kurumu: Köy Enstitüleri,” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, Haziran 2008, ss. 23-36).(s.29).
  • Keldal, Gökay (2015). “Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği’nin Türkçe Formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması,” The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 103-115.
  • Kesten, Alper (2012). “Öğretmen Adaylarının ve Öğretim Elemanlarının Bakış Açısıyla Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Değerlendirilmesi,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(3), ss.2125-2148.
  • Kesten, Alper (2012). “The Evaluation of Community Service-Learning Course in terms of Prospective Teachers’ and Instructors’ Opinions,” Educational Sciences: Theory & Practice - 12(3), ss.2139-2148.
  • Kesten, Alper, Köçer, Mehmet, Egüz, Şule (2014). “Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Toplumsal Bilinç Kazandırmadaki Etkisi,” Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (2), ss.393-410.
  • Kezar, Adrianna and Rhoads, Robert A. (2001). “ The Dynamic Tensions of Service Learning in Higher Education: A Philosophical Perspective,” The Journal of Higher Education, Vol. 72, No. 2, Special Issue: The Social Role of Higher Education, pp. 148-171.
  • Kılınç, Emine, Dere, İlker (2014). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Algıları,” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 40, ss. 209-220.
  • Kurtaslan, Zafer; Barışeri, Nurtuğ; Sevinç, Sema (2012). “Güzel Sanatlar Bölümü Öğrencilerinin Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine Yönelik Farkındalık Düzeylerinin Değerlendirilmesi” e-Journal of New World Sciences Academy, Volume: 7, Number: 4, Article Number: D0109.
  • Küçükoğlu, Adnan; Coşkun, Zehra Sedef. (2012). “Yeni Bir Çoklu Pedagojik Yaklaşım: Topluma Hizmet Uygulamaları,” Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 41 (194), ss.92-108.
  • Küçükoğlu, Adnan (2012). “Öğretmen Eğitiminde Topluma Hizmet Uygulamaları Deneyimsel Bir Öğrenme Yaklaşımı,” Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 1/4,ss. 214-226.
  • Küçükoğlu, Adnan, Koçyiğit, Sinan (2015). “Topluma Hizmet Uygulamalarının Öğretmen Yetiştirmede Etkililiği,” Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 11(2), ss.610-629.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim ve orta öğretim kurumları sosyal etkinlikler yönetmeliği. Ankara: MEB Mevzuat Bankası.
  • Mooney, Linda A. and Edwards, Bob (2001). “Experiential Learning in Sociology: Service Learning and Other Community-Based Learning Initiatives,” Teaching Sociology, Vol. 29, No.2, 2001, pp.181-194.
  • Musolf G.R. (2001). “John Dewey’s Social Psychology and Neo Pragmatism Theoretical Foundations of Human Agency and Social Reconstruction”, The Social Science Journal, 38, 277-295).
  • Niemi, Richard G., Hepburn, Mary A. and Chapman, Chris (2000). “Community Service by High School Students: A Cure for Civic Ills?” Political Behavior, Vol. 22, No. 1, pp.45-69.
  • Oğuz, Ebru (2012). “Öğretmen Adaylarının Değerler ve Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi (Özel Sayı), 12 (2), ss.1309-1325.
  • Okay, Ayla; Okay, Aydemir. (2005), Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Ortaş, İbrahim (2005). Ülkemizin Kaçırdığı En Büyük Eğitim Projesi: Köy Enstitüleri, Pivolka, 4(17), ss.3-5.
  • Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri (2006). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yay.http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/otmg/Yeterlikler.pdf, erişim; 15.10.2017.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri. (1982-2007).Ankara:Yüksek Öğretim Kurulu Yay. Özbesler, Cengiz; Duyan, Veli (2009). “Okul Ortamlarında Sosyal Hizmet,” Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt 34, Sayı 154, ss.17-25.
  • Özdemir, Servet (2011).“Eğitim Fakültelerinde Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Değerlendirilmesi,” Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar, İstanbul; 3. Cilt / Bölüm XV / Sayfa 2217-2224.
  • Saran, Mine; Coşkun, Gül; İnal Zorel, Fulden; Aksoy, Zeynep 82011). “Üniversitelerde Sosyal Sorumluluk Bilincinin Geliştirilmesi: Ege Üniversitesi Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Üzerine Bir Araştırma,” Journal of Yasar University, 22(6), pp. 3732-3747.
  • Sarı, Mediha, Kaf Hasırcı Özlem (2013). “Öğretim Elemanı ve Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine Yönelik Görüşlerinin Demokratik Vatandaşlık Eğitimi Bağlamında İncelenmesi,” Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, Cilt,3, Sayı,5, ss.25-42.
  • Selanik Ay, Tuğba; Deveci, Handan (2011). “Sosyal Bilgiler Dersinde Yerel Toplum Çalışmalarından Yararlanma: Bir Eylem Araştırması,” Journal of Social Studies Education Research, 2(1), pp.83-115.
  • Sönmez, Ömer Faruk (2010). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine Yönelik Görüşlerinin Kazanım Boyutunda Değerlendirilmesi,” The Black Sea Journal of Social Sciences, Year:2 Number: 2, ss.53-72.
  • Subotzky, George (1999). “Alternatives to the Entrepreneurial University: New Modes of Knowledge Production in Community Service Programs,” Higher Education, Vol. 38, No. 4, pp. 401-440.
  • Şentürk, Uğur, Arakoç, Bilal, Cengiz, Cevdet, Serbes, Şakir, Dohman, Zeynel, Söğütçü, Türkan (2014). “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Öğrenci Kazanımları Açısından Değerlendirilmesi,” Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2, ss.16-27.
  • Tanrıseven, Işıl ve Yanpar Yelken, Tuğba (2011). “Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi,” e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 1C0303, 6, ss.415-428.
  • Torun, Talip (2009). “Krize İlişkin Olumsuz Algılamaların Finans Sorumlularının Ruhsal ve Fiziksel Sağlıkları Üzerindeki Etkisi: Algılanan Sosyal Desteğin Rolü,” Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 33, ss.295- 314.
  • Tosun, Nilgün (2014). “Böte Bölümü Öğrencilerinin Proje Tabanlı Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi,” Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:22, No:3, ss. 961-980.
  • Turhan, Çetin, Sönmez, Ömer Faruk (2009). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Amaç ve İçeriğine Yönelik Görüşleri-nin Değerlendirilmesi,” GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 29, Sayı 3, ss. 851 – 875.
  • Tuncel, Gül; Kop, Yaşar; Katılmış, Ahmet (2011). “Sosyal Bilgiler Dersi Öğretmen Adaylarının ‘Topluma Hizmet Uygulamaları’ Dersine Yönelik Görüşleri” 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya-Turkey, Ankara:Siyasal Kitabevi.
  • Tuzlugöl Dost, Meliha; (2005). “Ruh Sağlığı ve Öznel İyi Oluş”, Eurasian Journal of Educational Research, 20, ss. 223-231.
  • Tülüce, Hande Serdar (2014). “İngilizce Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinde Elde Ettikleri Kazanımlara İlişkin Görüşleri,” İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 15, Sayı2, ss. 01-18.
  • Uğurlu, Zeynep, Kıral Erkan (2012). “Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin İşleyiş Süreci ve Kazanımlarına İlişkin Görüşleri,” Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.2, Sayı: 1, ss.59-93.
  • Ural Keleş, Pınar, Aydın, Süleyman (2011). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi,” EÜFBED- Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt-Sayı:4-2, ss.169-184.
  • Varni JW, Burwinkle TM, Szer IS (2004). The Pedsql Multidimensional Fatigue Scale in Pediatric Rheumatology: Reliability and Validity, J Rheumatol, 31, pp. 2494- 2500.
  • World Health Organization (1997). WOQOL:Measuring Quality of Life World Health Organization: Division of Mental Health and Prevention of Substance Abuse.
  • Yeşilyaprak B. (2006). Eğitim Bilimler Bakış Açısıyla Eğitim Fakülteleri ve Topluma Hizmet İşlevi Çalıştayı, 2000, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Yiğittir, Süleyman, Ercan, Orhan (2012). “Sosyal Projelerde Görev Alan Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin Değerler Perspektifinden İncelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt,9, Sayı,18, ss.281-297.

A STUDY RELATED TO RELATIONSHIP BETWEEN PERCEPTIONS OF RCMK TEACHER CANDIDATES RELATED TO SERVING THE PUBLIC COURSE AND BEING MENTALLY WELL

Year 2017, Issue: 12, 310 - 359, 01.12.2017

Abstract

Serving the Public concepts were firstly mentioned in USA in 1960s. Starting from positive feedbacks from learning based on experience; Serving the Public Practice made mandatory for graduation from Universities in USA. Later “Serving the Public” exercised in other countries too. Young people’s service for public in different areas during their university education, to embrace society have an important function to establish relation with society as well as it is utmost effective factor for attaining many experience and learning related to life and carry them to future career lives. As it is known, one of the most important factor in mental health is that person should perform some team activities which improves him/her personally, improves social relations, support self confidence feeling, make him/her productive and sociable such as sport, arts and social solidarity. Also real well being can be obtained by making contribution to well being or happiness of others. There in this study it was tried to be understood whether there is relation between perceptions of RCMK teacher candidates regarding with Serving the Public course and being mentally well. Universe of study is formed by 3rd grade students in ÇOMU Primary School Religious Culture and Moral Knowledge department of faculty of theology im 2015-16 and Scale related to perception of teacher candidates regarding with Serving the Public course and “Warvick-Edingburgh mental Well being scale” were used. SPSS 18 package program was used for entry of survey data into computer program and for analysis processes. It was determined as result of correlational study which was implemented by survey and questionnaire method that there is positive and statistically significant relation between perception levels of teacher candidates related to Serving the Public Course and Mental well being.

References

  • Anonim.(2009). Ankara:Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Topluma Hizmet Uygulamaları Komisyonu Yayımlanmamış Öğrenci Ders Tanıtım Broşürü.
  • Elemanları ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Topluma Hizmet Uygulamaları” Dersine İlişkin Görüşleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 21-54.
  • Arkün, Selay; Seferoğlu, S. Sadi (2010).“Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin İşlenişine Yönelik Bir Örnek Uygulama ve Sürece İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi,” Gençlere topluma hizmet bilinci kazandırma çalışmaları: Üniversiteden örnek uygulamalar, 7. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı, Sabancı Üniversitesi, İstanbul, ss.1-13.
  • Ataünal, A. (2003). Niçin ve Nasıl Bir Öğretmen. Ankara: MEB Vakfı Yayınları. Avaroğulları, M. (2009). “Yurt Dışında Toluma Hizmet Uygulamalarına Genel Bakış,” B. Aksoy,T. Çetin ve F. Sönmez (Editör), Topluma Hizmet Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Aydın, M. Zeki (2010).“Okulda Değerler Eğitimi,” Eğitime Bakış Dergisi, Yıl:6, Sayı:18, Ankara, ss.16-19.
  • Aydoğan, M. (2007). Köy Enstitüleri: Amaçlar, İlkeler ve Uygulamalar, Ankara: Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Ayvacı, Hakan Şevki, Akyıldız, Salih (2009). “Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Bireye ve Topluma Kazandırdıkları ve Toplumun Beklentileri,” Millî Eğitim Dergisi, Sayı 184, ss.102-119).
  • Boss, Judith A. (1994). “The effect of community service work on the moral development of college ethics students,” Journal of Moral Education, Vol. 23 Issue 2, pp.183-198.
  • Bray I, Gunnell D. (2006). Suicide Rates, Life Satisfaction and Happiness As Markers For Population Mental Health, Soc Psychiatr, 41, pp.333-337.
  • Bringle, Robert G. and Hatcher, Julie A. (1996). “Implementing Service Learning in Higher Education,” The Journal of Higher Education, Vol. 67, No. 2, pp. 221- 239.
  • Brown, DR. (1992). Physical Activity, Ageing, and Psychological Well-being:An Overview of the Research. Can J Sport Sci, 17, pp.186-187.
  • Bulut, Mehmet; Bulut, Neslihan; Bulut, Aykut (2012). “Öğretmen Eğitiminde Değer Eğitimi Fırsatı Olarak Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi,” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt,9, Sayı,17, ss.347-357.
  • Coşkun, H. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları, Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Deiner E.(2001). Subjective Well-Being: The Science of Happiness and A Proposal for A National Index. Am Psycho, 55, pp.34-43.
  • Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture and subjective wellbeing:Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology, pp. 403-425.
  • Dinçer, Çağlayan; Ergül, Ayşegül; Şen, Müge; Çabuk, Burcu (2011). “Bir Topluma Hizmet Uygulaması Örneği: “haydi kavram oyuncaklarıyla oynayalım,” Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:19 No:1, ss. 19-38.
  • Dolan, Paul, Peasgood, Tessa, White, Mathew (2008). “Do We Really Know That Makes us Happy? A Review of The Economic Literatüre on The Factors Associated with Subjective Well-Being”, Journal of Economic Psychology, 29, pp. 94–122.
  • Eğitim Fakültelerinin Topluma Hizmet Çalıştayı (2006). Sonuç Bildirgesi. Eğitim Fakültelerinde Topluma Hizmet Uygulamaları Yönergesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi,10.04.2009, Mersin; http://toplumahizmet.mersin.edu.tr/ doc/thuy.pdf erişim:15.10.2017.
  • Ekşi, Zeynep, Cinoğlu, Mustafa (2012).“Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Değerlendirilmesi,” CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:10, Sayı:2, ss.3-22.
  • Elma, Cevat; Kesten, Alper; Kıroğlu, Kasım; Uzun, Elif Mercan; Dicle, Abdullah N. ve Palavan, Özcan (2010) “Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Algıları,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 16, Sayı 2, ss:231- 252.
  • Ercan, B. (2009). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Sosyal Sorumluluk Anlayış Ve Uygulamaları Antalya Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erdem A. R., Kıran H., Susar K.F. (2011). “Köy Enstitüleri Mezunlarının Öğretmen Yeterliklerine İlişkin Nitel Bir Araştırma”, Journal of New World Sciences Academy, 6, 1, 476-489).
  • Ergan, Zafer Hüseyin; Karadayı, Sezen (2015). “Meslek Yüksekokulları Öğrencilere Yönelik Farklı Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Proje Önerileri,” EJOIR – IWCEA Özel Sayısı, Cilt 3, ss.171-177.
  • Ergül, H. Fazlı, Kurtulmuş, Mehmet (2014). “Sosyal sorumluluk Anlayışının Geliştirilmesinde Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşleri,” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13 Sayı:49:221-232.
  • Er Nas, Sibel, Çoruhlu Şenel, Tülay, Akbulut İpek, Hava (2015). “Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinden Yansımalar: Özel Durum Çalışması,” Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, ss. 27-43.
  • Ester, Cerin, Leslie, Eva, Sugiyama, Takemi, Owen, Neville (2009). “ Associations of Multiple Physical Activity Domains with Mental Well-being,” Mental Health and Physical Activity 2, 55–64).
  • Flecky, K. (2011). Foundations of Service Learning, Service Learning in Occupational Therapy Education Philosophy and Practice, Sudbury: Joness and Bartlett Publishers. Grayy, M.J., Ondaatje, E.H., Zakaras, L. (1999). Combining Service and Learning in Higher Education. Rand Education.
  • Gökçora, İ.H. (2007). “Kulluktan Özgür Bireye: Üretken Eğitim ve Aydınlanma Yolunda Köy Enstitüleri”, Üniversite ve Toplum Dergisi, 7 (1), ss.1-7.
  • Gökçe, Nazlı. (2011). “Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamalarına ilişkin değerlendirmeleri.” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi [Bağlantıda].Cilt 8, Sayı 2, ss.176-194, Erişim: http://www.insanbilimleri. com.
  • Heikkinen, Riitta-Liisa, Kauppinen, Markku (2011). “Mental Well-Being: A 16-Year Follow-up Among Older Residents in Jyvӓskylӓ,” Archives of Gerontology and Geriatrics 52, pp. 3–39.
  • Himley, Margeret (2004). “'The Stranger' in Community Service Learning,” College Composition and Communication, Vol. 55, No. 3, pp. 416-438.
  • İnternet:http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/aciklama_programlar/aa7bd091- 9328-4df7-aafa-2b99edb6872f, erişim;20.10.2017.
  • İnternet: http://www.medicalnewstoday.com/articles/154543.php, erişim:20.08.2017.
  • İnternet: http://www.medicalnewstoday.com/articles/154543.php, erişim:20.08.2017.
  • Kadıbeşegil, Salim. (2006). İtibar Yönetimi: İtibarınızı Yönetmekten Daha Önemli Bir İşiniz mi Var?, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Kartal, Sadık (2008). “Toplum Kalkınmasında Farklı Bir Eğitim Kurumu: Köy Enstitüleri,” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, Haziran 2008, ss. 23-36).(s.29).
  • Keldal, Gökay (2015). “Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği’nin Türkçe Formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması,” The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 103-115.
  • Kesten, Alper (2012). “Öğretmen Adaylarının ve Öğretim Elemanlarının Bakış Açısıyla Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Değerlendirilmesi,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(3), ss.2125-2148.
  • Kesten, Alper (2012). “The Evaluation of Community Service-Learning Course in terms of Prospective Teachers’ and Instructors’ Opinions,” Educational Sciences: Theory & Practice - 12(3), ss.2139-2148.
  • Kesten, Alper, Köçer, Mehmet, Egüz, Şule (2014). “Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Toplumsal Bilinç Kazandırmadaki Etkisi,” Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (2), ss.393-410.
  • Kezar, Adrianna and Rhoads, Robert A. (2001). “ The Dynamic Tensions of Service Learning in Higher Education: A Philosophical Perspective,” The Journal of Higher Education, Vol. 72, No. 2, Special Issue: The Social Role of Higher Education, pp. 148-171.
  • Kılınç, Emine, Dere, İlker (2014). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Algıları,” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 40, ss. 209-220.
  • Kurtaslan, Zafer; Barışeri, Nurtuğ; Sevinç, Sema (2012). “Güzel Sanatlar Bölümü Öğrencilerinin Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine Yönelik Farkındalık Düzeylerinin Değerlendirilmesi” e-Journal of New World Sciences Academy, Volume: 7, Number: 4, Article Number: D0109.
  • Küçükoğlu, Adnan; Coşkun, Zehra Sedef. (2012). “Yeni Bir Çoklu Pedagojik Yaklaşım: Topluma Hizmet Uygulamaları,” Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 41 (194), ss.92-108.
  • Küçükoğlu, Adnan (2012). “Öğretmen Eğitiminde Topluma Hizmet Uygulamaları Deneyimsel Bir Öğrenme Yaklaşımı,” Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 1/4,ss. 214-226.
  • Küçükoğlu, Adnan, Koçyiğit, Sinan (2015). “Topluma Hizmet Uygulamalarının Öğretmen Yetiştirmede Etkililiği,” Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 11(2), ss.610-629.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim ve orta öğretim kurumları sosyal etkinlikler yönetmeliği. Ankara: MEB Mevzuat Bankası.
  • Mooney, Linda A. and Edwards, Bob (2001). “Experiential Learning in Sociology: Service Learning and Other Community-Based Learning Initiatives,” Teaching Sociology, Vol. 29, No.2, 2001, pp.181-194.
  • Musolf G.R. (2001). “John Dewey’s Social Psychology and Neo Pragmatism Theoretical Foundations of Human Agency and Social Reconstruction”, The Social Science Journal, 38, 277-295).
  • Niemi, Richard G., Hepburn, Mary A. and Chapman, Chris (2000). “Community Service by High School Students: A Cure for Civic Ills?” Political Behavior, Vol. 22, No. 1, pp.45-69.
  • Oğuz, Ebru (2012). “Öğretmen Adaylarının Değerler ve Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi (Özel Sayı), 12 (2), ss.1309-1325.
  • Okay, Ayla; Okay, Aydemir. (2005), Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Ortaş, İbrahim (2005). Ülkemizin Kaçırdığı En Büyük Eğitim Projesi: Köy Enstitüleri, Pivolka, 4(17), ss.3-5.
  • Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri (2006). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yay.http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/otmg/Yeterlikler.pdf, erişim; 15.10.2017.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri. (1982-2007).Ankara:Yüksek Öğretim Kurulu Yay. Özbesler, Cengiz; Duyan, Veli (2009). “Okul Ortamlarında Sosyal Hizmet,” Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt 34, Sayı 154, ss.17-25.
  • Özdemir, Servet (2011).“Eğitim Fakültelerinde Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Değerlendirilmesi,” Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar, İstanbul; 3. Cilt / Bölüm XV / Sayfa 2217-2224.
  • Saran, Mine; Coşkun, Gül; İnal Zorel, Fulden; Aksoy, Zeynep 82011). “Üniversitelerde Sosyal Sorumluluk Bilincinin Geliştirilmesi: Ege Üniversitesi Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Üzerine Bir Araştırma,” Journal of Yasar University, 22(6), pp. 3732-3747.
  • Sarı, Mediha, Kaf Hasırcı Özlem (2013). “Öğretim Elemanı ve Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine Yönelik Görüşlerinin Demokratik Vatandaşlık Eğitimi Bağlamında İncelenmesi,” Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, Cilt,3, Sayı,5, ss.25-42.
  • Selanik Ay, Tuğba; Deveci, Handan (2011). “Sosyal Bilgiler Dersinde Yerel Toplum Çalışmalarından Yararlanma: Bir Eylem Araştırması,” Journal of Social Studies Education Research, 2(1), pp.83-115.
  • Sönmez, Ömer Faruk (2010). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine Yönelik Görüşlerinin Kazanım Boyutunda Değerlendirilmesi,” The Black Sea Journal of Social Sciences, Year:2 Number: 2, ss.53-72.
  • Subotzky, George (1999). “Alternatives to the Entrepreneurial University: New Modes of Knowledge Production in Community Service Programs,” Higher Education, Vol. 38, No. 4, pp. 401-440.
  • Şentürk, Uğur, Arakoç, Bilal, Cengiz, Cevdet, Serbes, Şakir, Dohman, Zeynel, Söğütçü, Türkan (2014). “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Öğrenci Kazanımları Açısından Değerlendirilmesi,” Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2, ss.16-27.
  • Tanrıseven, Işıl ve Yanpar Yelken, Tuğba (2011). “Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi,” e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 1C0303, 6, ss.415-428.
  • Torun, Talip (2009). “Krize İlişkin Olumsuz Algılamaların Finans Sorumlularının Ruhsal ve Fiziksel Sağlıkları Üzerindeki Etkisi: Algılanan Sosyal Desteğin Rolü,” Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 33, ss.295- 314.
  • Tosun, Nilgün (2014). “Böte Bölümü Öğrencilerinin Proje Tabanlı Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi,” Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:22, No:3, ss. 961-980.
  • Turhan, Çetin, Sönmez, Ömer Faruk (2009). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Amaç ve İçeriğine Yönelik Görüşleri-nin Değerlendirilmesi,” GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 29, Sayı 3, ss. 851 – 875.
  • Tuncel, Gül; Kop, Yaşar; Katılmış, Ahmet (2011). “Sosyal Bilgiler Dersi Öğretmen Adaylarının ‘Topluma Hizmet Uygulamaları’ Dersine Yönelik Görüşleri” 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya-Turkey, Ankara:Siyasal Kitabevi.
  • Tuzlugöl Dost, Meliha; (2005). “Ruh Sağlığı ve Öznel İyi Oluş”, Eurasian Journal of Educational Research, 20, ss. 223-231.
  • Tülüce, Hande Serdar (2014). “İngilizce Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinde Elde Ettikleri Kazanımlara İlişkin Görüşleri,” İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 15, Sayı2, ss. 01-18.
  • Uğurlu, Zeynep, Kıral Erkan (2012). “Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin İşleyiş Süreci ve Kazanımlarına İlişkin Görüşleri,” Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.2, Sayı: 1, ss.59-93.
  • Ural Keleş, Pınar, Aydın, Süleyman (2011). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi,” EÜFBED- Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt-Sayı:4-2, ss.169-184.
  • Varni JW, Burwinkle TM, Szer IS (2004). The Pedsql Multidimensional Fatigue Scale in Pediatric Rheumatology: Reliability and Validity, J Rheumatol, 31, pp. 2494- 2500.
  • World Health Organization (1997). WOQOL:Measuring Quality of Life World Health Organization: Division of Mental Health and Prevention of Substance Abuse.
  • Yeşilyaprak B. (2006). Eğitim Bilimler Bakış Açısıyla Eğitim Fakülteleri ve Topluma Hizmet İşlevi Çalıştayı, 2000, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Yiğittir, Süleyman, Ercan, Orhan (2012). “Sosyal Projelerde Görev Alan Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin Değerler Perspektifinden İncelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt,9, Sayı,18, ss.281-297.
There are 74 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nurten Kımter This is me

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 12

Cite

APA Kımter, N. (2017). DKAB ÖĞRETMEN ADAYLARININ TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI DERSİNE YÖNELİK ALGILARI İLE MENTAL İYİ OLUŞ DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Kesit Akademi Dergisi(12), 310-359.