BibTex RIS Cite

MESLEK YÜKSEKOKULU SAÇ BAKIMI VE GÜZELLİK HİZMETLERİ ÖNLİSANS PROGRAMI İHTİYAÇLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2017, Issue: 11, 693 - 711, 01.10.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Adnan Menderes Üniversitesi Sultanhisar Meslek Yüksekokulu Saç Bakımı ve Güzellik Hizmetleri önlisans programının ihtiyaç analizi çalışmasının, öğrenci görüşleri doğrultusunda gerçekleştirilmesidir. Araştırmada araştırmanın doğasına uygun ihtiyaç analizinin gerçekleştirilmesi için mezuniyet aşamasına gelmiş yedi 7 kişilik bir örneklem grubu ve mezun durumda bulunan yedi 7 kişilik bir örneklem grubu katılımcı olarak belirlenmiştir. Örneklem grubu belirlenirken maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemi referans alınmış, katılımcıların farklı şehir ve farklı ortaöğretim bölümlerinden gelmiş olması göz önüne alınmıştır. Bu iki grupla ayrı ayrı olmak üzere iki farklı odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Görüşme öncesi ilgili üniversitenin programına ait resmi öğretim programı göz önüne alınmıştır. Bu doğrultuda; programın öğrenciler tarafından tercih edilme nedenleri, derslerin öğretim programı içerisindeki yarıyıl planlaması, öğretim elemanlarının yeterlilikleri, uygulamalı verilen eğitimler, öğrenmeye katkı sağlayacak panel, seminer v.b. diğer etkinlikler ve staj eğitimi konularını kapsayan sekiz 8 adet görüşme sorusu belirlenmiştir. Görüşmeler yarı yapılandırılmış görüşme şeklinde gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde, katılımcı görüşleri ses kayıt yöntemleri ile kaydedilmiş, elde edilen kayıtlar içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiş ve elde edilen bulgular değerlendirilmiştir. Buna göre; programda özellikle derslerin yarıyıl planlaması, mesleki ve sosyal derslerin oranı genel olarak olumlu değerlendirilmiştir. Buna karşın, ders içeriklerinin teknolojik gelişimler paralelinde güncellenmesi gerekliliği, programda ilave öğrenme etkinliklerinin arttırılması gerekliliği, staj süresinin yeterli görülmemesi, fiziksel koşulların ve kullanılan araç gereçlerin yeterli görülmemesi, farklı ortaöğretim türü mezunlarının hazırbulunuşluk düzeylerinin alan mezunlarına göre daha düşük seviyede olması gibi konularda, katılımcı görüşlerine dayalı olarak bazı ihtiyaçlar tespit edilmiştir. Araştırmanın program ile ilgili diğer paydaşların da dahil edilerek gerçekleştirilmesinin programın genel değerlendirilmesi ve geliştirilmesine ışık tutacağı düşünülmektedir.

References

  • Adıgüzel, O. C. (2016). Eğitim Programlarının Geliştirilmesinde İhtiyaç Analizi El Kitabı (1. b.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bolat, Y. (2016). Türkiye'de Mesleki ve Teknik Eğitimin Mevcut Durumu ve Farklı Ülkelerle Karşılaştırılması (1. b.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Budak, Y. (2009). Mesleki Eğitimde İhtiyaç Analizi ve İşlevsel Eğitim Programı. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi(25), 65-75.
  • Cresswell, J.W. (1998) Qualitative Inquiry and Research Design Choosing Five Traditions, Sage Publications, Thousand Oaks: London
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design (2 b.). London: Sage Publications: London
  • Çokluk, Ö., Yılmaz , K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel Bir Görüşme Yöntemi: Odak Grup Görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1), 95-107.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya (24. b.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dinçer, B., ve Saracaloğlu, A. S. (2017). 7. Sınıf İngilizce Öğretim Programının Stufflebeam'in Bağlam-Girdi-Süreç-Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi. Qualitative Studies, 12(2), 1-24.
  • Eşme, İ. (2007). Türkiye'de Mesleki ve Teknik Eğitimin Bugünkü Durumu ve Sorunlar. Uluslararası Mesleki ve Teknik Eğitim Konferansı. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı.
  • Kahraman, T. (2002). Kuaförlük ve Güzellik Bilgisi Alanında Lisans Eğitimi. Online Kozmetoloji Dergisi, 1(1). 09 10, 2017 tarihinde http://www.dermaneturk.com/turkegitimkurum3.asp adresinden alındı
  • Karaman Kepenekçi, Y. (2007). Türkiye'de Mesleki ve Teknik Eğitimin Ulusal Hukuksal Dayanakları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 271-285.
  • Kayı, H. (2008, 4). Developing an ESL Curriculum Based on Needs and Situation Analyses: A Case Study. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 30-49.
  • Krueger, R. A., and Casey, M. A. (2000). Focus Groups: A Practical Guide For Applied Research (3 b.). London: Sage Publications.
  • Kümbetoğlu, B. (2015). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Matthew, B. M., ve Huberman, A. (2016). Genişletilmiş Bir Kaynak Kitap: Nitel Veri Analizi (2. b.). (S. Akbaba Altun, ve A. Ersoy, Çev.) Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • OSYM. (2017). 2015 - 2016 Tablo 3:A TABLO-3 Öğrenci Alan Yükseköğretim Önlisans Programları Kontenjan ve Puan Tablosu. Ankara.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative Research and Evaluation Methods (3 b.). London: Sage Publications.
  • Saban, A., ve Ersoy, A. (2016). Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri (1 b.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seggie, F. N., ve Bayyurt, Y. (2015). Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları (1 b.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TDK. (2017, 10 15). Güncel Türkçe Sözlük. 10 15, 2017 tarihinde Türk Dil Kurumu: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GT S.5a07846fef8552.41593861 adresinden alındı
  • Tyler, R. W. (2014). Eğitim Programları ve Öğretimin Temel İlkeleri (1. b.). (M. E. Rüzgar, ve B. Aslan , Çev.) Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • MEB (2013-2017). Ulusal Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi. Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Ünlüeser, S. T. (2007). Mesleki ve Teknik Eğitimin Gelişimi ve Teknik Öğretmen Yetiştirmede Karşılaşılan Zorluklar. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H (2005) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.baskı), Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yıldırım , A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods (4 b., Cilt 5). California: Sage Publications

EVALUATION OF YOUR NEEDS OF THE VOCATIONAL SCHOOL HAIR CARE AND BEAUTY SERVICES PROGRAM

Year 2017, Issue: 11, 693 - 711, 01.10.2017

Abstract

The purpose of this study is to carry out a need analysis work of Adnan Menderes University Sultanhisar Vocational School Hair Care and Beauty Services associate degree program according to students views. the sample of the research consists of seven 7 graduates and seven 7 students who are in the process of graduation. Maximum diversity sampling method is used and it is taken into consideration that the participants come from different cities and different secondary education departments. Two different focus group interviews are conducted with both of these two groups at different times. Before the interview, the official curriculum of the relevant university is taken into consideration. In this direction; eight questions are identified about reasons for preference of the program by the students, planning of the courses in the curriculum, proficiency of the instructors, applied trainings, panel, seminar etc. and also including other activities and internship training programs. . Interviews are conducted in a semi-structured interview. The data obtained from the participants are recorded with a voice recorder. The obtained records are analyzed by using content analysis method. According to the findings , the proportion of semester planning and vocational and social lessons in the program is evaluated positively in general. On the other side according to participants’ views some needs have been identified such asthe necessity of updating the course contents parallel to the technological developments, the necessity of increasing the additional learning activities in the program, process of the internship period, the physical conditions and the inadequate tools,. It is believed that the realization of the research by including other stakeholders related to the program will shed light on the general evaluation and development of the program.

References

  • Adıgüzel, O. C. (2016). Eğitim Programlarının Geliştirilmesinde İhtiyaç Analizi El Kitabı (1. b.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bolat, Y. (2016). Türkiye'de Mesleki ve Teknik Eğitimin Mevcut Durumu ve Farklı Ülkelerle Karşılaştırılması (1. b.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Budak, Y. (2009). Mesleki Eğitimde İhtiyaç Analizi ve İşlevsel Eğitim Programı. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi(25), 65-75.
  • Cresswell, J.W. (1998) Qualitative Inquiry and Research Design Choosing Five Traditions, Sage Publications, Thousand Oaks: London
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design (2 b.). London: Sage Publications: London
  • Çokluk, Ö., Yılmaz , K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel Bir Görüşme Yöntemi: Odak Grup Görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1), 95-107.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya (24. b.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dinçer, B., ve Saracaloğlu, A. S. (2017). 7. Sınıf İngilizce Öğretim Programının Stufflebeam'in Bağlam-Girdi-Süreç-Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi. Qualitative Studies, 12(2), 1-24.
  • Eşme, İ. (2007). Türkiye'de Mesleki ve Teknik Eğitimin Bugünkü Durumu ve Sorunlar. Uluslararası Mesleki ve Teknik Eğitim Konferansı. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı.
  • Kahraman, T. (2002). Kuaförlük ve Güzellik Bilgisi Alanında Lisans Eğitimi. Online Kozmetoloji Dergisi, 1(1). 09 10, 2017 tarihinde http://www.dermaneturk.com/turkegitimkurum3.asp adresinden alındı
  • Karaman Kepenekçi, Y. (2007). Türkiye'de Mesleki ve Teknik Eğitimin Ulusal Hukuksal Dayanakları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 271-285.
  • Kayı, H. (2008, 4). Developing an ESL Curriculum Based on Needs and Situation Analyses: A Case Study. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 30-49.
  • Krueger, R. A., and Casey, M. A. (2000). Focus Groups: A Practical Guide For Applied Research (3 b.). London: Sage Publications.
  • Kümbetoğlu, B. (2015). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Matthew, B. M., ve Huberman, A. (2016). Genişletilmiş Bir Kaynak Kitap: Nitel Veri Analizi (2. b.). (S. Akbaba Altun, ve A. Ersoy, Çev.) Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • OSYM. (2017). 2015 - 2016 Tablo 3:A TABLO-3 Öğrenci Alan Yükseköğretim Önlisans Programları Kontenjan ve Puan Tablosu. Ankara.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative Research and Evaluation Methods (3 b.). London: Sage Publications.
  • Saban, A., ve Ersoy, A. (2016). Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri (1 b.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seggie, F. N., ve Bayyurt, Y. (2015). Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları (1 b.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TDK. (2017, 10 15). Güncel Türkçe Sözlük. 10 15, 2017 tarihinde Türk Dil Kurumu: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GT S.5a07846fef8552.41593861 adresinden alındı
  • Tyler, R. W. (2014). Eğitim Programları ve Öğretimin Temel İlkeleri (1. b.). (M. E. Rüzgar, ve B. Aslan , Çev.) Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • MEB (2013-2017). Ulusal Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi. Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Ünlüeser, S. T. (2007). Mesleki ve Teknik Eğitimin Gelişimi ve Teknik Öğretmen Yetiştirmede Karşılaşılan Zorluklar. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H (2005) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.baskı), Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yıldırım , A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods (4 b., Cilt 5). California: Sage Publications
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sinan Bayık This is me

Asuman Seda Saracaloğlu This is me

Publication Date October 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 11

Cite

APA Bayık, S., & Saracaloğlu, A. S. (2017). MESLEK YÜKSEKOKULU SAÇ BAKIMI VE GÜZELLİK HİZMETLERİ ÖNLİSANS PROGRAMI İHTİYAÇLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Kesit Akademi Dergisi(11), 693-711.