BibTex RIS Cite

JOHANNES BRAHMS’IN OP. 120 FA MİNÖR VE MİB MAJÖR SONATLARININ KLARNET VE VİYOLA VERSİYONLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2017, Issue: 10, 30 - 49, 01.08.2017

Abstract

Johannes Brahms ilk olarak klarnet ve piyano için bestelemiş olduğu Op. 120 ”Fa minör No:1” ve “Mib Majör No:2” sonatlarını aynı zamanda viyola transkripsiyonunu da yapmıştır. Brahms, böylece viyolanın potansiyelini en iyi şekilde değerlendiren bestecilerin başında gelmiştir Sonatların her iki versiyonu incelendiğinde açıkça görülmektedir ki Brahms hem klarnetin hem de viyolanın tüm inceliklerini çok iyi tanımış ve bunu eserlerinde sergilemiştir. Brahms bilerek aynı sonatların sadece ton rengi yada tını olarak farklılıklarını öne çıkarmamış aynı zamanda, vibrato, dudak kontrolü ve parmak geçişlerinde ki farklılıkları, sesin duyulma şiddeti ve iki enstrüman arasında ki ses genişliği farklarını gözetmiş ve farklı teknik uygulamalar getirmiştir. Bu çalışma, Op. 120 Fa minör No:1 ve Mib Majör No.2 sonatlarının klarnet ve viyola versiyonlarının enstrümanların kendine özgü karakteristikleri üzerinden karşılaştırmasını içermektedir. Araştırma sonucunda bu tür bir araştırmanın sayı bakımından fazla olmadığı görülmüş olup, yapılan inceleme ve kıyaslama sonucunda bu araştırmanın klarnet ve viyola yorumcularına eserleri çalışırken kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Adelson, R. (2017). Johannes Brahms, Sonatas for Clarinet and Piano - Sonata for Clarinet and Piano in F minor op. 120, no. 1 Sonata for Clarinet and Piano in E flat major op. 120, no. 2 Sechs Klavierstücke op. 118 Lorenzo Coppola cl, Andreas Staier pf Harmonia Mundi HMC 902187, 2015 (1 CD: 62 minutes), $17 Liner notes by Andreas Staier and Lorenzo Coppola. Nineteenth-Century Music Review, 1-3. doi:10.1017/S1479409817000337
  • Fay, J. S. (1991). The clarinet and its use as a solo instrument in the chamber music of Johannes Brahms. (D.M.A.).
  • Geiringer, K. (2009). Brahms: His Life And Work: Da Capo Press, Incorporated.
  • Kurys, J. A. (2016). The art of transcription and its impact on the development of the viola as a solo instrument: DigitalCommons@University of Nebraska - Lincoln, 2016-01-01T08:00:00Z.
  • Lawson, C. (1998). Brahms: Clarinet Quintet: Cambridge University Press. Magil. (2017). Brahms: Viola Sonatas; 2 Songs, 65.
  • May, F. (1948). The life of Johannes Brahms: W. Reeves.
  • Mehtiyeva, N. (2003). Konser kılavuzu: 92 kompozitörden 267 senfonik yapıtın analizleri: Bilkent Üniv. Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi.
  • Michels, U., & Vogel, G. (2015). Müzik Atlasi: Alfa Basim Yayim Dagitim.
  • Mimaroğlu, İ. (1999). Müzik tarihi: İstanbul : Varlık Yayınları, 1999.
  • Moog, R., & Solare, C. M. (2015). Brahms's Viola Sonata in F minor op. 120 no.1. Strad, 126(1504), 64.
  • Salman, Y. (2006). Klarinetin mekanik yapısı,tarihsel süreç içerisindeki gelişimi klarinet repertuvarındaki bazı önemli resital eserleri: C.Saint-Saens Sonata, F. Poulenc Sonata,C.Debussy Premiere Rhapsody,R.Schumann Fantasiestück. (Yüksek Lisans), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Say, A. (2002). Müzik sözlüğü: Ankara : Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2002. Solare, C. M. (2011). CDS. Strad, 122(1459), 99-99.
  • Steen, M. (2014). Brahms: The Great Composers: Icon Books Limited.

A COMPARISON ABOUT THE CLARINET AND VIOLA VERSIONS OF JOHANNES BRAHMS' OP.120 SONATAS

Year 2017, Issue: 10, 30 - 49, 01.08.2017

Abstract

Brahms’ two Sonatas in f-minor and E-flat major, Op. 120, were primarily written for the clarinet and piano. However Brahms transcribed both sonatas to viola by himself right after composing them to clarinet. Comparing the clarinet and viola versions of the sonatas, it is obviously seen that Brahms distinguished the potential of each instrument. He used different characteristics from these two instruments by composing two different versions. Each version is different not only about the tone color or timbre, but also playing techniques, like vibrato, lip pressure, leap shifting, volume, and range. In this article, I will observe the differences between the clarinet and the viola versions, especially focusing on the unique characteristics of the each instrument. As a result of this study, I believe that it contributes the practicing and understanding the sonatas quite easily

References

  • Adelson, R. (2017). Johannes Brahms, Sonatas for Clarinet and Piano - Sonata for Clarinet and Piano in F minor op. 120, no. 1 Sonata for Clarinet and Piano in E flat major op. 120, no. 2 Sechs Klavierstücke op. 118 Lorenzo Coppola cl, Andreas Staier pf Harmonia Mundi HMC 902187, 2015 (1 CD: 62 minutes), $17 Liner notes by Andreas Staier and Lorenzo Coppola. Nineteenth-Century Music Review, 1-3. doi:10.1017/S1479409817000337
  • Fay, J. S. (1991). The clarinet and its use as a solo instrument in the chamber music of Johannes Brahms. (D.M.A.).
  • Geiringer, K. (2009). Brahms: His Life And Work: Da Capo Press, Incorporated.
  • Kurys, J. A. (2016). The art of transcription and its impact on the development of the viola as a solo instrument: DigitalCommons@University of Nebraska - Lincoln, 2016-01-01T08:00:00Z.
  • Lawson, C. (1998). Brahms: Clarinet Quintet: Cambridge University Press. Magil. (2017). Brahms: Viola Sonatas; 2 Songs, 65.
  • May, F. (1948). The life of Johannes Brahms: W. Reeves.
  • Mehtiyeva, N. (2003). Konser kılavuzu: 92 kompozitörden 267 senfonik yapıtın analizleri: Bilkent Üniv. Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi.
  • Michels, U., & Vogel, G. (2015). Müzik Atlasi: Alfa Basim Yayim Dagitim.
  • Mimaroğlu, İ. (1999). Müzik tarihi: İstanbul : Varlık Yayınları, 1999.
  • Moog, R., & Solare, C. M. (2015). Brahms's Viola Sonata in F minor op. 120 no.1. Strad, 126(1504), 64.
  • Salman, Y. (2006). Klarinetin mekanik yapısı,tarihsel süreç içerisindeki gelişimi klarinet repertuvarındaki bazı önemli resital eserleri: C.Saint-Saens Sonata, F. Poulenc Sonata,C.Debussy Premiere Rhapsody,R.Schumann Fantasiestück. (Yüksek Lisans), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Say, A. (2002). Müzik sözlüğü: Ankara : Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2002. Solare, C. M. (2011). CDS. Strad, 122(1459), 99-99.
  • Steen, M. (2014). Brahms: The Great Composers: Icon Books Limited.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ayşegül Ergene

Publication Date August 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 10

Cite

APA Ergene, A. (2017). JOHANNES BRAHMS’IN OP. 120 FA MİNÖR VE MİB MAJÖR SONATLARININ KLARNET VE VİYOLA VERSİYONLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Kesit Akademi Dergisi(10), 30-49.