Research Article
BibTex RIS Cite

Açık Kalp Cerrahisinde “Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği” Kullanılarak Yapılan Hasta Eğitiminin Hasta Kaygı Düzeyi Üzerine Etkisi

Year 2015, Volume: 18 Issue: 1, 1 - 5, 06.04.2015

Abstract











Giriş: Bu çalışmanın amacı kalp cerrahisi geçirecek hastalara ameliyat öncesi
“Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği” kullanılarak, bireylerin ihtiyaçlarına
göre yapılan bilgilendirmenin ameliyat sonrası anksiyete üzerine herhangi bir
etkisinin olup olmadığını araştırmaktır.



Hastalar ve Yöntem:
Çalışmaya kalp cerrahisi kliniğinde açık kalp ameliyatı planlanan, hastaneye
yatışı yapılan ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan hastalar (n= 114) dahil
edildi. Araştırmacılar tarafından geliştirilen demografik veri formu,
State-Trait Anxiety Inventory (STAI) ve Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği
formları ameliyat öncesi ve ameliyatın 3. günü hastalar ile yüz yüze görüşme
tekniği kullanılarak dolduruldu. Ameliyat öncesi yatışı sırasında öncelikle
Durumluluk-Sürekli Anksiyete Envanteri, daha sonra Hasta Öğrenim Gereksinimleri
Ölçeği uygulandı. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği sonuçlarına göre hastalar
yatışından itibaren bilgilendirildi. Ameliyatın üçüncü günü hastalara STAI
tekrar uygulandı. Çalışma verileri tanımlayıcı istatistiksel metotlar (frekans,
yüzde, ortalama, standart sapma) ile özetlendi. Normal dağılımın incelenmesi
için Kolmogorov-Smirnov dağılım testi, normal dağılım gösteren parametrelerin
iki grup için karşılaştırmalarında eşlenik örnekler (Paired samples) t testi,
normal dağılım göstermeyen parametrelerin grup içi karşılaştırmalarında ise
Wilcoxon işaret testi kullanıldı. Parametrelerin gruplar arası
karşılaştırmalarında Mann-Whitney U test kullanıldı. Sonuçlar %95 güven aralığında,
p< 0.05 anlamlılık düzeyinde ve p< 0.01 ileri anlamlılık düzeyinde
değerlendirildi.



Bulgular: Hastaların eğitim öncesi durumluluk kaygı (state anxiety) düzeyine göre
eğitim sonrası durumluluk kaygı düzeyinde meydana gelen düşüş (t= 2.003; p=
0.050) ile, eğitim öncesi sürekli kaygı (trait anxiety) düzeyine göre eğitim
sonrası sürekli kaygı düzeyinde meydana gelen düşüş istatistiksel olarak
anlamlı bulundu (t= 2.984; p= 0.004).



Sonuç: Bu çalışmada elde edilen
bulgular, hastaların ameliyat öncesi Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği kullanılarak bireylerin ihtiyaçlarına göre yapılan
bilgilendirmenin bireylerin anksiyetesini azalttığını göstermiştir.

References

  • 1. Milano MR, Kornfield DS. Psychiatry and surgery. In: Grinspan L (ed). Review of psychiatry. 3. cilt, Washington DC: American Psychiatric Press Inc 1984:256-77.
  • 2. Bekaroğlu M, Uluutku N, Alp K, Lüleci N. Ameliyat öncesi kaygı ve depresyon durumunun ameliyat komplikasyonlarına ve yatış süresine etkisi üzerine bir çalışma. Türk Psikiyatri Dergisi 1991;2:285-8.
  • 3. Deyirmenjian MN, Karam N, Salameh P. Preoperative patient education for open-heart patients: A source of anxiety? Patient Educ Couns 2006;62:111-7.
  • 4. Rothenhausler HB, Grieser B, Nollert G, Reichart B, Schelling G, Kapfhammer HP. Psychiatric and psychosocial outcome of cardiac surgery with cardiopulmonary bypass: a prospective 12-month follow-up study. Gen Hosp Psychiatry 2005;27:18-28.
  • 5. Pasnau RO, Fawzy FI, Skotzko CE. Surgery and surgical subspecialties. In: Rundell JR, Wise MG (eds). The American Psychiatric Press textbook of consultation-liaison psychiatry. Washington DC: American Psychiatric Press Inc, 1996:608-39.
  • 6. Yavuz M. Ameliyat öncesi bakım. In: Karadakovan A, Eti AF (eds). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. 2. baskı. Adana: Nobel Kitapevi, 2010:293-307.
  • 7. Catal E. Hasta öğrenim gereksinimleri ölçeği’nin Türkiye’de geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2007.
  • 8. Walker JA. What is the effect of preoperative ınformation on patient satisfaction? Br J Nurs 2007;16:27-32.
  • 9. Cimilli C. Cerrahide anksiyete. Klinik Psikiyatri 2001;4:182-6.
  • 10. Gürlek O, Yavuz M. Cerrrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin ameliyat öncesi hasta eğitimi uygulama durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;16:8-15.
  • 11. Sidar A, Dedeli Ö, İşkesen Aİ. Açık kalp cerrahisi öncesi ve sonrası hastaların kaygı ve ağrı distresi: Ağrı düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi. Yoğun Bakım Dergisi 2013;4:1-8.
  • 12. Özer N, Köçkar Ç, Yurttaş A. Kalp damar cerrahisi kliniğinde yatan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyeti. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009;12:12-9.
  • 13. Aydın ÇF. Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası iki aylık dönemde yaşadıkları güçlükler (Tez). Ankara: Hacettepe Üniv Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2000.
  • 14. Özcan H. Açık kalp ameliyatı sonrası hemşireler tarafından verilen taburculuk eğitiminin hastalar tarafından kullanılma oranları (Tez). Edirne: Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2008.
  • 15. Guo P, East L, Arthur A. The preoperative education intervention to reduce anxiety and improve recovery among Chinese cardiac patients: a randomized controlled trial. Int J Nurs Stud 2012;49:129-37.
  • 16. Asilioglu K, Celik SS. The effect of preoperative education on anxiety of open cardiac surgery patients. Patient Educ Couns 2004;53:65-70.
  • 17. Gallagher R, McKinley S. Stressors and anxiety in patients undergoing coronary artery bypass surgery. Am J Cri Care 2007;16:248-57.

Effect of Patient Education on Patient Anxiety Level Using “Scale of Patient Education Requirements” in Open Heart Surgery

Year 2015, Volume: 18 Issue: 1, 1 - 5, 06.04.2015

Abstract











Introduction: The
purpose of this study is to research whether education according to
individuals’ needs has an effect on the anxiety after surgery using a scale of
patient education requirements on the patients who will undergo heart surgery.



Patients
and Methods:
The research included voluntary patients who would
have an open-heart surgery and are already hospitalized in a heart surgery
clinic (n= 114). Data were collected using a demographical data form
(state-trait anxiety inventory; STAI) and patient education requirements scale
forms, which had been developed by the researchers before surgery and three
days later than the surgery by individually meeting the patients. During the
hospitalization before surgery, STAI was performed. Further, patient
requirements scale was applied. According to patient requirements scale
results, the patients were informed at the beginning of hospitalization. On the
third day of the surgery, STAI was performed one more time. While evaluating
the study data, in addition to descriptive statistical methods, such as
frequency, percentage, average, standard deviation, the Kolmogorov–Smirnov
distribution test was applied to review normal distribution. Furthermore,
paired samples t test was used to compare if parameters had normal distribution
for 2 groups, and Wilcoxon sign test was used to compare if parameters had
abnormal distribution in the groups. Mann-Whitney U test was used for the
comparison of parameters in groups. The results were evaluated at a confidence
level of 95%, a significance level of p< 0.05, and an advanced significance
level of p< 0.01.



Results: The
decrease in the state anxiety level after education according to state anxiety
level before education was significant (t= 2.003; p= 0.050). Moreover, the
decrease in the trait anxiety level after education was also found to be
statistically significant (t= 2.984; p= 0.004).



Conclusion:
According to the findings obtained in this study, it was
revealed that informing the patients using patient education requirements scale
according to individuals’ needs decreased individuals’ anxiety levels.



References

  • 1. Milano MR, Kornfield DS. Psychiatry and surgery. In: Grinspan L (ed). Review of psychiatry. 3. cilt, Washington DC: American Psychiatric Press Inc 1984:256-77.
  • 2. Bekaroğlu M, Uluutku N, Alp K, Lüleci N. Ameliyat öncesi kaygı ve depresyon durumunun ameliyat komplikasyonlarına ve yatış süresine etkisi üzerine bir çalışma. Türk Psikiyatri Dergisi 1991;2:285-8.
  • 3. Deyirmenjian MN, Karam N, Salameh P. Preoperative patient education for open-heart patients: A source of anxiety? Patient Educ Couns 2006;62:111-7.
  • 4. Rothenhausler HB, Grieser B, Nollert G, Reichart B, Schelling G, Kapfhammer HP. Psychiatric and psychosocial outcome of cardiac surgery with cardiopulmonary bypass: a prospective 12-month follow-up study. Gen Hosp Psychiatry 2005;27:18-28.
  • 5. Pasnau RO, Fawzy FI, Skotzko CE. Surgery and surgical subspecialties. In: Rundell JR, Wise MG (eds). The American Psychiatric Press textbook of consultation-liaison psychiatry. Washington DC: American Psychiatric Press Inc, 1996:608-39.
  • 6. Yavuz M. Ameliyat öncesi bakım. In: Karadakovan A, Eti AF (eds). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. 2. baskı. Adana: Nobel Kitapevi, 2010:293-307.
  • 7. Catal E. Hasta öğrenim gereksinimleri ölçeği’nin Türkiye’de geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2007.
  • 8. Walker JA. What is the effect of preoperative ınformation on patient satisfaction? Br J Nurs 2007;16:27-32.
  • 9. Cimilli C. Cerrahide anksiyete. Klinik Psikiyatri 2001;4:182-6.
  • 10. Gürlek O, Yavuz M. Cerrrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin ameliyat öncesi hasta eğitimi uygulama durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;16:8-15.
  • 11. Sidar A, Dedeli Ö, İşkesen Aİ. Açık kalp cerrahisi öncesi ve sonrası hastaların kaygı ve ağrı distresi: Ağrı düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi. Yoğun Bakım Dergisi 2013;4:1-8.
  • 12. Özer N, Köçkar Ç, Yurttaş A. Kalp damar cerrahisi kliniğinde yatan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyeti. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009;12:12-9.
  • 13. Aydın ÇF. Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası iki aylık dönemde yaşadıkları güçlükler (Tez). Ankara: Hacettepe Üniv Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2000.
  • 14. Özcan H. Açık kalp ameliyatı sonrası hemşireler tarafından verilen taburculuk eğitiminin hastalar tarafından kullanılma oranları (Tez). Edirne: Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2008.
  • 15. Guo P, East L, Arthur A. The preoperative education intervention to reduce anxiety and improve recovery among Chinese cardiac patients: a randomized controlled trial. Int J Nurs Stud 2012;49:129-37.
  • 16. Asilioglu K, Celik SS. The effect of preoperative education on anxiety of open cardiac surgery patients. Patient Educ Couns 2004;53:65-70.
  • 17. Gallagher R, McKinley S. Stressors and anxiety in patients undergoing coronary artery bypass surgery. Am J Cri Care 2007;16:248-57.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Original Investigations
Authors

Tülin Yıldız

Arzu Malak This is me

Sonay Baltacı Göktaş This is me

Yücel Özen This is me

Publication Date April 6, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 18 Issue: 1

Cite

Vancouver Yıldız T, Malak A, Baltacı Göktaş S, Özen Y. Effect of Patient Education on Patient Anxiety Level Using “Scale of Patient Education Requirements” in Open Heart Surgery. Koşuyolu Heart Journal. 2015;18(1):1-5.