Giriş: Bu çalışmanın amacı kalp cerrahisi geçirecek hastalara ameliyat öncesi
“Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği” kullanılarak, bireylerin ihtiyaçlarına
göre yapılan bilgilendirmenin ameliyat sonrası anksiyete üzerine herhangi bir
etkisinin olup olmadığını araştırmaktır.
Hastalar ve Yöntem:
Çalışmaya kalp cerrahisi kliniğinde açık kalp ameliyatı planlanan, hastaneye
yatışı yapılan ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan hastalar (n= 114) dahil
edildi. Araştırmacılar tarafından geliştirilen demografik veri formu,
State-Trait Anxiety Inventory (STAI) ve Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği
formları ameliyat öncesi ve ameliyatın 3. günü hastalar ile yüz yüze görüşme
tekniği kullanılarak dolduruldu. Ameliyat öncesi yatışı sırasında öncelikle
Durumluluk-Sürekli Anksiyete Envanteri, daha sonra Hasta Öğrenim Gereksinimleri
Ölçeği uygulandı. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği sonuçlarına göre hastalar
yatışından itibaren bilgilendirildi. Ameliyatın üçüncü günü hastalara STAI
tekrar uygulandı. Çalışma verileri tanımlayıcı istatistiksel metotlar (frekans,
yüzde, ortalama, standart sapma) ile özetlendi. Normal dağılımın incelenmesi
için Kolmogorov-Smirnov dağılım testi, normal dağılım gösteren parametrelerin
iki grup için karşılaştırmalarında eşlenik örnekler (Paired samples) t testi,
normal dağılım göstermeyen parametrelerin grup içi karşılaştırmalarında ise
Wilcoxon işaret testi kullanıldı. Parametrelerin gruplar arası
karşılaştırmalarında Mann-Whitney U test kullanıldı. Sonuçlar %95 güven aralığında,
p< 0.05 anlamlılık düzeyinde ve p< 0.01 ileri anlamlılık düzeyinde
değerlendirildi.
Bulgular: Hastaların eğitim öncesi durumluluk kaygı (state anxiety) düzeyine göre
eğitim sonrası durumluluk kaygı düzeyinde meydana gelen düşüş (t= 2.003; p=
0.050) ile, eğitim öncesi sürekli kaygı (trait anxiety) düzeyine göre eğitim
sonrası sürekli kaygı düzeyinde meydana gelen düşüş istatistiksel olarak
anlamlı bulundu (t= 2.984; p= 0.004).
Introduction: The
purpose of this study is to research whether education according to
individuals’ needs has an effect on the anxiety after surgery using a scale of
patient education requirements on the patients who will undergo heart surgery.
Patients
and Methods: The research included voluntary patients who would
have an open-heart surgery and are already hospitalized in a heart surgery
clinic (n= 114). Data were collected using a demographical data form
(state-trait anxiety inventory; STAI) and patient education requirements scale
forms, which had been developed by the researchers before surgery and three
days later than the surgery by individually meeting the patients. During the
hospitalization before surgery, STAI was performed. Further, patient
requirements scale was applied. According to patient requirements scale
results, the patients were informed at the beginning of hospitalization. On the
third day of the surgery, STAI was performed one more time. While evaluating
the study data, in addition to descriptive statistical methods, such as
frequency, percentage, average, standard deviation, the Kolmogorov–Smirnov
distribution test was applied to review normal distribution. Furthermore,
paired samples t test was used to compare if parameters had normal distribution
for 2 groups, and Wilcoxon sign test was used to compare if parameters had
abnormal distribution in the groups. Mann-Whitney U test was used for the
comparison of parameters in groups. The results were evaluated at a confidence
level of 95%, a significance level of p< 0.05, and an advanced significance
level of p< 0.01.
Results: The
decrease in the state anxiety level after education according to state anxiety
level before education was significant (t= 2.003; p= 0.050). Moreover, the
decrease in the trait anxiety level after education was also found to be
statistically significant (t= 2.984; p= 0.004).
Conclusion:
According to the findings obtained in this study, it was
revealed that informing the patients using patient education requirements scale
according to individuals’ needs decreased individuals’ anxiety levels.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original Investigations |
Authors | |
Publication Date | April 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 18 Issue: 1 |