Every transportation mode has its own advantage based upon cost, speed, service, reliability and security. Exploiting the advantage of each transportation mode, multi mode transportation systems have begun to be used frequently today. In multimode transportation Freight or passenger is carried by at least two different modes but regarded as an integrated unique process. In this study, based on the multimode transportation, within three scenarios, three different materials are delivered by both trains and trucks in the problem, which consists of one main depot, fifteen depots and twenty nine customers. The problem is modelled as location routing problem and comparisons are made within scenarios and the actual situation.
Her bir ulaştırma türünün, maliyet, sürat, hizmet, güvenilirlik ve güvenlik anlamında avantajlı olduğu yönler bulunmaktadır. Bu kapsamda günümüzde her bir ulaştırma türünün en verimli şekilde kullanılmasını sağlayan çok modlu ulaştırma sistemleri de yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. Yükün veya yolcunun farklı en az iki taşıma modu kullanılarak taşınması olan çok modlu taşımacılıkta tüm yolculuk, ayrı ayrı aşamalardan oluşan bir süreç değil, entegre bir sistem olarak görülmektedir. Bu çalışmada, tren ve kamyonlar ile yapılacak çok modlu taşımacılık uygulamaları kapsamında, ulaştırma faaliyetlerine yönelik olarak bir ana depo, on beş tali depo ve yirmi dokuz müşteri ile oluşturulan problemde üç ayrı tip malzeme üç farklı senaryo içerisinde Yer Seçimi Rotalama Problemi (YSRP) olarak model önerileri yapılmış ve mevcut durumla kıyaslanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2014 |
Submission Date | July 27, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 13 Issue: 1 |