BibTex RIS Cite

Alman İnternet Medyasında Türkiye Temsili: 23 Haziran İstanbul Büyükşehir Belediye Seçimi Örneği

Year 2020, Issue: 4, 50 - 66, 24.06.2020

Abstract

Son yıllarda, internet teknolojilerindeki gelişmelerin habercilikte popülerleşmesi, ulusal konuların uluslararası çapta kısa sürede yaygınlaşması ve etki alanının genişlemesiyle birlikte, özellikle Avrupa basınının Doğu olarak adlandırdıkları ülkelerle ilgili yaptıkları haberlerin içerikleri, daha da önemli hale gelmiştir. Ülkeler arasındaki siyasi gerilimlerde neredeyse propagandaya varacak nitelikteki internet haberleri, bu yönüyle incelenmeyi gerektirmektedir. Bu amaçla çalışmada, Türkiye’de meydana gelen siyasi gelişmelerin Almanya internet medyasındaki olumsuz yansımaları ele alınmıştır. Türkiye ile yüzlerce yıldır ekonomik, sosyal ve politik olarak yoğun biçimde ilişkilerinin sürdüğü bilinen Almanya, günümüzde Türkiye ile gerilimler yaşaması ve kitle iletişimi alanında propaganda tekniklerinin önemli yer teşkil etmesi sebepleriyle örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmada, 23 Haziran 2019 tarihli İstanbul Büyükşehir Belediye seçimi haberleri, Alman medyasının en çok takip edilen Bild, Zeit, Spiegel ve Taz gazetelerinin, internet sitelerinden elde edilen, 23-24 Haziran 2019 tarihinde yapılmış, 20 rutin haber içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Bulgular, ana hatlarıyla şu şekildedir: Yalnızca iki günde, dört gazete, 20 rutin haber yapmıştır. Haberlerin 1’i ekonomi kategorisinde 19’u politika kategorisinde yer almıştır. Seçime katılan adaylar arasından, medyada en çok gündem olan Ekrem İmamoğlu ve Binali Yıldırım olmasına rağmen, Ekrem İmamoğlu’nun karşısında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan konumlandırılarak, Alman medyasında İstanbul seçimleri Cumhurbaşkanlığı seçimi statüsünde ele alınmıştır. Türkiye’de seçim gününe kadar demokrasinin olmadığı, ancak muhalefetin seçim kazanmasıyla birlikte, demokrasinin varlığından söz edilebileceği söylenerek, Türkiye, demokrasiyle yeni tanışan bir ülke konumuna indirgenmiştir. Kullanılan 24 haber fotoğrafında ve haber söylemlerinde Türkiye, kutuplaşmış, kargaşa içinde, demokrasiden uzak bir ülke olarak gösterilmeye çalışılmıştır. Alman internet medyasında, önyargılı Türkiye haberleri yapıldığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, Alman internet medyasında, gazeteciliğin temel ilkelerinden olan; yansızlık, dengelilik ve etik unsurlarının görmezden gelindiği saptanmıştır

References

  • Albig, William (1956). Modern Public Opinion. United States Of Amerika: McGraw-Hill Book Company.
  • Alver, Füsun. (2001). ‘’Alman Basınında Türkler ve Türkiye’’. Kurgu Dergisi, 18, 135-155.
  • Aziz, Aysel. (2005). “Dünyada ve Türkiye’de İletişim Araştırmaları”, Türkiye’de İletişim Araştırmaları Sempozyumu, Ankara www.sempozyum.ilef.net. (Erişim Tarihi: Mayıs 2020).
  • Berelson, Bernard (1952). Analysis Research. New York: The Free Press.
  • Bernays, Edward L. (1928). Propaganda (2. Basım). United States: Horace Liveright.
  • Bie, Yanan. (2016). ‘’The visual arts influence in Nazi Germany.’’ SHS Web of Conferences 25. 1-5. Erişim Adresi: DOI: 10.1051/2015SHSICITCE 2 shsconf/20162502022.
  • Bilmez, A. (2019). İnternet Medyasında Yabancı Algısı (Almanya’da Yaşayan Türkler Örneği). T.C. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Büyükşener, E. (2009). ‘’ Türkiye’de Sosyal Ağların Yeri ve Sosyal Medyaya Bakış’’. (XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı, 12-13 Aralık 2009 İstanbul), Bildiriler, Bilgi Üniversitesi, İstanbul, 2009, s. 19-23.
  • Gökçe, Orhan (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hitler, Adolf. (2016). Kavgam. (Çev. Çınar Özkan). İstanbul: Maviçatı Yayınları
  • Karasar, Niyazi (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (30. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kırçıl Güngör, A. ve T. Karagüler. (2003). ‘’ Dijital Çağda İletişime Yeni Yaklaşım: Online Gazetecilik’’. (Akademik Bilişim Konferansları, 3-5 Şubat 2003 Adana), Bildiriler, Çukurova Üniversitesi, Adana, 2003.
  • Korkmaz, Ali. (2013). “Arap Baharı Sürecinde İnternet ve Sosyal Medyanın Rolü”, International Symposium on Language and Communication: Research Trends and Challenges (ISLC), s. 2147- 2153.
  • Kracauer, Siegfried (1947). From Caligari To Hitler. United States of America: Princeton University Press.
  • Özkan, Abdullah (2004). Siyasal İletişim: Partiler, seçimler, stratejiler. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Şen, S. (1990). “Federal Alman Basınında Tekelleşme’’. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Şentürk Kara, Eylem. (2016). “Almanya’da Bulvar Gazeteciliği ve Hürriyet Gazetesi‘nin Konumu’’. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1 (1), ss. 16-27. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/716682 (Erişim Tarihi: Mayıs 2020).
  • Welch, David (2002). The Third Reich Politics and Propaganda (2. Basım). London: Routledge.
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/buergermeisterwahl-inistanbul-ist-die-niederlage-erdogans-ende-62830886.bild.html
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/istanbul-wahl-reaktionen-zumsieg-von-ekrem-imamoglu-62827302.bild.htm
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/istanbul-wahlsiegerimamoglu-wer-wird-erdogan-da-vielleicht-gefaehrlich-62830532.bild.html
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/istanbul-wahl-eine-tuerkeinach-erdogan-ist-moeglich-62826816.bild.html
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/tuerkei-warum-erdogan-eineneue-niederlage-bei-der-wahl-in-istanbul-droht-62802070.bild.html
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-inland/ex-gruenen-chef-cemoezdemir-ein-sieg-fuer-alle-menschen-in-der-tuerkei-62843074.bild.html
  • https://www.spiegel.de/politik/ausland/istanbul-wahl-ernuechterung-am-tagdanach-a-1274073.html
  • https://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/tuerkei-aktienmarkt-legt-nachbuergermeisterwahl-in-istanbul-deutlich-zu-a-1274002.html
  • https://www.spiegel.de/politik/ausland/istanbul-wahl-erdogans-macht-hat-ihrenzenit-ueberschritten-pressestimmen-a-1273940.html
  • https://www.spiegel.de/politik/ausland/istanbul-wahl-ekrem-imamoglu-siegtreaktionen-von-politikern-deniz-yuecel-etc-a-1273926.html
  • https://www.spiegel.de/politik/ausland/istanbul-ekrem-imamoglu-laut-prognoseweit-vor-binali-yildirim-a-1273902.html
  • https://taz.de/Wahlsieg-in-Istanbul/!5602388&s=t%C3%BCrkei/
  • https://taz.de/Kommunalwahl-in-der-Tuerkei/!5604953&s=imamoglu/
  • https://taz.de/Opposition-gewinnt-Wahl-in-Istanbul/!5605032&s=t%C3%BCrkei/
  • https://taz.de/Buergermeisterwahl-in-Istanbul/!5605030&s=imamoglu
  • https://taz.de/Kommentar-Tuerkische-Kommunalwahlen/!5605097&s=imamoglu
  • https://www.zeit.de/politik/ausland/2019-06/tuerkei-istanbul-wahlsieg-oppositionekrem-imamoglu-reaktionen-deutschland
  • https://www.zeit.de/politik/ausland/2019-06/tuerkei-ekrem-imamoglu-istanbulwahl-erdogan
  • https://www.zeit.de/politik/ausland/2019-06/wahl-in-istanbul-akp-kandidatgesteht-niederlage-ein
  • https://www.zeit.de/politik/ausland/2019-06/tuerkei-istanbul-buergermeisterwahlneuwahl-demokratie

Representation of Turkey in German Internet Media: Example of 23 June Istanbul Metropolitan Municipality Election

Year 2020, Issue: 4, 50 - 66, 24.06.2020

Abstract

In recent years, advances in internet technologies have been popularizing in Journalism and the spread of national issues internationally in a short period of time and extended its sphere of influence. Thus, the content of the European press’s reports on what they call the Eastern countries became even more important. The Internet news, which is almost propaganda in the political tensions between countries, needs to be examined in this respect. For this purpose in study have been discussed of occurred that political developments in Turkey, where in German internet media reflects of negative. Germany, which has been known to have economic, social and political relations with Turkey for hundreds of years, has been chosen as an example because it has tensions with Turkey and propaganda techniques have an important place in mass communication. In the study, the news of the Istanbul Metropolitan Municipality election dated 23 June 2019 were analyzed using the 20 routine news, content analysis methods, which were obtained from the websites of Bild, Zeit, Spiegel and Taz newspapers, which are the most followed by the German media, on 23-24 June 2019. The findings are outlined as follows: Four newspapers have made 20 routine news in just two days. There was only one news took place in the economy categories and 19 news in the political categories. Although Ekrem İmamoğlu and Binali Yıldırım are the most agenda in the media among the candidates who participated in the election, President Recep Tayyip Erdoğan was positioned in front of Ekrem İmamoğlu and the Istanbul elections in the German media were handled under the Presidential election status. Turkey has been tried to be showed that as a country with polarized, chaotic place and away from democracy in 24 news photos photos and news discourses. It has been revealed that on the German internet media, making prejudiced Turkey news. Furthermore, it was identified that on the German internet media, basic principles of Journalism, which impartiality, balance and ethics elements of ignored

References

  • Albig, William (1956). Modern Public Opinion. United States Of Amerika: McGraw-Hill Book Company.
  • Alver, Füsun. (2001). ‘’Alman Basınında Türkler ve Türkiye’’. Kurgu Dergisi, 18, 135-155.
  • Aziz, Aysel. (2005). “Dünyada ve Türkiye’de İletişim Araştırmaları”, Türkiye’de İletişim Araştırmaları Sempozyumu, Ankara www.sempozyum.ilef.net. (Erişim Tarihi: Mayıs 2020).
  • Berelson, Bernard (1952). Analysis Research. New York: The Free Press.
  • Bernays, Edward L. (1928). Propaganda (2. Basım). United States: Horace Liveright.
  • Bie, Yanan. (2016). ‘’The visual arts influence in Nazi Germany.’’ SHS Web of Conferences 25. 1-5. Erişim Adresi: DOI: 10.1051/2015SHSICITCE 2 shsconf/20162502022.
  • Bilmez, A. (2019). İnternet Medyasında Yabancı Algısı (Almanya’da Yaşayan Türkler Örneği). T.C. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Büyükşener, E. (2009). ‘’ Türkiye’de Sosyal Ağların Yeri ve Sosyal Medyaya Bakış’’. (XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı, 12-13 Aralık 2009 İstanbul), Bildiriler, Bilgi Üniversitesi, İstanbul, 2009, s. 19-23.
  • Gökçe, Orhan (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hitler, Adolf. (2016). Kavgam. (Çev. Çınar Özkan). İstanbul: Maviçatı Yayınları
  • Karasar, Niyazi (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (30. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kırçıl Güngör, A. ve T. Karagüler. (2003). ‘’ Dijital Çağda İletişime Yeni Yaklaşım: Online Gazetecilik’’. (Akademik Bilişim Konferansları, 3-5 Şubat 2003 Adana), Bildiriler, Çukurova Üniversitesi, Adana, 2003.
  • Korkmaz, Ali. (2013). “Arap Baharı Sürecinde İnternet ve Sosyal Medyanın Rolü”, International Symposium on Language and Communication: Research Trends and Challenges (ISLC), s. 2147- 2153.
  • Kracauer, Siegfried (1947). From Caligari To Hitler. United States of America: Princeton University Press.
  • Özkan, Abdullah (2004). Siyasal İletişim: Partiler, seçimler, stratejiler. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Şen, S. (1990). “Federal Alman Basınında Tekelleşme’’. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Şentürk Kara, Eylem. (2016). “Almanya’da Bulvar Gazeteciliği ve Hürriyet Gazetesi‘nin Konumu’’. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1 (1), ss. 16-27. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/716682 (Erişim Tarihi: Mayıs 2020).
  • Welch, David (2002). The Third Reich Politics and Propaganda (2. Basım). London: Routledge.
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/buergermeisterwahl-inistanbul-ist-die-niederlage-erdogans-ende-62830886.bild.html
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/istanbul-wahl-reaktionen-zumsieg-von-ekrem-imamoglu-62827302.bild.htm
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/istanbul-wahlsiegerimamoglu-wer-wird-erdogan-da-vielleicht-gefaehrlich-62830532.bild.html
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/istanbul-wahl-eine-tuerkeinach-erdogan-ist-moeglich-62826816.bild.html
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/tuerkei-warum-erdogan-eineneue-niederlage-bei-der-wahl-in-istanbul-droht-62802070.bild.html
  • https://www.bild.de/politik/ausland/politik-inland/ex-gruenen-chef-cemoezdemir-ein-sieg-fuer-alle-menschen-in-der-tuerkei-62843074.bild.html
  • https://www.spiegel.de/politik/ausland/istanbul-wahl-ernuechterung-am-tagdanach-a-1274073.html
  • https://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/tuerkei-aktienmarkt-legt-nachbuergermeisterwahl-in-istanbul-deutlich-zu-a-1274002.html
  • https://www.spiegel.de/politik/ausland/istanbul-wahl-erdogans-macht-hat-ihrenzenit-ueberschritten-pressestimmen-a-1273940.html
  • https://www.spiegel.de/politik/ausland/istanbul-wahl-ekrem-imamoglu-siegtreaktionen-von-politikern-deniz-yuecel-etc-a-1273926.html
  • https://www.spiegel.de/politik/ausland/istanbul-ekrem-imamoglu-laut-prognoseweit-vor-binali-yildirim-a-1273902.html
  • https://taz.de/Wahlsieg-in-Istanbul/!5602388&s=t%C3%BCrkei/
  • https://taz.de/Kommunalwahl-in-der-Tuerkei/!5604953&s=imamoglu/
  • https://taz.de/Opposition-gewinnt-Wahl-in-Istanbul/!5605032&s=t%C3%BCrkei/
  • https://taz.de/Buergermeisterwahl-in-Istanbul/!5605030&s=imamoglu
  • https://taz.de/Kommentar-Tuerkische-Kommunalwahlen/!5605097&s=imamoglu
  • https://www.zeit.de/politik/ausland/2019-06/tuerkei-istanbul-wahlsieg-oppositionekrem-imamoglu-reaktionen-deutschland
  • https://www.zeit.de/politik/ausland/2019-06/tuerkei-ekrem-imamoglu-istanbulwahl-erdogan
  • https://www.zeit.de/politik/ausland/2019-06/wahl-in-istanbul-akp-kandidatgesteht-niederlage-ein
  • https://www.zeit.de/politik/ausland/2019-06/tuerkei-istanbul-buergermeisterwahlneuwahl-demokratie
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ayça Bilmez This is me

Publication Date June 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 4

Cite

APA Bilmez, A. (2020). Alman İnternet Medyasında Türkiye Temsili: 23 Haziran İstanbul Büyükşehir Belediye Seçimi Örneği. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi(4), 50-66.