Günümüzde auteur kuram bağlamında yapılan çalışmaların azaldığı göze çarpmaktadır. Bunu etkileyen çeşitli unsurlar olmakla birlikte, yeni film üretim-tüketim koşulları ve akademik çalışma alanlarının buralara yoğunlaşması muhtemelen bu durumu ortaya çıkaran nedenlerdendir. Aslında bir üslup ve sanatsal içerik üretme çabası ile oluşturulan filmografiler halen auteur kuram incelemesi açısından oldukça verimlidir. Bir filmin yaratıcısı ve filme birçok yönüyle hâkim olan auteur yönetmen, sinemayı sanat yapan kişilerden biri olmaya devam etmektedir. Bununla beraber, sinema tarihi de bu yönüyle incelenmemiş birçok önemli yönetmen barındırmaktadır. Çalışmada söz konusu yönetmenlerden bir tanesi olan Nicolas Roeg’in filmografisinin bir dönemi, auteur kuram referans alınarak fakat bununla sınırlanmayıp incelenmektedir. Auteur kuram bağlamında Nicolas Roeg sinemasının biçimsel ve tematik özellikleri belirlenip, bunlar ışığında, Peter Wollen’in kurduğu matematik takip edilerek Dünyaya Düşen Adam (The Man Who Fell to Earth, 1976) filmi ayrıntılı bir şekilde tartışılmaya çalışılmaktadır. Böylece, bir yönetmenin auteur olarak gösterilmesini sağlayacak tarihsel ve teorik referanslar belirlenmekte, ardından ise yapısalcı eleştirinin yardımı alınarak, auteur yönetmenin bir filmi incelenmektedir. Nicolas Roeg'in filmlerini bir auteur olarak değerlendirirken öne çıkan unsurlar; karakterler, anlatının yapısı, hikâyenin kurgusu, filmlerdeki temalar, uyarlama tarzı, renk ve müzik kullanımıdır. Yönetmen bu ögeleri kullanırken, geleneksel film yapım tekniklerinin kurallarını çiğneme eğilimindedir. Anahtar teması insanın kendine yabancılaşması olan yönetmen, eserlerinde de izleyiciyi filme yabancılaştırmanın yollarını arar. Bunu da türler arası geçişlerle, birbiriyle uyumsuz renk ve müzik kullanımıyla, filmlerinin temposundaki değişimle gerçekleştirir. Onun ilk dönem filmlerinin genel vizyonunu oluşturan tüm bu izlekler Dünyaya Düşen Adam filminde açıklıkla gözlemlenebilir.
Today, it is noticeable that the number of studies conducted in the context of auteur theory is decreasing. Although there are various factors affecting this, the new conditions of film production-consumption and the concentration of academic fields of study in these areas are probably the reasons for this situation. In fact, filmographies created with the effort of producing a style and artistic content are still very productive in terms of auteur theory analysis. The auteur director, who is the creator of a film and dominates the film in many aspects, continues to be one of the people who make cinema an art. However, the history of cinema also contains many important directors who have not been analysed in this respect. In this study, a period of the filmography of Nicolas Roeg, one of these directors, is analysed with reference to auteur theory, but not limited to it. In the context of auteur theory, the formal and thematic characteristics of Nicolas Roeg's cinema are identified and in the light of these, the film The Man Who Fell to Earth (1976) is discussed in detail by following the mathematics established by Peter Wollen. Thus, the historical and theoretical references that will enable a director to be considered as an auteur are determined, and then, with the help of structuralist criticism, a film of an auteur director is analysed. The elements that come to the fore when evaluating Nicolas Roeg's films as an auteur are the characters, the structure of the narrative, the plot, the themes in the films, the adaptation style, the use of colour and music. While using these elements, the director tends to break the rules of traditional filmmaking techniques. The director, whose key theme is the alienation of man from himself, seeks ways to alienate the audience from the film in his works. He achieves this through transitions between genres, the use of incompatible colours and music, and changes in the tempo of his films. All these themes, which constitute the general vision of his early films, can be clearly observed in The Man Who Fell to Earth.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies, Radio-Television |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 11 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.