Spor organizasyonları ülkeler arasındaki ikili ilişkilerin, karşılıklı itibarın ve spor diplomasisinin gelişmesi açısından önem arz etmektedir. Bu makale, Fenerbahçe-Galatasaray süper kupa karşılaşması ışığında tarafların kriz iletişim stratejilerini, medyada yer alan haberleri ve spor diplomasisinin işlevini kapsamlı bir şekilde incelemektedir. Bu araştırma, medyada çıkan haberler ile kulüpler, yetkililer ve paydaşlar tarafından kullanılan farklı iletişim stratejilerini analiz ederek maç iptalinin olumsuz etkilerinin karmaşık yönlerini ortaya koymaktadır. Hem niteliksel hem de niceliksel içerik analizi teknikleri kullanılarak rastgele seçilen 24 uluslararası haber incelenmiştir. Maçın iptal edilmesinin olumsuz etkilerinin çeşitli yönleri, medyadan çıkan haberlerin incelendiği bu çalışmayla açıklığa kavuşturulmaktadır. Bu çalışma, kriz iletişimi teorilerinden yararlanarak organizasyonun paydaşlarının krizi yönetmede ve kamuoyunu etkilemede kullandıkları stratejilere dikkat çekmektedir. Organizasyonda Suudi Arabistan ve Türkiye'yi temsil eden aktörlerin zorluklara rağmen ilişkilerini sürdürme kararlılığı, uzun vadeli ilişkilere saygı duyduklarını, yapıcı iletişime ve karşılıklı faydalara açık olduklarını göstermektedir. Halkla ilişkilerde reaktif bir süreç olan kriz sürecinde, spor diplomasisinin de etkin bir şekilde kullanıldığı görülmektedir.
Sports organizations can be crucial in advancing bilateral ties between nations, enhancing their mutual reputations, and developing sports diplomacy. In light of the Fenerbahçe-Galatasaray Super Cup match, this article discusses in detail the parties' crisis communication strategies, media coverage, and the role of sports diplomacy. Through a detailed analysis of the media coverage and the various communication strategies adopted by the clubs, officials, and stakeholders, this study highlights the complications surrounding the detrimental effects of the match cancellation. Using qualitative and quantitative content analysis techniques, 24 international news articles chosen at random were examined. This study, which closely examines media reports, reveals some of the adverse effects of canceling matches. The assessment highlights the organizational approaches used by stakeholders to address the issue and influence public opinion, drawing on crisis communication theories. The actors in the organization representing Saudi Arabia and Turkey are receptive to constructive discussion and mutual advantages, and their willingness to uphold their partnerships in the face of adversity indicates their regard for long-term relationships. It is evident that sports diplomacy, a reactive approach in public relations, is also effectively employed during the crisis.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | February 26, 2024 |
Acceptance Date | June 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.