Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Attitudes of Theology Faculty Arabic Preparatory Class Students towards Arabic Lessons (The Case of The Faculty of Theology, Kocaeli University)

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 85 - 100, 26.06.2020

Abstract

In this article, it is aimed to examine the attitudes of the preparatory class students who study Arabic language lessons at the Faculty of Theology at Kocaeli University in terms of various variables. The universe of the study consists of 94 students studying in the Arabic preparatory class at the Faculty of Theology at Kocaeli University in the 2018-2019 academic year. As a data collection tool, the "Personal Information Form" developed by the researcher and the "Attitude Scale towards the English Course" developed by Orakçı (2017) were adapted to Arabic.
At the end of this study, it was observed that the preparatory class students who took Arabic language lessons at the Faculty of Theology at Kocaeli University had a positive attitude towards Arabic lessons. Especially those who chose theology education voluntarily were found to have higher attitudes towards Arabic lessons. Finally, it was seen that there was no significant relationship between students' attitudes towards Arabic lessons and their personal knowledge, other than that they preferred the theology faculty with their own will.

References

  • Anderson, L.W. “Attitudes and Their Measurement”. Educational Research, Methodology and Measurement: An International Handbook. Ed. J.P. Keeves. New York: Pergamon, 1988. Arpacı, Mücahit. “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Değerler Eğitimi Dergisi 12/27 (Haziran 2014): 75-98. Baş, Gökhan. “İlköğretim İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. International Online Journal of Educational Sciences 4/2 (2012): 411-424. Civelek, Yakup. “Türkiye’de Arapça Öğretimine Dair Bazı Teklifler -Riyad Arap Dil Enstitüsü Örneği-”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2 (1998): 225-283. Genç, Muhammet Fatih. Öğretmenler Gözüyle İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Değerler Eğitimi. 1. Bs. Etüt Yayınevi, 2013. Kline, Paul. An Easy Guide to Factor Analysis. New York: Routledge, 1994. Kocaeli Üniversitesi, "İlahiyat Fakültesi Zorunlu Arapça Hazırlık Sınıfı Eğitim Öğretim ve Sınav Yönergesi". Erişim 22 Aralık 2019. https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/61989?AspxAutoDetectCookieSupport=1 Kömürcü, Ahmet. “İlahiyat Fakültesi Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (D.Ü.İ.F. Örneği)”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/3 (Eylül 2015): 119-140. Orakçı, Şenol. Öğrenen özerkliğine dayanan öğretim etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin İngilizce başarılarına, tutumlarına, öğrenen özerkliklerine ve kalıcı öğrenmelerine etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017. Şenol Orakçı, “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği”, Türkiye Ölçme Araçları Dizini (TOAD). Erişim 25 Aralık 2019. https://toad.halileksi.net/olcek/ingilizce-dersine-yonelik-tutum-olcegi-1 Özcan, Yusuf - Yapıcı, Asım. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/2 (2016): 113-142. Pan, Volkan - Akay, Cenk. “Eğitim Fakültesinde Yabancı Dil Dersi Alan Öğrencilerin Yabancı Dil Dersine Yönelik Tutumlarının ve Sınıf Kaygılarının İncelenmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 14 (15 Ekim 2015). https://doi.org/10.17755/esosder.14574. Peers, Ian. Statistical Analysis for Education and Psychology. London: Falmer, 1996. Soysaldı, Mehmet. “Türkiye’deki İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları”. EKEV Akademi Dergisi 14/45 (Güz 2010): 247-279. Soyupek, Hasan. İkinci Meşrutiyet’ten Günümüze Türkiye’de Arapça Öğretimi. Süleyman Demirel Üniversitesi, 2004. Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2005. Tezbaşaran, A. Ata. Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu (e-kitap). 3. Bs. Mersin: Türk Psikologlar Derneği, 2008. Turan, İbrahim - Şimşek, Ümit - Aslan, Hasan. “Eğitim Araştırmalarında Likert Ölçeği ve Likert-Tipi Soruların Kullanımı ve Analizi”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30 (2015): 186-203. YÖK, Yükseköğretim Kurulu. “YÖK Lisans Atlası”. Erişim 19 Nisan 2020. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php

İlahiyat Fakültesi Arapça Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Kocaeli Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Örneği)

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 85 - 100, 26.06.2020

Abstract

Bu çalışmada Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde Arapça dil dersi öğrenimi gören hazırlık sınıfı öğrencilerinin derslerine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın evrenini Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde 2018 -2019 eğitim öğretim yılında Arapça hazırlık sınıfında okuyan 94 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile Orakçı (2017) tarafından geliştirilen “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” Arapçaya uyarlanarak kullanılmıştır.
Bu çalışmanın sonunda Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde Arapça dil dersi alan hazırlık sınıfı öğrencilerinin Arapça dersleri konusunda olumlu tutuma sahip oldukları görülmüştür. Özellikle ilahiyat eğitimini kendi isteğiyle tercih etmiş olanların Arapça derslerine yönelik tutumlarının daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Son olarak, öğrencilerin Arapça dersleri konusundaki tutumları ile ilahiyat fakültesini kendi istekleriyle tercih etmiş olmaları dışında kalan kişisel bilgileri arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı görülmüştür.

References

  • Anderson, L.W. “Attitudes and Their Measurement”. Educational Research, Methodology and Measurement: An International Handbook. Ed. J.P. Keeves. New York: Pergamon, 1988. Arpacı, Mücahit. “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Değerler Eğitimi Dergisi 12/27 (Haziran 2014): 75-98. Baş, Gökhan. “İlköğretim İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. International Online Journal of Educational Sciences 4/2 (2012): 411-424. Civelek, Yakup. “Türkiye’de Arapça Öğretimine Dair Bazı Teklifler -Riyad Arap Dil Enstitüsü Örneği-”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2 (1998): 225-283. Genç, Muhammet Fatih. Öğretmenler Gözüyle İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Değerler Eğitimi. 1. Bs. Etüt Yayınevi, 2013. Kline, Paul. An Easy Guide to Factor Analysis. New York: Routledge, 1994. Kocaeli Üniversitesi, "İlahiyat Fakültesi Zorunlu Arapça Hazırlık Sınıfı Eğitim Öğretim ve Sınav Yönergesi". Erişim 22 Aralık 2019. https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/61989?AspxAutoDetectCookieSupport=1 Kömürcü, Ahmet. “İlahiyat Fakültesi Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (D.Ü.İ.F. Örneği)”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/3 (Eylül 2015): 119-140. Orakçı, Şenol. Öğrenen özerkliğine dayanan öğretim etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin İngilizce başarılarına, tutumlarına, öğrenen özerkliklerine ve kalıcı öğrenmelerine etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017. Şenol Orakçı, “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği”, Türkiye Ölçme Araçları Dizini (TOAD). Erişim 25 Aralık 2019. https://toad.halileksi.net/olcek/ingilizce-dersine-yonelik-tutum-olcegi-1 Özcan, Yusuf - Yapıcı, Asım. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/2 (2016): 113-142. Pan, Volkan - Akay, Cenk. “Eğitim Fakültesinde Yabancı Dil Dersi Alan Öğrencilerin Yabancı Dil Dersine Yönelik Tutumlarının ve Sınıf Kaygılarının İncelenmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 14 (15 Ekim 2015). https://doi.org/10.17755/esosder.14574. Peers, Ian. Statistical Analysis for Education and Psychology. London: Falmer, 1996. Soysaldı, Mehmet. “Türkiye’deki İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları”. EKEV Akademi Dergisi 14/45 (Güz 2010): 247-279. Soyupek, Hasan. İkinci Meşrutiyet’ten Günümüze Türkiye’de Arapça Öğretimi. Süleyman Demirel Üniversitesi, 2004. Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2005. Tezbaşaran, A. Ata. Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu (e-kitap). 3. Bs. Mersin: Türk Psikologlar Derneği, 2008. Turan, İbrahim - Şimşek, Ümit - Aslan, Hasan. “Eğitim Araştırmalarında Likert Ölçeği ve Likert-Tipi Soruların Kullanımı ve Analizi”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30 (2015): 186-203. YÖK, Yükseköğretim Kurulu. “YÖK Lisans Atlası”. Erişim 19 Nisan 2020. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ahmet İhsan Dündar 0000-0002-4178-2294

Publication Date June 26, 2020
Acceptance Date May 17, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

ISNAD Dündar, Ahmet İhsan. “İlahiyat Fakültesi Arapça Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Kocaeli Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Kocaeli İlahiyat Dergisi 4/1 (June 2020), 85-100.


Kocaeli İlahiyat Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Kocaeli Journal of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.