In this article, it is aimed to examine the attitudes of the preparatory class students who study Arabic language lessons at the Faculty of Theology at Kocaeli University in terms of various variables. The universe of the study consists of 94 students studying in the Arabic preparatory class at the Faculty of Theology at Kocaeli University in the 2018-2019 academic year. As a data collection tool, the "Personal Information Form" developed by the researcher and the "Attitude Scale towards the English Course" developed by Orakçı (2017) were adapted to Arabic.
At the end of this study, it was observed that the preparatory class students who took Arabic language lessons at the Faculty of Theology at Kocaeli University had a positive attitude towards Arabic lessons. Especially those who chose theology education voluntarily were found to have higher attitudes towards Arabic lessons. Finally, it was seen that there was no significant relationship between students' attitudes towards Arabic lessons and their personal knowledge, other than that they preferred the theology faculty with their own will.
Bu çalışmada Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde Arapça dil dersi öğrenimi gören hazırlık sınıfı öğrencilerinin derslerine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın evrenini Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde 2018 -2019 eğitim öğretim yılında Arapça hazırlık sınıfında okuyan 94 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile Orakçı (2017) tarafından geliştirilen “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” Arapçaya uyarlanarak kullanılmıştır.
Bu çalışmanın sonunda Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde Arapça dil dersi alan hazırlık sınıfı öğrencilerinin Arapça dersleri konusunda olumlu tutuma sahip oldukları görülmüştür. Özellikle ilahiyat eğitimini kendi isteğiyle tercih etmiş olanların Arapça derslerine yönelik tutumlarının daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Son olarak, öğrencilerin Arapça dersleri konusundaki tutumları ile ilahiyat fakültesini kendi istekleriyle tercih etmiş olmaları dışında kalan kişisel bilgileri arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Acceptance Date | May 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |
Kocaeli İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Kocaeli Journal of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.