Bu çalışmada tarihsel olarak tasavvufu dönemlendirme meselesi ele alınmıştır. Nitekim “dönemlendirme” meselesi modern dönem araştırmalarıyla ortaya çıkan bir problemdir. Bu kapsamda teknik açıdan meseleye ilk yer verenler, Batılı oryantalistler olmuştur ki tespitimize göre bu konudaki görüşler Milâdî 1800’lerde gün yüzüne çıkmıştır. Buna bağlı olarak araştırmamızda bu yazarlara yer verilmiştir. Yer verirken de günümüze doğru olmak üzere oryantalistleri yaşadığı seneye göre sıralanmış bulunmaktayız. Böylece tasavvufun dönemlendirilmesiyle ilgili olarak oryantalistlerin görüşlerinde tarihsel bir değişim olup olmadığı da fark edilmiş olacaktır. Bu doğrultuda öncelikle bahsi geçen oryantalistlerin görüşleri tespit edilmiş, ardından bu görüşler arasındaki ihtilaf noktaları ile oryantalistlerin bazı hususlarda kendileriyle düştükleri çelişkileri hususları belirtilmeye çalışılmıştır. Bu minvalde makalemizi giriş ve sonuç bölümleri dışında iki kısım üzerine inşa ettik. Birinci kısımda Hristiyanlıktaki zühd ve mistisizm ilişkisi ele alınmıştır- ki burada oryantalistlerin Hristiyanlıktan hareketle ‘dönemlendirme’ meselesinde İslam tasavvufuna nasıl intikal ettikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. İkinci kısımda ise Batılı oryantalistlerin dönemlendirmeye dair görüşleri sırasıyla ele alınmıştır. Onların görüşlerine yer verilirken ne gibi delillerden hareket ettikleri yahut hangi argümanlar üzerinden tasavvuf ekolündeki değişimleri değerlendirdikleri araştırılmıştır. Ardından elde edilen veriler çalışmada özetle sunulmuştur. Neticede ise araştırmacıların büyük bir kısmının erken dönem tasavvufunu “zühd ve tasavvuf” şeklinde iki ayrı döneme ayırdıkları; ancak temellendirmelerinin zayıf olduğu anlaşılmıştır. Öte yandan son dönemlerde yaşamış oryantalistlerin giderek “zühd ve tasavvuf” şekildeki tarihsel bir ayrım yapmaktan vazgeçtikleri ortaya çıkmıştır.
This study addresses the issue of periodization of Sufism historically. Indeed, the issue of “periodization” is a problem that emerged with modern period studies. In this context, the first to address the issue from a technical perspective was Western orientalists, and according to our findings, th e views on this issue emerged in the 1800s. Accordingly, these authors were included in our research. While including them, we have listed the orientalists according to the year they lived, starting from the present day. Thus, it will be noticed whether there has been a historical change in the views of orientalists regarding the periodization of Sufism. In this direction, first of all, the views of the aforementioned orientalists were determined, then the points of disagreement between these views and the points where the orientalists themselves contradicted themselves were tried to be stated. In this context, we have constructed our article in two parts, apart from the introduction and conclusion sections. The first part deals with the relationship between asceticism and mysticism in Christianity - in which it is tried to be revealed how orientalists transferred from Christianity to Islamic Sufism in the issue of 'periodization'. In the second part, the views of Western orientalists on periodization are discussed in order. It is investigated what kind of evidence they used while giving place to their views or what arguments they used to evaluate the changes in the Sufi school. Then, the findings are summarized in the study. As a result, it has been understood that the majority of researchers divided early Sufism into two separate periods as "asceticism and Sufism"; however, their grounds are weak. On the other hand, it has been revealed that orientalists who have lived in recent times have gradually abandoned the historical distinction of "asceticism and Sufism".
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Sufism |
| Journal Section | Makaleler |
| Authors | |
| Publication Date | June 26, 2025 |
| Submission Date | February 20, 2025 |
| Acceptance Date | May 3, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |