Research Article
BibTex RIS Cite

Antalya Uluslararası Havalimanı Simülasyon Modeli İle Bir Kuyruk Problemi

Year 2017, Volume: 1 Issue: 2, 50 - 62, 28.12.2017

Abstract

Çalışmanın amacı
Antalya Uluslararası Havalimanı’nda pist kullanımından kaynaklanan beklemelerin
durumunu anlamaktır. İniş-kalkış yapan uçakların uçuş sürelerinin, beklenen
uçuş sürelerinden sapmalarından kaynaklanan farkın ve beklemelerin, uçuş
operasyonları nedeni ile çevreye yayılan zararlı emisyonların tahminine olan
etkisinin incelenmesidir. Bu amaç ile 10 Kasım 2016 tarihinde Antalya
Uluslararası Havalimanı’na iç ve dış hatlardan gelen- giden uçaklara ait
iniş-kalkış bilgileri 24 saatlik zaman diliminde gözlemlenmiştir. Uçakların
iniş kalkış sürelerinin dağılımlarını, pist kullanım sürelerini, servis zamanlarını
(yolcu indirme-bindirme sürelerini) ve rötar durumlarını da kapsayan bir
havaalanı simülasyon modeli kurularak, Arena simülasyon programı yardımıyla
kurulan modelin sonuçları elde edilmiştir.

References

  • Adi, E. ve Dharmawirya, M. (2011) “ Case Study for Restaurant Queuing Model”, International Conference on Management and Artificial Intelligence IPEDR, 7: 52–55.
  • AHL (2016) http://www.antalyahavalimani.gov.tr/tr/tr/istatistik.asp, (06.12.2016)
  • AHLİstatistik (2016) http://www.antalyahavalimani.gov.tr/tr/govdb/tr/istatistik/00-2015%20Yili%20Gelen%20Yolcu%20ve%20Ucak%20Sayilari.pdf, (06.12.2016)
  • Akarçay, A. (2008) “Hizmet Üreten Sistemlerde Bekleme Hattı (Kuyruk) Modeli ve Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Tokat, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdeniz, A. ve Tatar, B. (2009) “Havalimanında Kuyruk Simülasyonu: İzmir-Gaziemir Adnan Menderes Havalimanı Uygulaması.” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3): 3-12.
  • Akın, H.U. ve Özkil, A. (2011) ”Sağlık Sektöründe Modelleme ve Simülasyon: Hastane Röntgen Servisi Uygulaması”, USMOS 2011, Ankara.
  • Altuntaş, Ö., ve Karakoç, H. (2011) “Türkiye’deki Bazi Hava Alanlarinda İç Hat Uçuşlari İçin Uçak Seçiminde Çevresel Etkilerin Göz Önünde Bulundurulmasinin İncelenmesi”, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 5(1): 11-18.
  • AntalyaDHMİ (2016) http://www.antalya.dhmi.gov.tr/havaalanlari/Default.aspx?hv=4, (06.12.2016)
  • DHMİ (2016) http://www.dhmi.gov.tr/havaalanlari.aspx?hv=4, (10.11.2016)
  • Flightstats (2016) http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByFlight.do, (10.11.2016)
  • Girginer, N., ve Şahin, B.(2007) "Spor Tesislerinde Kuyruk Problemine Yönelik Bir Benzetim Uygulaması." Spor Bilimleri Dergisi, 18(1): 13-30.
  • Mousavi, A., ve A. R. Naji. "Application of Discrete Event Simulation in Measuring Pollutant Emissions: A case study for London Heathrow (LHR)" Yayınlanmamış makale taslağı.
  • Kim, J.C., Akinbodunse, D.A. ve Nwakamma, C. (2005) “Modeling arrival flight traffic using Arena”, ISCA 18th International Conference on Computer Applications in Industry and Engineering, Kasım, Hawaii, USA.
  • Lathasree, P., T. Senthilkumar, ve Padma Madhuranath. (2007) "Modelling, Simulation, and Analysis of HAL Bangalore International Airport." Defence Science Journal, 57(6): 865-876.
  • Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü. (2010) Havaalanlarında Kapasite Kriterleri, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
  • TSE (2016) https://www.tse.org.tr/upload/tr/dosya/icerikyonetimi/3360/09032015132500-2.pdf, (10.12.2016)
  • Viswanathan, P.C., Ustun, A. ve McKenzie, F.D. (2010) “Simulating the Arrivals and Departures of United Airlines at Chicago O’Hare International Airport” Yayınlanmamış makale taslağı.
  • Yıldız, M.S. ve Arslan H.M. (2013) "Bekleme Hattı Modeliyle Servis Sisteminin Analizi: Düzce Üniversitesi Merkez Yemekhanesi Örneği" Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 11(21): 169-184.
Year 2017, Volume: 1 Issue: 2, 50 - 62, 28.12.2017

Abstract

References

  • Adi, E. ve Dharmawirya, M. (2011) “ Case Study for Restaurant Queuing Model”, International Conference on Management and Artificial Intelligence IPEDR, 7: 52–55.
  • AHL (2016) http://www.antalyahavalimani.gov.tr/tr/tr/istatistik.asp, (06.12.2016)
  • AHLİstatistik (2016) http://www.antalyahavalimani.gov.tr/tr/govdb/tr/istatistik/00-2015%20Yili%20Gelen%20Yolcu%20ve%20Ucak%20Sayilari.pdf, (06.12.2016)
  • Akarçay, A. (2008) “Hizmet Üreten Sistemlerde Bekleme Hattı (Kuyruk) Modeli ve Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Tokat, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdeniz, A. ve Tatar, B. (2009) “Havalimanında Kuyruk Simülasyonu: İzmir-Gaziemir Adnan Menderes Havalimanı Uygulaması.” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3): 3-12.
  • Akın, H.U. ve Özkil, A. (2011) ”Sağlık Sektöründe Modelleme ve Simülasyon: Hastane Röntgen Servisi Uygulaması”, USMOS 2011, Ankara.
  • Altuntaş, Ö., ve Karakoç, H. (2011) “Türkiye’deki Bazi Hava Alanlarinda İç Hat Uçuşlari İçin Uçak Seçiminde Çevresel Etkilerin Göz Önünde Bulundurulmasinin İncelenmesi”, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 5(1): 11-18.
  • AntalyaDHMİ (2016) http://www.antalya.dhmi.gov.tr/havaalanlari/Default.aspx?hv=4, (06.12.2016)
  • DHMİ (2016) http://www.dhmi.gov.tr/havaalanlari.aspx?hv=4, (10.11.2016)
  • Flightstats (2016) http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByFlight.do, (10.11.2016)
  • Girginer, N., ve Şahin, B.(2007) "Spor Tesislerinde Kuyruk Problemine Yönelik Bir Benzetim Uygulaması." Spor Bilimleri Dergisi, 18(1): 13-30.
  • Mousavi, A., ve A. R. Naji. "Application of Discrete Event Simulation in Measuring Pollutant Emissions: A case study for London Heathrow (LHR)" Yayınlanmamış makale taslağı.
  • Kim, J.C., Akinbodunse, D.A. ve Nwakamma, C. (2005) “Modeling arrival flight traffic using Arena”, ISCA 18th International Conference on Computer Applications in Industry and Engineering, Kasım, Hawaii, USA.
  • Lathasree, P., T. Senthilkumar, ve Padma Madhuranath. (2007) "Modelling, Simulation, and Analysis of HAL Bangalore International Airport." Defence Science Journal, 57(6): 865-876.
  • Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü. (2010) Havaalanlarında Kapasite Kriterleri, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
  • TSE (2016) https://www.tse.org.tr/upload/tr/dosya/icerikyonetimi/3360/09032015132500-2.pdf, (10.12.2016)
  • Viswanathan, P.C., Ustun, A. ve McKenzie, F.D. (2010) “Simulating the Arrivals and Departures of United Airlines at Chicago O’Hare International Airport” Yayınlanmamış makale taslağı.
  • Yıldız, M.S. ve Arslan H.M. (2013) "Bekleme Hattı Modeliyle Servis Sisteminin Analizi: Düzce Üniversitesi Merkez Yemekhanesi Örneği" Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 11(21): 169-184.
There are 18 citations in total.

Details

Journal Section Genel
Authors

Yağmur Öz

Publication Date December 28, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Öz, Y. (2017). Antalya Uluslararası Havalimanı Simülasyon Modeli İle Bir Kuyruk Problemi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 50-62.
AMA Öz Y. Antalya Uluslararası Havalimanı Simülasyon Modeli İle Bir Kuyruk Problemi. KİFMD. December 2017;1(2):50-62.
Chicago Öz, Yağmur. “Antalya Uluslararası Havalimanı Simülasyon Modeli İle Bir Kuyruk Problemi”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Dergisi 1, no. 2 (December 2017): 50-62.
EndNote Öz Y (December 1, 2017) Antalya Uluslararası Havalimanı Simülasyon Modeli İle Bir Kuyruk Problemi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi 1 2 50–62.
IEEE Y. Öz, “Antalya Uluslararası Havalimanı Simülasyon Modeli İle Bir Kuyruk Problemi”, KİFMD, vol. 1, no. 2, pp. 50–62, 2017.
ISNAD Öz, Yağmur. “Antalya Uluslararası Havalimanı Simülasyon Modeli İle Bir Kuyruk Problemi”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi 1/2 (December 2017), 50-62.
JAMA Öz Y. Antalya Uluslararası Havalimanı Simülasyon Modeli İle Bir Kuyruk Problemi. KİFMD. 2017;1:50–62.
MLA Öz, Yağmur. “Antalya Uluslararası Havalimanı Simülasyon Modeli İle Bir Kuyruk Problemi”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, vol. 1, no. 2, 2017, pp. 50-62.
Vancouver Öz Y. Antalya Uluslararası Havalimanı Simülasyon Modeli İle Bir Kuyruk Problemi. KİFMD. 2017;1(2):50-62.