Zorbalık, genellikle güç dengesizliğine dayalı olarak bir bireyin ya da grubun başka bir birey ya da grubu kasıtlı şekilde hedef alarak, sürekli ve tekrarlayan biçimde fiziksel, duygusal veya psikolojik yönlerden zarar vermesi olarak tanımlanabilir. Zorbalık, bir kişi ya da grubun zayıf ya da savunmasız olan bir diğerine karşı korku, stres, özgüven kaybı gibi olumsuz duygusal sonuçlar yaratacak şekilde, korkutma, dışlama, alay etme, tehdit etme, hakaret etme veya fiziksel saldırılarda bulunma biçiminde kendini göstermektedir. Zorbalık, yalnızca bireyler arasında değil, bazen gruplar veya kurumlar düzeyinde de ortaya çıkabilmekte ve sosyal yapıların, kültürel normların ve güç ilişkilerinin şekillendirdiği dinamikler üzerinden yeniden üretilmektedir. Bu bağlamda zorbalık, ortaya çıktığı yaş ve gelişim düzeyi, tatbik edildiği şekil ve mekana göre farklı biçimlerde tezahür etmektedir. Tezahür ettiği yaş, bağlam ve biçimden bağımsız olarak zorbalık, mağdurları üzerinde olumsuz psikososyal etkiler bırakmaktadır. Literatürde zorbalık üzerine pek çok araştırma bulunmakla birlikte bu çalışmaların daha çok üniversite öncesi öğrenciler örnekleminde yürütüldüğü, üniversite öğrencilerinin uğradıkları zorbalığa ilişkin çalışmaların da oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. Buna ek olarak, üniversite öğrencilerinin dini düşünce ve yaşam tarzları özelinde uğradıkları zorbalık ve mahiyetine yönelik bir çalışma bulunmamaktadır. Buradan yola çıkılarak bu araştırmada, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin dini düşünce ve yaşam tarzına yönelik zorbalık mağduriyetleri ve bunun sonuçlarının, karma yöntem tasarımı açıklayıcı ardışık desen ile incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi araştırma evreninden seçilen 390 kişilik örneklem grubuna, araştırmacılar tarafından geliştirilen dini düşünce ve yaşam tarzına yönelik zorbalık mağduriyeti anketi uygulanmış, nicel veriler analiz edildikten sonra açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlar belirlenerek, yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla araştırmanın nitel verileri toplanmıştır. Çalışmanın nitel boyutu, fakülte içerisinde zorbalığa uğradığını belirten 15 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen verilerin, yükseköğretim kurumlarında zorbalıkla mücadele stratejilerinin geliştirilmesi ve öğrencilerin psikososyal ihtiyaçlarına yönelik destek mekanizmalarının iyileştirilmesi için yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
Bullying can be defined as the intentional targeting of an individual or group by another individual or group, usually based on a power imbalance, causing physical, emotional or psychological harm in a continuous and repeated manner. Bullying can occur not only among individuals, but sometimes in groups or institutions, and is reproduced through dynamics shaped by social structures, cultural norms and power relations. In this context, bullying manifests itself in different forms depending on the age and developmental level at which it occurs, and the form and place where it is practiced. Although there are many studies on bullying in the literature, it is seen that these studies are mostly conducted on pre-university students, and that studies on bullying experienced by university students are quite limited. In addition, there is no study on the nature of bullying that university students are subjected to in terms of their religious thoughts and lifestyles. Therefore, this study aims to examine the bullying victimization of Faculty of Theology students regarding their religious thoughts and lifestyles and its consequences using explanatory sequential design, a mixed method design. In the quantitative dimension of the study, the questionnaire on bullying victimization regarding religious thoughts and lifestyles developed by the researchers was applied to a sample group of 390 people selected from the research population of Selcuk University Faculty of Theology. After the quantitative data were analyzed, the issues that needed to be explained were determined and the qualitative data of the study were collected through semi-structured interviews. The qualitative dimension of the study consisted of 15 students who stated that they were bullied in the faculty. It is thought that the data obtained from the research will serve as a guide to develop strategies to combat bullying in higher education institutions and to improve support mechanisms for the psychosocial needs of students.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 12, 2025 |
Publication Date | June 15, 2025 |
Submission Date | January 6, 2025 |
Acceptance Date | May 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |