Abstract
Küreselleşme ile ürünlerin alım satımında daha fazla insanın sürece dâhil olması mal
ve hizmetlerin üretim kapasitesinde artışa neden olmuş; bu kapasite artışı tüketimi ve tüketim
kültürünü dayatmıştır. İslami sermaye; Adalet ve Kalkınma Partisi’nin 2002 yılında genel
seçimleri kazanmasının ardından, neo-liberal piyasa ekonomisinin sunduğu olanakları da
kullanarak, sosyoekonomik statüde yükselişe geçmiştir. Türkiye’de İslami tüketim piyasasının
gelişmesi ile birlikte, muhafazakâr kesime hitap eden İslami moda kadın dergileri de yayın
hayatına girmiştir. Söz konusu dergiler, yayın politikalarında, İslami muhafazakâr kadınların
kamusal alandaki giyim kuşam tarzlarına yol göstermeyi ve İslami modayı belirlemeyi
hedeflemektedir. Bu çalışmanın amacı İslami kesime hitap eden Âlâ ve Aysha dergilerinde
İslami muhafazakâr kadınların tüketim kültürüne eklemlenmesi amacıyla kullanılan söylem
stratejilerinin ortaya çıkarılmasıdır. Dergilerin metinlerinde sıklıkla kullanılan kavramlar: klas
olmak, güzelliğini keşfetmek, kendi stilini oluşturmak, asalet, zarafet, şıklık, şıklığa şıklık katmak,
şıklık yarışı içinde olmak ışıltı, aristokrat görünüm, saray esintileri, neyi-nerede-ne zaman
giyeceğini bilmek vb.dir. Çalışmada tesettürlü kadının giyimine veya beğenilerine rehberlik
etmek amacıyla ilk tesettür modası dergisi olması nedeniyle Âlâ dergisi ve yayın hayatına devam
eden dindar muhafazakâr orta ve üst-orta sınıf alışan ve alışmayan kadınlara seslenen Aysha
dergisi ele alınmaktadır. Çalışmada feminist metodoloji takip edilerek eleştirel söylem analizi
tekniği kullanılmıştır.