Research Article
BibTex RIS Cite

DKAB ÖĞRETMENLERİNİN ALTERNATİF ÖLÇME DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİNİ KULLANMA DÜZEYİ

Year 2018, Volume: 8 Issue: 16, 201 - 225, 24.12.2018
https://doi.org/10.31834/kilissbd.452693

Abstract

    Çalışmanın
amacı ilkokul ve ortaokul DKAB (Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi) öğretmenlerinin
AÖD (Alternatif Ölçme Değerlendirme) tekniklerini kullanma düzeylerini belirlemek
ve karşılaştıkları sorunları tespit ederek bu sorunlara yönelik çözüm önerileri
getirmektir.

         Araştırma evrenini 2017-2018 eğitim
öğretim yılı Osmaniye il merkezi ve il merkezine bağlı köylerde görev yapan 129
tane DKAB öğretmeni oluşturmaktadır. Evrende bulunan 129 tane DKAB öğretmenine
ulaşılması hedeflenmiş ancak 109 tane öğretmene ulaşılabilmiştir. Bu tüm
evrenin % 84.49 karşılık gelmektedir. Ayrıca tesadüfü olarak seçilen 10
öğretmenle birebir görüşülmüştür. Öğretmenlere uygulanan anketten hem nicel hem
de nitel veriler elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde yüzde ile
frekanslardan faydalanılmıştır. Nicel verilerin analizinde frekans ile yüzdelerden
faydalanılarak tablolar elde edilmiş ve bunların altlarına gerekli olan
açıklamalar yapılmıştır. Bu şekilde elde edilen verilerin nitel boyutunun analizinde
betimsel analiz tekniği uygulanmıştır.





         Neticede Açık uçlu soru, Kavram haritası,
Sözlü sunum, Proje, Gözlem, Performans görevlerinin diğer AÖD tekniklerine göre
fazla kullandıkları görülmüştür. AÖD tekniklerini kullanma durumları,
öğretmenlerin çeşitli özelliklere göre önemli bir değişiklik göstermediği
görülmüştür. Öğretmenlerin AÖD tekniklerinden Sözlü sunum, Gözlem, Açık uçlu
soru, Kavram haritası tekniklerini diğer tekniklere nazaran daha sık
kullandıkları görülmüştür. Öğretmenlerin AÖD teknikleri içerisinden en fazla İbadet
öğrenme alanını kullandıkları görülmüştür. Öğretmenler ayrıca AÖD tekniklerinin
uygulanması sırasında sınıflarında birçok sorunla karşılaştıklarını ifade
ederek bu sorunların çözümlerine ise çeşitli öneriler getirmişlerdir.

References

  • Akınoğlu, O. (2004). Yapılandırmacı Öğrenme ve Coğrafya Öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 10.
  • Büyükkaragöz, S. S. (1997). Program Geliştirme ”Kaynak Metinler”. Konya: Kuzucular Ofset.
  • Çelik, V. (2008). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Erdem, A. ve Erdem, M. (2015). Yapılandırmacı Karma Öğrenme Ortamlarının Dinleme ve Konuşma Becerilerine Etkisi. Elementary Education Online, 14(3), 1130-1148, 2015.
  • MEB, (2005). İlköğretim 1-5.Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB, (2010). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • MEB (2014). Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Ankara: MEB Yayınları.
  • Oğur, R. ve Tekbaş, Ö. F. (2003). Anket Nasıl Hazırlanır?. http://www.ttb.org.tr/STED/sted0903/anket.pdf.
  • Tekindal, S. (2000). Klasik Yazılı Sınavla ve Çok Sorulu Testle Elde Edilen Ölçümlerin Güvenirlik ve Geçerliği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 38-46.
  • Yıldız, M. ve Genç, M. F. (2016). Ortaokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Tekniklerini Kullanma Düzeyleri ve Karşılaştıkları Sorunlar. İLTED, Erzurum 2016/1, sayı: 45, 45-80.
  • Yıldız, M. (2015). Ortaokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Ve Değerlendirme Tekniklerini Kullanma Düzeyleri ve Karşılaştıkları Sorunlar (Sivas İli Örneği). Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı, Din Eğitimi Bilim Dalı, Sivas.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2018, Volume: 8 Issue: 16, 201 - 225, 24.12.2018
https://doi.org/10.31834/kilissbd.452693

Abstract

References

  • Akınoğlu, O. (2004). Yapılandırmacı Öğrenme ve Coğrafya Öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 10.
  • Büyükkaragöz, S. S. (1997). Program Geliştirme ”Kaynak Metinler”. Konya: Kuzucular Ofset.
  • Çelik, V. (2008). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Erdem, A. ve Erdem, M. (2015). Yapılandırmacı Karma Öğrenme Ortamlarının Dinleme ve Konuşma Becerilerine Etkisi. Elementary Education Online, 14(3), 1130-1148, 2015.
  • MEB, (2005). İlköğretim 1-5.Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB, (2010). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • MEB (2014). Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Ankara: MEB Yayınları.
  • Oğur, R. ve Tekbaş, Ö. F. (2003). Anket Nasıl Hazırlanır?. http://www.ttb.org.tr/STED/sted0903/anket.pdf.
  • Tekindal, S. (2000). Klasik Yazılı Sınavla ve Çok Sorulu Testle Elde Edilen Ölçümlerin Güvenirlik ve Geçerliği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 38-46.
  • Yıldız, M. ve Genç, M. F. (2016). Ortaokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Tekniklerini Kullanma Düzeyleri ve Karşılaştıkları Sorunlar. İLTED, Erzurum 2016/1, sayı: 45, 45-80.
  • Yıldız, M. (2015). Ortaokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Ve Değerlendirme Tekniklerini Kullanma Düzeyleri ve Karşılaştıkları Sorunlar (Sivas İli Örneği). Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı, Din Eğitimi Bilim Dalı, Sivas.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Pervin Karbeyaz

Publication Date December 24, 2018
Acceptance Date December 14, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 16

Cite

APA Karbeyaz, P. (2018). DKAB ÖĞRETMENLERİNİN ALTERNATİF ÖLÇME DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİNİ KULLANMA DÜZEYİ. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16), 201-225. https://doi.org/10.31834/kilissbd.452693