Gündelik yaşamı oldukça etkileyen hatta bir yönüyle kuşatan dijitalleşme; sağlıklı ve doğru kullanılması halinde insan hayatına olumlu etkilere sahiptir. Buna karşın bir uğraş alanı olarak amaçsız veya doğru kullanılmaması halinde hayatımızı, hatta toplumsal bekamızı tehdit eder noktaya gelmektedir. Yoğun dijitalleşme insan davranışlarını her yönüyle kuşatırken, bireyleri geleneklerden uzaklaştırması, insani olan her şeye mesafe yaratması, sinir kas sisteminden biliş bulanıklığına kadar birçok olumsuz etkiler yaratması gibi sorunları da hayatımıza taşımaktadır. Dünya sağlık örgütü tarafından bağımlılık olarak tanınmakta ve kullanım bozukluğu şeklinde kendini göstermektedir. Bu çalışmayla söz konusu duruma ilişkin ailelerin maruz kaldığı dijital bağımlılık ve kullanım bozukluğunu araştırmak hedeflenmiştir. 2018-2019 eğitim öğretim yılı kapsamında çalışma sınırlı tutulmuştur. Buna göre ailelere uygulanan Dijitanaliz tekniğinin verimlilik durumu işlevsellik boyutuyla irdelenmiştir. Dijitanaliz tekniği tarafından geliştirilen akademik ve bilimsel kurallar dahilinde, dijital bağımlılığı ve düzeyini ölçerek; neden-sonuç-çözüm üçleminde ebeveynleri bilinçlendiren bir ölçektir. Geçerlilik-güvenirliliği ispatlanmış olan Dijitanaliz tekniğinin etkililiğine ilişkin 483 aileden alınan veriler değerlendirilmiştir. Yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış anket formundan oluşan sorular, Kayseri ili Talas ilçesinde bulunan 9 okuldan; random örneklem yöntemiyle belirlenen 550 aileye ulaştırılmıştır. Geçerli dönüt sağlayan 483 veri ışığında araştırma yürütülmüştür. Frekans analizi şeklinde çözümleme tekniği kullanılırken, araştırma verilerine yansıyan yönleriyle bugüne kadar geliştirilen ilk teknik olması, kullanımının kolaylığı ve kısa sürede grafiksel istatistikler eşliğinde rapor sunması, ailelere online algo-ritmik sistem eşliğinde 0,97 güvenirlik düzeyinde veri sağlaması açısından yeterli olduğu düşüncesi katılımcılarda hakimdir. Ailelerin problemlerinin teşhisi ve tedavisinde etkililik derecesi araştırmanın temel hedefi olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2020 |
Acceptance Date | June 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 19 |