Geçmişten günümüze müziğin evrensel dilinin mimari ile bütünleşerek somutlaşmış olduğu konser binaları, farklı türdeki müzikal seslerin en iyi kalitede algılanmasını sağlamak amacıyla ses, hacim, sanatçı ve dinleyici arasında kurulan ilişkinin etkili şekilde tasarıma yansıdığı, kentlerin kültür ve sanat kimliğini oluşturan kent dokusundaki önemli sembolik yapılar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu özellikleriyle konser binaları hem kentsel hem fonksiyonel hem estetik hem yapısal hem de fiziksel tasarım yaklaşımları açısından bulundukları şehirler ve ülkeler için sembolik önem taşıyan sanatsal yapılar arasında yer almaktadır. Bu çalışmada Danimarka’nın gelişmekte olan Ørestad kentinde Pritzker ödüllü mimar Jean Nouvel tarafından tasarlanan Kopenhag Konser Binası incelenmiştir. Konser binasının kentteki ulaşım sistemleriyle bağlantısı araştırılarak yapının kent siluetindeki konumu ve çevresindeki önemli yapılarla olan ilişkisi belirlenmiştir. Konser binasında, teknolojik sistemlerin kullanımı ile malzeme seçiminin görsel ve işitsel konfora etkisi değerlendirilmiştir. İşlevlerin ve mekânsal özelliklerin, etkili bir işitsel ve görsel performans sağlanabilmesi amacıyla yapının tasarımına nasıl yansıtıldığı irdelenmiştir. Ayrıca konser binasının tasarım unsurlarının sirkülasyon alanlarında ve diğer mekanların içinde yarattığı etkiler de incelenmiştir. Çalışma kapsamında konser binasının; kent ve yakın çevre bağlamı, fonksiyonel bağlamı, fiziksel çevre bağlamı, form ve strüktürel bağlamı, salon ile fuaye-sahne-sahne arkası birimlerin tasarım yaklaşım bağlamları yerinde gözlemler ve literatür analizleriyle değerlendirilmiştir.
Concerts buildings are where the universal language of music has become concrete through integration with architecture and are symbolic buildings in the very texture of the city, forming its cultural and artistic identity, which reflect the relationship between sound, volume, artist and audience into design effectively. Concert buildings with these peculiarities take their place among those artistic buildings which have symbolic importance for the cities and countries where they are located, in terms of urban, functional, aesthetic, structural, and physical design approaches. In this study, the Copenhagen Concert Building, designed by Pritzker Prize-winning architect Jean Nouvel in the developing city of Ørestad in Denmark, was examined. The connection of the concert building with the transportation systems in the city was examined, and its location in the urban skyline and its relationship with other important buildings around it were evaluated. The effect of the use of technological systems and material selection on visual and auditory comfort in the concert building was evaluated. It examined how the spatial features and functions were reflected in the design of the building, in order to provide an effective acoustic and visual performance. The effect of the design elements of the concert building on the circulation areas and within the spaces was examined. In the scope of this study, the urban and immediate environmental context, functional context, physical environment context, form and structural context, design approach contexts of the hall and foyer-stage-backstage units of the concert building were discussed. The author investigated the building and the city of Copenhagen and evaluated the building by analyzing information from the literature, maps, technical drawings and visual material.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 3, 2024 |
Acceptance Date | December 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 2 |