People spend most of their time in closed areas. These closed areas are where people move away from nature and create artificially. The comfort conditions of indoor spaces affect the activities of users as well as their health status. As important as it is to ensure the optimum thermal, visual and acoustic performances of the user in the indoor space, the ventilation performance must be as good as the ventilation performance to ensure indoor air quality. Especially in buildings that appeal to many users, the importance of ventilation in the indoor environment must be considered. Ventilation is done to prevent the spread of epidemic diseases in the space, reduce foul odours, and expel harmful particles in the air indoors. Ventilation performance is also of great importance in educational buildings, as it appeals to a large number of users at the same time. Especially in classrooms, epidemics are transmitted as a result of insufficient ventilation. It is also clear that indoor air quality affects study performance and course success. This study aims to emphasise the importance of indoor air quality and ventilation performance in educational buildings. In this context, a literature review on indoor air quality was conducted, and indoor air quality studies conducted in Turkey, especially in primary and university-level schools, were compared. The study is valuable for guiding future studies on indoor air quality in educational buildings.
Indoor air quality ventilation ventilation performance building envelope educational buildings.
İnsanlar zamanlarının çoğunu kapalı alanlarda geçiriyor. Bu kapalı alanlar insanların doğadan uzaklaştıkları ve yapay olarak oluşturdukları alanlardır. Kapalı alanların konfor koşulları kullanıcıların aktivitelerinin yanı sıra sağlık durumlarını da etkilemektedir. Kapalı mekânda kullanıcının optimum ısıl, görsel ve akustik performanslarının sağlanması ne kadar önemliyse, iç hava kalitesinin sağlanması için havalandırma performansının da o kadar iyi olması gerekir. Özellikle çok sayıda kullanıcıya hitap eden binalarda iç ortamdaki havalandırmanın önemi mutlaka göz önünde bulundurulmalıdır. Havalandırma, salgın hastalıkların mekanda yayılmasını önlemek, kötü kokuları azaltmak ve iç mekandaki havada bulunan zararlı partikülleri dışarı atmak için yapılır. Havalandırma performansı, aynı anda çok sayıda kullanıcıya hitap ettiği için eğitim binalarında da büyük önem taşır. Özellikle sınıflarda yetersiz havalandırma sonucu salgın hastalıklar bulaşmaktadır. İç hava kalitesinin çalışma performansını ve ders başarısını etkilediği de açıktır. Bu çalışma, eğitim binalarında iç hava kalitesi ve havalandırma performansının önemini vurgulamayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, iç hava kalitesi ile ilgili bir literatür taraması yapılmış ve Türkiye'de özellikle ilköğretim ve üniversite düzeyindeki okullarda yapılan iç hava kalitesi çalışmaları karşılaştırılmıştır. Çalışma, eğitim binalarında iç hava kalitesi konusunda gelecekte yapılacak çalışmalara yol göstermesi açısından değerlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sustainable Architecture, Architecture (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | November 2, 2024 |
Acceptance Date | January 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |