Amaç: Bu çalışma, maternal çocuk yetiştirme tutumu ve erken çocukluk döneminde sık görülen davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı araştırma türündedir. Araştırmanın örneklemini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında il merkez sınırları içerisinde devlet okullarında okul öncesi eğitime kayıtlı çocuğu bulunan 756 anne oluşturdu. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği (OÖDSTÖ) ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (ÇYTÖ) ile toplandı. Veriler SPSS 22.0 programına aktarıldı, tanımlayıcı istatistiksel analizler ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmamıza katılan annelerin %66.7’si, babaların %45.6’sı 26-35 yaşlar arasındaydı. Annelerin %54.4’ü, babaların %55.6’sı lisans/lisansüstü eğitim düzeyine sahipti. Çocukların yaş ortalaması 63.70 (5.59) aydı. OÖDSTÖ toplam puan ortalaması 11.63 (5.78) idi. Annelerin, ÇYTÖ’nün alt boyutlarından aldığı puanlar sırasıyla demokratik 10.51 (2.71); otoriter 20.01 (2.15); koruyucu 21.51 (2.73); aşırı hoşgörülü 19.63 (2.44) dü. Bu çalışmada, demokratik ebeveyn tutumuna sahip annelerin çocuklarında davranış sorunlarının azaldığı; otoriter, koruyucu, aşırı hoşgörülü tutuma sahip annelerin çocuklarında davranış sorunlarının arttığı belirlendi (p<0.05). Verilere göre anne ve baba yaşı azaldıkça, çocuğun yaşı küçüldükçe ve kardeş sayısı arttıkça çocuklarda problemli davranış görülme sıklığı artmaktadır (p<0.05).
Sonuç: Okul öncesi dönemde davranış problemlerinin saptanması, erken müdahalelerin geliştirilmesini ve tedavisini sağlamaktadır. Bu noktada, ebeveyn tutumlarının davranış sorunları üzerine etkilerini bilmenin, ebeveynleri özellikle anneleri eğitim programlarına dahil etmenin sağlıklı çocuklar yetiştirilmesine ve toplum sağlığının geliştirilmesine hizmet edeceği düşünülmektedir.
Objective: This study was conducted to investigate the relationship between maternal child rearing attitude and behavioral problems in early childhood.
Method: The study is a descriptive research type. The sample of the study consisted of 756 mothers with children enrolled in preschool education in public schools within the borders of city center in the 2022-2023 academic year. The data were collected with the Personal Information Form, Preschool Behavioral Problems Screening Scale (PBPSS) and Child Raising Attitude Scale (CRAS). The data were transferred to the SPSS 22.0 program and evaluated using descriptive statistical analyses and Pearson Correlation Analysis.
Results: 66.7% of the mothers and 45.6% of the fathers were between the ages of 26-35, 54.4% of the mothers and 55.6% of the fathers had undergraduate/graduate education. The mean age (months) of the children was 63.70 (5.59). The mean total score of the PBPSS was 11.63 (5.78). The scores of the mothers on the democratic, authoritarian, protective, and overly tolerant sub-dimensions of the CRAS were 10.51 (2.71); 20.01 (2.15); 21.51 (2.73); and 19.63 (2.44), respectively. In this study, it was determined that mothers with democratic parental attitudes decreased behavioral problems in children, while mothers with authoritarian, protective and overly tolerant attitudes increased behavioral problems in children (p<0.05). According to the data, the frequency of problematic behaviors in children increased as the age of the mother and father decreased, the age of the child decreased and the number of siblings increased (p<0.05).
Conclusion: Detection of behavioral problems in the preschool period enables the development and treatment of early interventions. At this point, knowing the effects of parental attitudes on behavioral problems and including parents, especially mothers, in training programs serve to raise healthy children and improve public health.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | April 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.