Amaç: Bu çalışmanın amacı; İstanbul ilinde özel bir beslenme ve diyet kliniğine başvuran yetişkin bireylerin sosyal görünüş kaygısının besin tercihine etkisinin incelenmesi ve antropometrik ölçüm ilişkisinin değerlendirilmesiydi.
Yöntem: Katılımcılara, sosyodemografik özelliklerini ve beslenme durumlarını içeren Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği (SGKÖ) ve Besin Seçim Anketi’nden (BSA) oluşan anketler yüz yüze uygulandı. Veriler SPSS v26 (IBM Inc., Chicago, II, USA) paket programında analiz edildi.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması:40.03±12.12 yıl, beden kütle indeksi (BKİ) ortalaması: 26.93±5.41kg/m², bel çevresi: 88.97±18.17 cm, kalça çevresi: 101.66±17.52cm, bel/kalça: 0.88±0.09 cm, bel/boy:0.53±0.10 cm olup, 197’si erkek ve 313’ü kadındı. Kadınların SGKÖ toplam puan ortancası (U=25352; p<0.01), BSA’nın alt faktörlerinden olan Sağlık (U=20807; p<0.001), Duygu Durum (U=23941.5; p<0.001), Uygunluk (U=20520; p<0.001), Doğal İçerik (U=22974.5; p<0.001), Fiyat (U=27182.5; p<0.05), Ağırlık Kontrolü (U=20412.5; p<0.001), Aşinalık (U=22933.5; p<0.001), Etik Kaygı (U=24077.5; p<0.001) istatistiksel olarak yüksek bulundu. BKİ, bel çevresi, bel/kalça değerleri arttıkça duygu durum, uygunluk, doğal içerik, ağrılık kontrolü ve etik kaygı alt faktör puanları azaldı (p<0.05). SGKÖ toplam puanlarındaki artış, BSA’nın duygu durum ve uygunluk alt faktör puanlarında artışa neden oldu (p<0.05).
Sonuç: Sosyal Görünüş Kaygısının yüksek olması besin seçimlerini ve vücut kompozisyonlarını etkilemektedir.
Araştırmamıza destek veren katılımcılara teşekkür ederiz.
Objective: The aim of this study was to evaluate the effects of social appearance anxiety of adult individuals who applied to a private nutrition and diet clinic in Istanbul province on their food choice and its relationship with anthropometric measurements.
Method: Social Appearance Anxiety Scale (SAAS) and Food Choice Questionnaire (FCQ) including questions on participants’ sociodemographic characteristics and nutritional status were performed face to face. Data were analyzed with SPSS v26 (IBM Inc., Chicago, II, USA) package program.
Results: Mean age of participants was 40.03±12.12 years, mean body mass index (BMI) was 26.93±5.41kg/m², waist circumference was 88.97±18.17 cm., hip circumference was 101.66±17.52cm., waist/hip ratio was 0.88±0.09 cm., waist/height ratio was 0.53±0.10 cm. 197 participants were male and 313 were female. Females’ median total “SAAS” score (U=25352; p<0.01), and FCQ’s “Health” (U=20807; p<0.001), “Mood” (U=23941.5; p<0.001), “Convenience” (U=20520; p<0.001), “Natural Content” (U=22974.5; p<0.001), “Price” (U=27182.5; p<0.05), “Weight Control” (U=20412.5; p<0.001), “Familiarity” (U=22933.5; p<0.001), and “Ethical Anxiety” (U=24077.5; p<0.001) subfactor scores were found to be statistically significantly higher. Mood, Convenience, Natural Content, Weight Control and Ethical Concern subfactor scores decreased with increasing BMI, waist circumference, and waist/hip values (p<0.05). Increasing SAAS total scores also increased FCQ’s mood and convenience subfactor scores (p<0.05).
Conclusion: High Social Appearance Anxiety affect food choice and body compositions.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2023 |
Submission Date | May 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.