Objective: The aim of our study was to examine the third-year students' of the physiotherapy and rehabilitation department who took sportsman health and rehabilitation courses, physical fitness test results, and the perspectives on physical fitness tests.
Material and methods: 64 volunteer students participated in the study. The students' views on the concept of physical fitness were examined with the help of questions prepared by the researchers. The physical fitness performances of the students were evaluated using the flamingo balance test, standing long jump test, touch the disc test, sit-reach test, bent arm grip test, shuttle test, and 10x5 shuttle run test.
Results: 43 female (67.2%) and 21 male (32.8%) students participated in the study. The average age of the students was 20.95 ± 0.97 years. There was a statistically significant difference in all tests except for the sit-and-reach test, by gender (p <0.05). Female students performed better in the Flamingo balance test and touch the disc test, while male students were better in other tests. A statistically significant negative correlation was found between body mass index values of female students and bent arm grip test and standing long jump scores (r1: -0.497, r2: -0.463; p<0.01).
Conclusion: The results of our study showed that students did not connect with physical fitness levels and their ability to meet professional practices physically, and their physical fitness test scores were similar to age groups.
None
Amaç: Çalışmamızın amacı sporcu sağlığı ve rehabilitasyon dersini alan fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü üçüncü sınıf öğrencilerinin fiziksel uygunluk test sonuçlarını ve fiziksel uygunluk testlerine bakış açılarını incelemekti.
Gereç ve yöntem: Çalışmaya 64 gönüllü öğrenci katıldı. Araştırmacılar tarafından hazırlanan sorular yardımıyla öğrencilerin fiziksel uygunluk kavramına ilişkin görüşleri incelendi. Öğrencilerin fiziksel uygunluk performansları flamingo denge testi, durarak uzun atlama testi, disklere dokunma testi, otur-uzan testi, bükülü kolla tutunma testi, mekik testi ve 10x5 mekik koşu testi kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmaya 43 kız (%67.2) ve 21 erkek (%32.8) öğrenci katıldı. Öğrencilerin yaş ortalaması 20,95±0,97 yıldı. Öğrencilerin cinsiyetlerine göre test skorları karşılaştırıldığında otur-uzan testi dışındaki tüm testlerde istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<0.05). Flamingo denge testi ve disklere dokunma testinde kız öğrenciler daha iyi performans gösterirken diğer testlerde erkek öğrenciler daha iyiydi. Kız öğrencilerin vücut kütle indeksi değerleri ile bükülü kolla tutunma ve durarak uzun atlama skorları arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönlü ilişki saptandı (r1:-0.497, r2: -0.463; p<0.01).
Sonuç: Çalışmamızın sonuçları öğrencilerin fiziksel uygunluk düzeyleri ile mesleki uygulamaları fiziksel olarak karşılayabilme yeterliliği arasında bağ kurmadıklarını ve fiziksel uygunluk test skorlarının kendi yaş gruplarına benzer olduğunu gösterdi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2020 |
Submission Date | July 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |
This material is licensed by Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.