Objective: People also think that artificial intelligence can have negative impacts as well as it has positive contributions to life. In this study, it has been aimed to determine the expectations, concerns and thoughts of university students studying in health sciences departments about artificial intelligence.
Materials and Methods: The study is planned as a cross-sectional research. In the study, a questionnaire consisting of 55 questions on the future technological, sociological and professional effects of artificial intelligence has been applied to the students. A total of 550 students have been included in the study. In the study, knowledge about the use of artificial intelligence technologies has been also analyzed in addition to the students' thoughts about artificial intelligence.
Results: Most of the students can use artificial intelligence technologies according to the findings of the study. Students mostly think that artificial intelligence will have negative sociological effects in the future. Students assume that artificial intelligence will bring positive contributions to the field of health and medicine. Students think that artificial intelligence will increase the success rate in treatment. Students also think that artificial intelligence will cause unemployment in the future (p<0.05).
Conclusion: Whereas students think that artificial intelligence will have positive effects on technology and health, they assume that it will have negative effects on the subjects of sociology and unemployment. It is supported that medical students ought to get an education on artificial intelligence. Research should be done to increase the positive effects of artificial intelligence on life in the future and to reduce its negative effects.
-
-
-
Amaç: İnsanlar yapay zekanın yaşama olumlu katkı sağlayacağının yanısıra olumsuz etkilerinin de olabileceği endişesini taşımaktadır. Bu çalışmada sağlık bilimleri bölümlerinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin, yapay zeka konusundaki beklentileri, endişeleri ve düşüncelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma kesitsel olarak planlanmıştır. Çalışmada Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesinde öğrenim gören Diş Hekimliği, Tıp, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi ve Ebelik öğrencilerine yapay zekanın gelecekteki teknolojik, sosyolojik ve mesleki etkilerine ilişkin 55 soruluk bir anket uygulanmıştır. Araştırmaya toplam 550 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin yapay zeka hakkındaki düşüncelerinin yanısıra yapay zeka teknolojilerinin kullanım sıklıkları da araştırılmıştır.
Bulgular: Çalışma bulgularına göre öğrenciler, yapay zeka teknolojilerini çoğunlukla kullanmaktadırlar. Öğrenciler çoğunlukla, yapay zekanın gelecekte sosyolojik açıdan olumsuz etkileri olacağını düşünmektedirler. Öğrenciler yapay zekanın, sağlık ve tıp alanında olumlu katkılar sağlayacağını düşünmektedir. Öğrenciler yapay zekanın tedavideki başarı oranını artıracağını düşünmektedir. Öğrenciler yapay zekanın gelecekte işsizliğe neden olacağını düşünmektedirler (p<0.05).
Sonuç: Öğrenciler yapay zekanın teknoloji ve sağlık alanında olumlu etkileri olacağını düşünmekte iken, sosyolojik açıdan ve işsizlik konusunda olumsuz etkileri olacağını düşünmektedirler. Üniversite öğrencilerine yapay zeka konusunda eğitim verilmelidir. Yapay zekanın gelecekte yaşama olumlu etkilerinin artırılması ve olumsuz etkilerinin azaltılması için araştırmalar yapılmalıdır.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | April 30, 2021 |
Submission Date | March 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 1 |
This material is licensed by Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.