Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK TURİZMİ AÇISINDAN YETKİ BELGESİNE SAHİP HASTANELERİN WEB SİTELERİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 83 - 87, 31.12.2021
https://doi.org/10.52831/kjhs.939408

Abstract

Amaç: Çalışmanın amacı, medikal turizmde önemi artan bir destinasyon olarak gösterilen Türkiye’de “Uluslararası Sağlık Turizmi Yetki Belgesi” almaya hak kazanmış olan kuruluşların, web sitelerini ne kadar etkin kullandıklarını incelemektir. Yöntem: Araştırma tarama modeli ile gerçekleştirildi. Araştırma kapsamına giren hastanelerin web siteleri içerik analizine tabi tutuldu. Bulgular: Araştırma kapsamına 151 özel hastane, 36 kamu hastanesi, 22 kamu üniversite hastanesi ve 21 vakıf üniversite hastanesi alındı. Web siteleri üzerinden toplanan veriler mülkiyet türüne göre yüzde ve frekans analizlerine tabi tutulmuş ve yorumlandı. Sonuç: Çalışmada genel olarak sağlık turizmi açısından hazır bulunuşluk düzeyi bakımından en olumlu durumu gösteren hastanelerin özel hastaneler ve vakıf üniversitesi hastaneleri olduğu gözlendi.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

References

  • Connell J. Medical tourism: Sea, sun, sand and… surgery. Tour Manag. 2006;27(6):1093-1100.
  • Pattharapinyophong W. The opportunities and challenges for Thailand in becoming the medical tourism hub of the ASEAN Region. J Manag Sci Suratthani Rajabhat University. 2019;6(1):1-16.
  • Medical Tourism Magazine | Powered by Global Healthcare Resources. [Internet]. Magazine.medicaltourism.com. 2021 [cited 14 July 2020]. Available from: https://www.magazine.medicaltourism.com/
  • Patients Beyond Borders. [Internet]. 2020 [cited 8 March 2020]. Available from: https://www.patientsbeyondborders.com/media
  • Ile F. Țigu G. Medical tourism market trends-an exploratory research. Proc Int Conf Bus Excell. 2017;11(1):1111-1121.
  • Hafizan A, Mardiana O, Syafiq S. et. al. Analysis of medical tourism policy: a case study of Thailand, Turkey and India. IJPHCS. 2018;5(3):17-31.
  • Smith P, Forgione D. Global outsourcing of healthcare: a medical tourism decision model. J Inf Technol Case Appl Res. 2007;9(3):19-30.
  • Doshi D. Health tourism: an exploratory study on motivation, satisfaction and consumption behavior of health tourists in Malaysian private hospitals. [Doctoral]. University of Malaya; 2008.
  • Lunt N, Machin L, Green S, Mannion R. Are there implications for quality of care for patients who participate in international medical tourism?. Expert Rev Pharmacoeconomics Outcomes Res. 2011;11(2):133-136.
  • Lunt N, Hardey M, Mannion R. Nip, Tuck and Click: Medical tourism and the emergence of web-based health information. Int J Med Inform. 2010;4(1):1-11.
  • Birdir K, Buzcu Z. JCI akreditasyon belgesine sahip olan sağlık kuruluşlarının web sitelerinin medikal turizm açısından değerlendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;11(1):1-19.
  • Kiráľová A, Pavlíčeka A. Development of social media strategies in tourism destination. Procedia Soc Behav Sci. 2015;175:358-366.
  • Öksüz B, Altıntaş V. Sağlık turizminde dijital iletişim kanallarının kullanımı. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi. 2017;14(1):59-75.
  • Kaya M, Filiz M. Şehir hastanelerinin mevcut web sitelerinin incelenmesi. TURAJAS. 2018;1(1):41-46.
  • Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Hakkında Yönetmelik (2017, 13 Temmuz). Resmi Gazete (Sayı: 30123). https://saglikturizmi.saglik.gov.tr/Eklenti/28811/0/saglik-turizmi-yonetmelikpdf.pdf
  • Uğurluoğlu Ö. İstanbul'daki hastanelerin web sitesi özellikleri üzerine bir inceleme. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 2009;12(1):87-104.
  • Mason A, Wright K. Framing medical tourism: an examination of appeal, risk, convalescence, accreditation, and interactivity in medical tourism web sites. J Health Commun. 2011;16(2):163-177.
  • Tengilimoğlu D, Guzel A, Aykan C, Tengilimolu E, Boduroğlu E. The evaluation of the digital marketing activities of thermal facilities and jci accredited hospitals in terms of health tourism. IJHMT. 2018;3(2):108-121.
  • Omer Tontus H, Nebioglu S. Turkey as a health tourism destination: reviewing of 2015-2016 data. J Tourism Hospit. 2018;7(1):336-342.
  • Lee C. Just what the doctor ordered: medical tourism. Monash University. 2017.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023). 2019,https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2019/07/OnbirinciKalkinmaPlani.pdf
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. 2019-2023 Stratejik Planı. 2019, https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/35748,stratejikplan2019-2023pdf.pdf?0
  • Kılınç İ. Türkiye medikal turizm sektöründe hizmet kalitesi ve memnuniyet üzerine bir alan araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 2017;8(17):130-143.
  • BHM Healthcare Solutions, A cost/benefit analysis of tjc accreditation. [cited 10 April 2020]. Available from: https://bhmpc.com/2015/03/a-costbenefit-analysis-of-tjc-accreditation/.
  • Özsarı SH, Hoşgör H, Hoşgör DG. Hastane web site performanslarının halkla ilişkiler ve tanıtım açısından incelenmesi: Türkiye, Hindistan ve İrlanda örnekleri. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;4:209-217.
  • John S, Larke R, Kilgour M. Applications of social media for medical tourism marketing: an empirical analysis. Anatolia. 2018;29(4):553-565.
  • Tan GWH, Lee VH, Hew JJ, Ooi KB, Wong LW. The interactive mobile social media advertising: an imminent approach to advertise tourism products and services?. Telemat Inform. 2018;35(8):2270-2288.
  • Global penetration social media 2020 | Statista [Internet]. Statista. 2021 [cited 13 April 2020]. Available from: https://www.statista.com/statistics/274773/global-penetration-of-selected-social-media-sites/

EXAMINATION OF THE WEBSITES OF HOSPITALS WITH AUTHORIZATION CERTIFICATE IN TERMS OF HEALTH TOURISM

Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 83 - 87, 31.12.2021
https://doi.org/10.52831/kjhs.939408

Abstract

Objective: The aim of this study is to examine how effectively organizations which are qualified shown as a destination of medical tourism in Turkey of increasing importance in “International Health Tourism Authority Certificate” that was awarded with the organization, it is to examine how effectively they use their website. Method: The research was carried out with a scanning model. The websites of the hospitals within the scope of the research were subjected to content analysis. Results: 151 private hospitals, 36 public hospitals, 22 public university hospitals and 21 foundation university hospitals were included in the scope of the research. The data collected through the websites were subjected to percentage and frequency analysis and interpreted according to the property type. Conclusion: In the study, it was observed that the hospitals that show the most favorable situation in terms of the level of readiness in terms of Health Tourism in general are private hospitals and foundation university hospitals.

Project Number

yok

References

  • Connell J. Medical tourism: Sea, sun, sand and… surgery. Tour Manag. 2006;27(6):1093-1100.
  • Pattharapinyophong W. The opportunities and challenges for Thailand in becoming the medical tourism hub of the ASEAN Region. J Manag Sci Suratthani Rajabhat University. 2019;6(1):1-16.
  • Medical Tourism Magazine | Powered by Global Healthcare Resources. [Internet]. Magazine.medicaltourism.com. 2021 [cited 14 July 2020]. Available from: https://www.magazine.medicaltourism.com/
  • Patients Beyond Borders. [Internet]. 2020 [cited 8 March 2020]. Available from: https://www.patientsbeyondborders.com/media
  • Ile F. Țigu G. Medical tourism market trends-an exploratory research. Proc Int Conf Bus Excell. 2017;11(1):1111-1121.
  • Hafizan A, Mardiana O, Syafiq S. et. al. Analysis of medical tourism policy: a case study of Thailand, Turkey and India. IJPHCS. 2018;5(3):17-31.
  • Smith P, Forgione D. Global outsourcing of healthcare: a medical tourism decision model. J Inf Technol Case Appl Res. 2007;9(3):19-30.
  • Doshi D. Health tourism: an exploratory study on motivation, satisfaction and consumption behavior of health tourists in Malaysian private hospitals. [Doctoral]. University of Malaya; 2008.
  • Lunt N, Machin L, Green S, Mannion R. Are there implications for quality of care for patients who participate in international medical tourism?. Expert Rev Pharmacoeconomics Outcomes Res. 2011;11(2):133-136.
  • Lunt N, Hardey M, Mannion R. Nip, Tuck and Click: Medical tourism and the emergence of web-based health information. Int J Med Inform. 2010;4(1):1-11.
  • Birdir K, Buzcu Z. JCI akreditasyon belgesine sahip olan sağlık kuruluşlarının web sitelerinin medikal turizm açısından değerlendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;11(1):1-19.
  • Kiráľová A, Pavlíčeka A. Development of social media strategies in tourism destination. Procedia Soc Behav Sci. 2015;175:358-366.
  • Öksüz B, Altıntaş V. Sağlık turizminde dijital iletişim kanallarının kullanımı. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi. 2017;14(1):59-75.
  • Kaya M, Filiz M. Şehir hastanelerinin mevcut web sitelerinin incelenmesi. TURAJAS. 2018;1(1):41-46.
  • Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Hakkında Yönetmelik (2017, 13 Temmuz). Resmi Gazete (Sayı: 30123). https://saglikturizmi.saglik.gov.tr/Eklenti/28811/0/saglik-turizmi-yonetmelikpdf.pdf
  • Uğurluoğlu Ö. İstanbul'daki hastanelerin web sitesi özellikleri üzerine bir inceleme. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 2009;12(1):87-104.
  • Mason A, Wright K. Framing medical tourism: an examination of appeal, risk, convalescence, accreditation, and interactivity in medical tourism web sites. J Health Commun. 2011;16(2):163-177.
  • Tengilimoğlu D, Guzel A, Aykan C, Tengilimolu E, Boduroğlu E. The evaluation of the digital marketing activities of thermal facilities and jci accredited hospitals in terms of health tourism. IJHMT. 2018;3(2):108-121.
  • Omer Tontus H, Nebioglu S. Turkey as a health tourism destination: reviewing of 2015-2016 data. J Tourism Hospit. 2018;7(1):336-342.
  • Lee C. Just what the doctor ordered: medical tourism. Monash University. 2017.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023). 2019,https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2019/07/OnbirinciKalkinmaPlani.pdf
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. 2019-2023 Stratejik Planı. 2019, https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/35748,stratejikplan2019-2023pdf.pdf?0
  • Kılınç İ. Türkiye medikal turizm sektöründe hizmet kalitesi ve memnuniyet üzerine bir alan araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 2017;8(17):130-143.
  • BHM Healthcare Solutions, A cost/benefit analysis of tjc accreditation. [cited 10 April 2020]. Available from: https://bhmpc.com/2015/03/a-costbenefit-analysis-of-tjc-accreditation/.
  • Özsarı SH, Hoşgör H, Hoşgör DG. Hastane web site performanslarının halkla ilişkiler ve tanıtım açısından incelenmesi: Türkiye, Hindistan ve İrlanda örnekleri. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;4:209-217.
  • John S, Larke R, Kilgour M. Applications of social media for medical tourism marketing: an empirical analysis. Anatolia. 2018;29(4):553-565.
  • Tan GWH, Lee VH, Hew JJ, Ooi KB, Wong LW. The interactive mobile social media advertising: an imminent approach to advertise tourism products and services?. Telemat Inform. 2018;35(8):2270-2288.
  • Global penetration social media 2020 | Statista [Internet]. Statista. 2021 [cited 13 April 2020]. Available from: https://www.statista.com/statistics/274773/global-penetration-of-selected-social-media-sites/
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Sabahattin Tekingündüz 0000-0002-2528-9029

Fatih Kocaoğlu 0000-0002-6219-6315

Aslıhan İşler 0000-0002-7897-7538

Songül İnan 0000-0002-8169-0538

Ahmet Anar 0000-0002-7676-4248

Project Number yok
Publication Date December 31, 2021
Submission Date May 21, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 3

Cite

Vancouver Tekingündüz S, Kocaoğlu F, İşler A, İnan S, Anar A. SAĞLIK TURİZMİ AÇISINDAN YETKİ BELGESİNE SAHİP HASTANELERİN WEB SİTELERİNİN İNCELENMESİ. Karya J Health Sci. 2021;2(3):83-7.