Objective: During the pandemic, laboratory education of applied courses has been carried out through distance education with previously-known, valid methods. One of these methods is video teaching and concept maps. This study aimed to examine the results of and student satisfaction from using concept maps as an assessment method in video-based distance surgical nursing laboratory education during the COVID-19 pandemic.
Method: This study used a cross-sectional study design. The study was conducted with the second-year nursing students of a four-year faculty in the fall semester of the 2020-2021 academic year. The study sample consisted of 182 second-year nursing students. The students were divided into 11 small groups on the digital education platform. They were shown a total of six different videos, in one-video-a-day fashion, about perioperative nursing approaches within the scope of surgical nursing laboratory practice. They were asked to create a concept map explaining the applications presented during each video teaching and upload it to the system using the homework tab of the distance learning system. The students were asked to evaluate their education through an online questionnaire. Each concept map was scored by the instructors within the framework of the template map prepared previously.
Results: The students' total scores from the concept maps were high, but the scores from the Hierarchy, Examples, and Cross Links sections in all of the maps they created were statistically lower than the scores from the Proposition section (p<0.05). Also, their scores from the first map they created and their general satisfaction were lower (p<0.05).
Conclusion: In this study, it was found that the use of concept maps as an assessment method in video-based distance surgical nursing laboratory education affected student success and satisfaction positively. Concept maps are considered to be an appropriate method even for crowded classes when planned well.
Amaç: Pandemi döneminde uygulamalı derslerin laboratuvar eğitimleri, daha önceden bilinen geçerli yöntemlerle yapılandırılarak ve harmanlanarak uzaktan eğitimle sürdürülmektedir. Bu yöntemlerden biri de video eğitimleri ve kavram haritalarıdır. Çalışmanın amacı, COVID-19 pandemisi sürecinde, uzaktan video temelli cerrahi hemşireliği laboratuvar eğitiminde bir değerlendirme yöntemi olarak kavram haritası kullanımı sonuçlarının ve öğrenci memnuniyetinin incelenmesidir.
Yöntem: Bu çalışmada kesitsel araştırma tasarımı kullanıldı. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde 2. sınıf hemşirelik öğrencileri ile yürütülmüş olup, araştırmanın örneklemini 182 öğrenci oluşturdu. Öğrenciler dijital eğitim platformunda 11 küçük gruba ayrıldı. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği laboratuvarı uygulaması kapsamında öğrencilere, perioperatif hemşirelik yaklaşımları ile ilgili günde bir video olmak üzere toplam altı farklı video izletildi. Öğrencilerden video eğitimin içeriğinde yer alan uygulamaları açıklayan bir kavram haritası oluşturmaları ve ödev sekmesine yüklemeleri istendi. Ardından dijital eğitim platformunun küçük grup kanallarında öğretim elemanı eşliğinde, öğrencilerle videonun çözümlemesi yapıldı. Öğrencilerden dijital anket platformu ile eğitimi değerlendirmeleri istendi. Her bir kavram haritası, daha önce hazırlanan şablon harita çerçevesinde öğretim elemanları tarafından puanlandırıldı.
Bulgular: Öğrencilerin kavram haritalarından aldıkları toplam puanın, oldukça yüksek olduğu, ancak hazırladıkları tüm haritalarda Hiyerarşi, Örnekler ve Çapraz Bağlantılar kısımlarından aldıkları puanların, Kavramlar kısmına göre istatistiksel olarak daha düşük olduğu bulundu (p<0.05). Ayrıca, öğrencilerin ilk hazırladıkları haritadan başarı puanlarının ve memnuniyetlerinin daha düşük olduğu saptandı (p<0.05).
Sonuç: Bu çalışmada uzaktan video temelli cerrahi hemşireliği laboratuvar eğitiminde bir değerlendirme yöntemi olarak kavram haritası kullanımının, öğrenci başarısını ve memnuniyetini olumlu etkilediği görülmektedir. İyi planlandığında kavram haritalarının kalabalık sınıflar için bile uygun bir yöntem olduğu değerlendirilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Submission Date | March 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |
This material is licensed by Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.