BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 18, 01.06.2014

Abstract

Today, due to the rapid decrease of resources such as petroleum and its derivatives and rapid increase global warming, the economic and effective use of internal combustion engines had become very significant. Therefore, intense studies about increasing the performance of the engines are performed. Determination of the engine performance has been done in two stages. At the first stage, the performance of the engine still in a draft form is determined through the cycle analysis in a theoretical way by using a mathematical model. At this stage each parameter of the engine is changed and its effect on engine characteristics is determined. At the second stage, experimental studies are done in accordance with theoretical work. In this study, a computer program was developed to simulate the performance of a twostroke reverse uniflow spark ignition engine by using MATLAB

References

  • N. Junga, A. T. Paterac, B. Haasdonkd, B. Lohmannb, Model order reduction and error estimation with an application to the parameter-dependent eddy current equation, Mathematical and Computer Modelling of Dynamical Systems, 17 (6) (2011), pp. 561–582. doi:10.1080/13873954.2011.582120
  • B. Babic, Z. Miljkovic, N. Vukovic, V. Antic, Towards implementation and autonomous navigation of an intelligent automated guided vehicle in material handling systems, Iranian Journal of science & Technology, 36 (M1) (2012) pp. 25-40. doi: 10.1007/s00170-012-4321
  • Y. Sekmen, P. Erduranlı, A. Koca, Mathematical modeling of a SI engine cycle with actual air-fuel cycle analyses, Mathematical and Computational Applications, 12 (3) (2007) , pp. 161-171.
  • K. JUNPEI, M. YASUO, Performance Tests of Reverse-Uniflow Type 2-Stroke Direct Injection
  • Gasoline Engine, Fisita World Automotive Congress, Barcelona, (2004) pp:1-9. doi:10.4271/2004- 32-0040
  • B. Omidi Kashani, The improvement of combustion process and reduction of unburned hydrocarbon emission in a two-stroke motorcycle, Iranian Journal of Science & Technology, Transaction B: Engineering, 28 (B4) (2004), pp. 505-508.
  • J. Galindo, H. Climent, B. Pla, V. D. Jimenez, Correlations for Wiebe function parameters for combustion simulation in two-stroke small engines, Applied Thermal Engineering, 31 (6-7) (2011), pp. 1190-1199. doi:10.1016/j.applthermaleng.2010.12.020
  • E. Abu-Nada, I. Al-Hinti, B. Akash, A. Al-Sarkhi, Thermodynamic analysis of spark-ignition engine using a gas mixture model for the working fluid, International Journal of Energy Research, 31 (2007) pp.1031–1046. doi: 10.1002/er.1296
  • P. Duret, A. Ecomard, M. Audinet, A new two-stroke engine with compressed air assisted fuel injection system for high efficiency low emissions applications, SAE Paper 880176, 1988. doi: 10.4271/880176
  • M. Nuti, R. Pardini, D. Caponi, Fast injection system: PIAGGIO solution for ULEV 2T SI engines, SAE Paper 970362, 1997. doi:10.1177/0954407011408649
  • F. Payri, J. Galindo, H. Climent, J.M. Pastor, C. Gaia, Optimisation of the scavenging and injection processes of an air-assisted direct fuel injection 50cc 2-stroke S.I. engine by means of modelling, SAE Paper 2001-01-1814, 2001. doi: 10.4271/2001-01-1814
  • J. Czerwinski, P. Compte, F. Reutimann, A. Mayer, Influencing (nano)particle emissions of 2-stroke scooters, International Journal of Automotive Technology 7 (N3) (2006) 237-244. doi:10.4271/2013- 24-0178
  • A. Kolchin, V. Demidov, Design Of a Automotive Engines. Mır Publishers, Moscow, 1984.

İki Zamanlı Ters-Doğru Akışlı Buji ile Ateşlemeli Bir Motorun MATLAB Yardımı ile Performans Analizi

Year 2014, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 18, 01.06.2014

Abstract

Günümüzde, petrol ve türevi kaynakların hızla azalıyor olması ve küresel ısınmanın da hızla artması nedeni ile içten yanmalı motorların ekonomik ve efektif kullanımı hayli önemli hale gelmiştir. Bu nedenle, içten yanmalı motorların performanslarının iyileştirilmesi konusunda yoğun çalışmalar yapılmaktadır. Motor performansının belirlenmesi iki aşamada yapılmaktadır. Birinci aşamada, henüz tasarı halindeki motorun performansı çevrim analizi aracılığı ile teorik matematiksel model kullanılarak belirlenmekte, motor parametrelerinden her birinin motor karakteristiklerine etkileri incelenmektedir. İkinci aşamada, teorik çalışma doğrultusunda deneysel çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışmada, iki zamanlı ters doğru akışlı, tek silindirli, buji ile ateşlemeli bir motorun performansının analizi için MATLAB programlama dilinin kullanılmasıyla bir bilgisayar programı geliştirilmiştir

References

  • N. Junga, A. T. Paterac, B. Haasdonkd, B. Lohmannb, Model order reduction and error estimation with an application to the parameter-dependent eddy current equation, Mathematical and Computer Modelling of Dynamical Systems, 17 (6) (2011), pp. 561–582. doi:10.1080/13873954.2011.582120
  • B. Babic, Z. Miljkovic, N. Vukovic, V. Antic, Towards implementation and autonomous navigation of an intelligent automated guided vehicle in material handling systems, Iranian Journal of science & Technology, 36 (M1) (2012) pp. 25-40. doi: 10.1007/s00170-012-4321
  • Y. Sekmen, P. Erduranlı, A. Koca, Mathematical modeling of a SI engine cycle with actual air-fuel cycle analyses, Mathematical and Computational Applications, 12 (3) (2007) , pp. 161-171.
  • K. JUNPEI, M. YASUO, Performance Tests of Reverse-Uniflow Type 2-Stroke Direct Injection
  • Gasoline Engine, Fisita World Automotive Congress, Barcelona, (2004) pp:1-9. doi:10.4271/2004- 32-0040
  • B. Omidi Kashani, The improvement of combustion process and reduction of unburned hydrocarbon emission in a two-stroke motorcycle, Iranian Journal of Science & Technology, Transaction B: Engineering, 28 (B4) (2004), pp. 505-508.
  • J. Galindo, H. Climent, B. Pla, V. D. Jimenez, Correlations for Wiebe function parameters for combustion simulation in two-stroke small engines, Applied Thermal Engineering, 31 (6-7) (2011), pp. 1190-1199. doi:10.1016/j.applthermaleng.2010.12.020
  • E. Abu-Nada, I. Al-Hinti, B. Akash, A. Al-Sarkhi, Thermodynamic analysis of spark-ignition engine using a gas mixture model for the working fluid, International Journal of Energy Research, 31 (2007) pp.1031–1046. doi: 10.1002/er.1296
  • P. Duret, A. Ecomard, M. Audinet, A new two-stroke engine with compressed air assisted fuel injection system for high efficiency low emissions applications, SAE Paper 880176, 1988. doi: 10.4271/880176
  • M. Nuti, R. Pardini, D. Caponi, Fast injection system: PIAGGIO solution for ULEV 2T SI engines, SAE Paper 970362, 1997. doi:10.1177/0954407011408649
  • F. Payri, J. Galindo, H. Climent, J.M. Pastor, C. Gaia, Optimisation of the scavenging and injection processes of an air-assisted direct fuel injection 50cc 2-stroke S.I. engine by means of modelling, SAE Paper 2001-01-1814, 2001. doi: 10.4271/2001-01-1814
  • J. Czerwinski, P. Compte, F. Reutimann, A. Mayer, Influencing (nano)particle emissions of 2-stroke scooters, International Journal of Automotive Technology 7 (N3) (2006) 237-244. doi:10.4271/2013- 24-0178
  • A. Kolchin, V. Demidov, Design Of a Automotive Engines. Mır Publishers, Moscow, 1984.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Göksel Kaya This is me

Bülent Özdalyan This is me

Publication Date June 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Kaya, G., & Özdalyan, B. (2014). İki Zamanlı Ters-Doğru Akışlı Buji ile Ateşlemeli Bir Motorun MATLAB Yardımı ile Performans Analizi. Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi, 1(1), 1-18.
AMA Kaya G, Özdalyan B. İki Zamanlı Ters-Doğru Akışlı Buji ile Ateşlemeli Bir Motorun MATLAB Yardımı ile Performans Analizi. Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi. June 2014;1(1):1-18.
Chicago Kaya, Göksel, and Bülent Özdalyan. “İki Zamanlı Ters-Doğru Akışlı Buji Ile Ateşlemeli Bir Motorun MATLAB Yardımı Ile Performans Analizi”. Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi 1, no. 1 (June 2014): 1-18.
EndNote Kaya G, Özdalyan B (June 1, 2014) İki Zamanlı Ters-Doğru Akışlı Buji ile Ateşlemeli Bir Motorun MATLAB Yardımı ile Performans Analizi. Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi 1 1 1–18.
IEEE G. Kaya and B. Özdalyan, “İki Zamanlı Ters-Doğru Akışlı Buji ile Ateşlemeli Bir Motorun MATLAB Yardımı ile Performans Analizi”, Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi, vol. 1, no. 1, pp. 1–18, 2014.
ISNAD Kaya, Göksel - Özdalyan, Bülent. “İki Zamanlı Ters-Doğru Akışlı Buji Ile Ateşlemeli Bir Motorun MATLAB Yardımı Ile Performans Analizi”. Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi 1/1 (June 2014), 1-18.
JAMA Kaya G, Özdalyan B. İki Zamanlı Ters-Doğru Akışlı Buji ile Ateşlemeli Bir Motorun MATLAB Yardımı ile Performans Analizi. Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi. 2014;1:1–18.
MLA Kaya, Göksel and Bülent Özdalyan. “İki Zamanlı Ters-Doğru Akışlı Buji Ile Ateşlemeli Bir Motorun MATLAB Yardımı Ile Performans Analizi”. Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi, vol. 1, no. 1, 2014, pp. 1-18.
Vancouver Kaya G, Özdalyan B. İki Zamanlı Ters-Doğru Akışlı Buji ile Ateşlemeli Bir Motorun MATLAB Yardımı ile Performans Analizi. Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi. 2014;1(1):1-18.