Research Article
BibTex RIS Cite

In The Protection of Natural Assets in Turkey, Experienced Problems and Solutions

Year 2022, , 78 - 88, 30.06.2022
https://doi.org/10.55213/kmujens.1117972

Abstract

Turkey; It has the richness and diversity that few countries have in terms of natural and cultural assets where ancient civilizations lived. It is above a geography that has universal responsibilities for the protection of the natural, historical and cultural heritage of the areas where these assets are located. The areas in Turkey where there are cultural and natural assets with international and national resource values that need to be protected are registered as protected areas and are guaranteed in our constitution. In some protected areas, the protection status may have more than one legal basis, as the standards for protected areas are not clearly defined in our country. This situation necessitates the determination of principles, standards and criteria in accordance with the national and international criteria of the areas related to the protection of natural assets and the proposals for solutions to the problems experienced.
In this article; It is aimed to present new approaches to solve the problems experienced due to the overlapping of the definitions made within the framework of the legislation due to the fact that the laws regarding the protected areas in our country have a multi-layered protection status.

References

  • Ersoy, N., Hoşbaş, G., (2003). Kadastral Haritaların Ülke sisteminde Halihazır Kadastral Haritalarla İlişkilendirilmesi. Küçükçekmece ve yakın çevresi Teknik Kongresi.
  • Gürpınar, Ergun., (2001). “Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Üzerine”, İ. Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, No:23-24.
  • Sönmez, Kamil., (2005). Doğal ve Kültürel Varlıklar Yönetimi ve Koruma Politikaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çevre ve Sürdürülebilir Kalkınma Tematik Paneli, “Vizyon ve Öngörü Raporu”,ss 7, Ankara, (2003).
  • Tarihi Kentler Birliğinin 2863 Sayılı Koruma Yasasında Değişiklik İçin Bakanlık çalışması hakkındaki Görüş ve Önerileri, (2003). (http://www.tarihikentlerbirligi.org),
  • T.C. Kültür Bakanlığı, (1996), Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü, Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Mevzuatı.
  • T.C. Resmî Gazete, 12.03.1982. Turizmi Teşvik Kanunu, Sayı: 17635.
  • T.C. Resmî Gazete, 21.07.1983. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu, Sayı: 18113.
  • T.C. Resmî Gazete, 11.08.1983. Milli Parklar Kanunu, Sayı: 18132.
  • T.C. Resmî Gazete, 11.08.1983. Çevre Kanunu, Sayı: 18132.
  • T.C. Resmî Gazete, 14.02.1983. Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme, Sayı: 17959.
  • T.C. Resmî Gazete, 08.08.1999. Arkeolojik Mirasın Korunmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi (Gözden Geçirilmiş)'nin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun, Sayı: 23780.
  • T.C. Resmî Gazete, 27.11.2015. Alan Yönetimi ile Anıt Eser Kurulunun Kuruluş ve Görevleri ile Yönetim Alanlarının Belirlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik, Sayı: 26006.
  • T.C. Resmî Gazete, 29.06.2011. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevlerine Dair Kanun Hükmünde Kararname, Sayı: 27984.
  • T.C. Resmî Gazete, 25.12.2014. Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmeliği, Sayı: 29186.

Türkiye’de Tabiat Varlıklarının Korunmasında, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Year 2022, , 78 - 88, 30.06.2022
https://doi.org/10.55213/kmujens.1117972

Abstract

Türkiye; kadim uygarlıkların yaşadığı, doğal ve kültürel varlıklar açısından çok az ülkenin sahip olduğu zenginliğe ve çeşitliliğe sahiptir. Sönmez’e (2005) göre, bu varlıkların içinde bulunduğu Türkiye, tarihsel ve kültürel mirasının korunmasında evrensel sorumlulukları bulunan bir coğrafyanın üstündedir.

Türkiye’de uluslararası ve ulusal kaynak değerlerine sahip korunması gerekli kültür ve tabiat varlıklarının bulunduğu alanlar korunan alan olarak tescil edilmiş ve anayasamızda güvence altına alınmıştır. Ayrıca bu alanların korunması için 2658 sayılı Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair, Türkiye Cumhuriyetinin Katılmasının Uygun Bulunduğu Hakkındaki Kanun ve 3534 sayılı Avrupa Mimari Mirasının Korunması Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkındaki Kanun ile uluslararası sözleşmelere taraf olunmuştur.

Ülkemizde korunan alanlarla ilgili standartların açık bir şekilde tanımlanmaması nedeniyle bazı korunan alanlarda, koruma statüsü birden çok yasal dayanağa sahip olabilmektedir. “Ersoy ve Hoşbaş’a (2003) göre, bu durum korunan alanların ulusal ve uluslararası kriterler doğrultusunda yeniden tanımlanması ve sınıflandırılmasında, kullanılacak ilke standart ve kriterlerin belirlenmesini ve yaşanan sorunlara çözüm önerilerinin getirilmesini zorunlu kılmaktadır.”

Bu makalede; ülkemizde korunan alanlarla ilgili yasaların çok katmanlı bir koruma statüsüne sahip olmasından dolayı mevzuat çerçevesinde yapılan tanımlamaların birbiriyle çakışması nedeni ile yaşanan sorunların çözümlenmesi için yeni yaklaşımların ortaya konulması amaçlanmıştır.

References

  • Ersoy, N., Hoşbaş, G., (2003). Kadastral Haritaların Ülke sisteminde Halihazır Kadastral Haritalarla İlişkilendirilmesi. Küçükçekmece ve yakın çevresi Teknik Kongresi.
  • Gürpınar, Ergun., (2001). “Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Üzerine”, İ. Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, No:23-24.
  • Sönmez, Kamil., (2005). Doğal ve Kültürel Varlıklar Yönetimi ve Koruma Politikaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çevre ve Sürdürülebilir Kalkınma Tematik Paneli, “Vizyon ve Öngörü Raporu”,ss 7, Ankara, (2003).
  • Tarihi Kentler Birliğinin 2863 Sayılı Koruma Yasasında Değişiklik İçin Bakanlık çalışması hakkındaki Görüş ve Önerileri, (2003). (http://www.tarihikentlerbirligi.org),
  • T.C. Kültür Bakanlığı, (1996), Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü, Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Mevzuatı.
  • T.C. Resmî Gazete, 12.03.1982. Turizmi Teşvik Kanunu, Sayı: 17635.
  • T.C. Resmî Gazete, 21.07.1983. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu, Sayı: 18113.
  • T.C. Resmî Gazete, 11.08.1983. Milli Parklar Kanunu, Sayı: 18132.
  • T.C. Resmî Gazete, 11.08.1983. Çevre Kanunu, Sayı: 18132.
  • T.C. Resmî Gazete, 14.02.1983. Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme, Sayı: 17959.
  • T.C. Resmî Gazete, 08.08.1999. Arkeolojik Mirasın Korunmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi (Gözden Geçirilmiş)'nin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun, Sayı: 23780.
  • T.C. Resmî Gazete, 27.11.2015. Alan Yönetimi ile Anıt Eser Kurulunun Kuruluş ve Görevleri ile Yönetim Alanlarının Belirlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik, Sayı: 26006.
  • T.C. Resmî Gazete, 29.06.2011. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevlerine Dair Kanun Hükmünde Kararname, Sayı: 27984.
  • T.C. Resmî Gazete, 25.12.2014. Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmeliği, Sayı: 29186.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Nihat Ersoy 0000-0002-7068-8811

Publication Date June 30, 2022
Submission Date May 17, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Ersoy, N. (2022). Türkiye’de Tabiat Varlıklarının Korunmasında, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Mühendislik Ve Doğa Bilimleri Dergisi, 4(1), 78-88. https://doi.org/10.55213/kmujens.1117972
AMA Ersoy N. Türkiye’de Tabiat Varlıklarının Korunmasında, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. KMUJENS. June 2022;4(1):78-88. doi:10.55213/kmujens.1117972
Chicago Ersoy, Nihat. “Türkiye’de Tabiat Varlıklarının Korunmasında, Yaşanan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Mühendislik Ve Doğa Bilimleri Dergisi 4, no. 1 (June 2022): 78-88. https://doi.org/10.55213/kmujens.1117972.
EndNote Ersoy N (June 1, 2022) Türkiye’de Tabiat Varlıklarının Korunmasında, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Dergisi 4 1 78–88.
IEEE N. Ersoy, “Türkiye’de Tabiat Varlıklarının Korunmasında, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, KMUJENS, vol. 4, no. 1, pp. 78–88, 2022, doi: 10.55213/kmujens.1117972.
ISNAD Ersoy, Nihat. “Türkiye’de Tabiat Varlıklarının Korunmasında, Yaşanan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Dergisi 4/1 (June 2022), 78-88. https://doi.org/10.55213/kmujens.1117972.
JAMA Ersoy N. Türkiye’de Tabiat Varlıklarının Korunmasında, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. KMUJENS. 2022;4:78–88.
MLA Ersoy, Nihat. “Türkiye’de Tabiat Varlıklarının Korunmasında, Yaşanan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Mühendislik Ve Doğa Bilimleri Dergisi, vol. 4, no. 1, 2022, pp. 78-88, doi:10.55213/kmujens.1117972.
Vancouver Ersoy N. Türkiye’de Tabiat Varlıklarının Korunmasında, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. KMUJENS. 2022;4(1):78-8.

KMUJENS’nde yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı yasaktır. Dergide yer alan makaleler, yazarına ve orijinal kaynağa atıfta bulunulduğu sürece kullanılabilir.